Délmagyar logó

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -4°C | 4°C Még több cikk.

Októbertől építik az új védművet

Szeged - Októberben kezdik építeni az új belvárosi védművet Szegeden, föld alatt és föld felett egyaránt. Olyan mobil partfalunk lesz, mint a szentendrei. A makettet tegnap kiállították az Agórában.
– Ez egy mérnökök által szerkesztett, víznyomásnak ellenálló stabil szerkezet, nem ideiglenes, homokzsákokból álló gát – mondta Tóth László, a tervező Mélyépterv Komplex Zrt. vezérigazgatója a leendő szegedi mobil partfalról. A fejlesztéssel kapcsolatos friss információkról csütörtökön sajtótájékoztatón számoltak be Szegeden, az Agórában, ahol a leendő mobil partfal makettjét is kiállították, és csütörtök óta bárki megnézheti.

Szentendrén csak 333 méternyi volt a mobilgát – Szegeden ennek az ötszörösére lesz szükség. Fotó: MTI
Szentendrén csak 333 méternyi volt a mobilgát – Szegeden ennek az ötszörösére lesz szükség.
Fotó: MTI

Hamarosan elstartol ugyanis a szegedi partfalberuházás: elkészültek a kiviteli tervek, július végén, augusztus elején kiírják a közbeszerzési pályázatot, és októberben remélhetően elkezdődik az 1,8 milliárd forintos beruházás. Az összegből 1,5 milliárd az uniós támogatás, kedvezményezettje az önkormányzat, amely további 300 millió forinttal járult hozzá a fejlesztéshez.

7000 éves kultúra

A köpenyfal, amely a klinikáknál a 60 centis mobil falat tartja (megírtuk, a Stefánián eltűnnek a betonelemek), nemcsak jó, hanem szép is lesz. Vesmás Péter Ybl-díjas építész, a Tér és Forma Kft. vezető tervezője a Tisza-, a Maros- és a Körös-vidék 7000 éves kőkorszaki kultúrájának elemeit helyezi el a falon: az akkori tárgyak mintái, istenszobrok alakjai díszítik majd Szeged új főutcáját.

A vezérigazgató a friss szentendrei, dunai árvízi képek előtt magyarázta el, mit tud az új védmű. Míg Szentendrén 333 méter hosszan védekeztek így, Szegeden 1,5 kilométer hosszan állja majd a víz nyomását a mobil szerkezet – csak árvíz idején szerelik össze. A teljes szegedi belvárosi szakasz, ahol az új védmű épül földfelszín alatt és felett, 2 kilométer hosszú. Veszélyhelyzet esetén a német gyártó által szállított elemeket 24 óra alatt lehet összerakni. A várost 11 méter és 30 centi vízmagasságig védi meg a partfal, a legutolsó, 2006-os árvíz vízszintje 11 méter 9 centiméteren állt meg. A teljes védmű a föld alatt 3-4 méterre lenyúló résfallal, szigeteléssel, a látható, a maihoz hasonló „köpenyfallal", 2 új szivattyúteleppel 2015. március 31-ére készül el.

Kozák Péter, az Ativizig vezérigazgatója hozzátette: úgy építkeznek majd, hogy a másfél év alatt bármikor képesek legyenek védekezni egy be nem tervezett árvíz esetén. – Valamennyi szakaszon 100 százalékos „védképességet" kell biztosítani, az árvízvédelmi tervet a kivitelező a felelős vízügyi igazgatóságtól kapja – mondta. Egyszerre, az összes szakaszon dolgoznak majd: a munkáknak sok olyan eleme van, amelyeket télen és egymással párhuzamosan is el lehet végezni.

Olvasóink írták

  • 2. dBrown 2013. június 28. 11:36
    „"a legutolsó, 2006-os árvíz vízszintje 11 méter 9 centiméteren állt meg."
    eee, 1009 cm az szerény matematikai tudásom szerint is 10 méter 9 cm.”
  • 1. waterbear 2013. június 28. 09:57
    „Na én azért veszek egy két gondolát.... egész jól lehet majd keresni vele a belvárosban, amikor majd arra hivatkoznak, meglepte őket a hirtelen jött magas vízállás, ahogy a téli havazások esetén szokták volt mondogatni a "felkészült szervek":-D
    Jó az ötlet, és "csak" 1,5 milliárdba kerül.....Legfeljebb Velence is testvér városunk lesz ;-)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Titkolózik a KLIK az igazgatójelöltekről

Pénteken 10 szegedi iskola élére javasol igazgatót a szegedi városi közgyűlés. Tovább olvasom