Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Papír kell az utolsó csavarról is

Nehéz a sorsuk most az autóbontóknak, ugyanis minden egyes alkatrészt adminisztrálniuk kell az új jogszabály szerint. Kibúvó ez alól is van, hiszen a rendelkezés csak a hazai járművekre vonatkozik.
Január óta minden egyes használt alkatrészt külön-külön naprakészen dokumentálniuk kell az autóbontóknak. A kormány ugyanis módosította a roncsautókról szóló jogszabályt. Azt is nyilvántartásba kell venniük, melyik csavar melyik bontott gépjárműből származik, és mikor adták el. Emellett azt is garantálniuk kell a bontóknak, hogy az eladott alkatrész alkalmas így a közúti közlekedésre.

– Mi nem úsztunk el az adminisztrációval, mert felkészültünk a változásra – tudtuk meg a megye legnagyobb autóbontójának, a szegedi Roncs Autó Kft.-nek az ügyvezető igazgatójától.

Papír kell az utolsó csavarról is. Fotó: Kuklis István (galéria)

Dobó József elmondta, évek óta raktárkezelő programmal dolgoznak, amiben minden egyes alkatrésznek kódja van, ami alapján helyben vagy az interneten értékesíthető. A cégvezető hozzátette, a helyzet fonáksága, hogy – a közlekedési hatóság állásfoglalása szerint – a jogszabály kizárólag a Magyarországon bontásra átvett gépjárművekre vonatkozik. Nem is érti, a külföldről behozott autókat miért nem érinti. Ugyancsak a hatósági állásfoglalás szerint nem kötelező garanciát vállalni az alkatrészeikre.

Papír kell az utolsó csavarról is. Fotó: Kuklis István (galéria)

Cégük ennek ellenére mindent minősít, és a helyben eladottra 8, az interneten értékesített darabra 14 napot vállal. Merthogy a használt alkatrészeket nem tudják kipróbálni. Tapasztalataik szerint a január sok bontóban káoszt hozott, ahol a szerelők fejben tartották nyilván a készletet. Úgy látja, a cégek többsége most próbál kiúszni a helyzetből, hiszen a rendelkezést szilveszterkor hirdették ki, és másnaptól már hatályos is volt.

A Roncs Autón kívül a megyében még nagyjából 5 autóbontó működik hivatalos engedéllyel. Azt a cégvezető nem merte megbecsülni, hány telep működhet feketén. A helyzet azért okoz nekik nagy problémát, mert ellenőrzéskor a bejelentett vállalkozásokat veszik elő a hatóságok. A hazai feketegazdaság méretét Dobó József azzal érzékeltette, hogy bár nekik évente 7000 jármű bontására van engedélyük, legfeljebb 200-300-at bontanak, a többi ugyanis „elfolyik" kézen-közön.

Papír kell az utolsó csavarról is. Fotó: Kuklis István (galéria)

Így az ő cégük is importból tartja fenn magát. A szakember megjegyzi, a használtalkatrész-kereskedőkre sem vonatkozik a jogszabály, hiszen ők csak importtal foglalkoznak. Azt sem érti, miért csak 3,5 tonnáig kezeli a törvény a járműveket, miért nem számít veszélyes hulladéknak egy teherautó, busz vagy traktor. A cégvezető kiemelt még egy furcsaságot. Az új törvény szerint ugyanis – bár a bontók 4 évre szereznek engedélyt – januártól újra engedélyeztetniük kellett a vállalkozásukat. Ezt meg is csináltatták sok papírmunka árán, mire az utolsó pillanatban ezt a kitételt törölték a jogszabályból. Az az előírás azonban még érvényben van, hogy 2016-tól csak ISO-minősítéssel működhetnek az autóbontók. Ennek teljesítésével azonban egyelőre kivárnak.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hoppláda a nagyszínházban

Tóth Miklós rendezésében, Borsos Beáta, Gömöri Krisztián és Rédei Roland szereplésével szombaton mutatják be a nagyszínházban a német Paul Maar mesejátékát, a Hoppládát. Tovább olvasom