Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 21°C Még több cikk.

Pusztított a hideg és a szárazság: elfagyott az őszibarack

Csongrád megye - Egyes ültetvényeken teljesen elfagyott az őszibarack, mások 60–80 százalékos károkat szenvedtek el. Bajban a termelők.
Szatymazon, Barna Károly őszibarack-ültetvényén járunk: a kopasz fákat nézegetjük, és szinte egy kezünkön meg tudnánk számolni, hány gyümölcsöt szedhetnek majd le egy-egy ágról. Ennek nem így kellene lennie március végén, de a kemény tél a családi alapon gazdálkodó Barnáéknál elpusztította a várható termés legalább 80 százalékát.

Ötből négy rügy szinte biztosan lefagyott Barnáék barackfáiról. Fotó: Frank Yvette
Ötből négy rügy szinte biztosan lefagyott Barnáék barackfáiról. Fotó: Frank Yvette


Hogy veszik észre, hogy elfagyott az őszibarack? Barna Károly letépi a rügyet, kettévágja, és megmutatja: fekete a közepe. A bibe fagyott el. Az ép rügyekben a bibe sárga színű – ilyet is találunk elvétve. A termelők másik módszere: levágják az úgynevezett termővesszőket, meleg helyen vízbe teszik, meghajtják, így meglátják, hány rügy fagyott el.

A gazdálkodó szerint az őszibaracknak elvben bírnia kellene a mínusz 20 fokokat. Idén az volt a gond, hogy az enyhébb decemberben és januárban „megindultak" a fák, emiatt megfagytak a későbbi zord, hosszan tartó hidegben. – Területe válogatja, mekkorák a károk – magyarázza Barna Károly –, és sok múlik azon is, alacsony-e a fa, vagy magasabb.

A szatymazi ültetvény 5 hektáros, egy hektáron 400 fa található, és egy fáról általában 80 kiló barackot szüretelnek. A család bevétele a fagykár miatt jóval kevesebb lesz, miközben a költségek ugyanazok: hamarosan például metszeniük kell. A fagykárt már bejelentették – az utolsó határidő, amikor a pontosítást kellett megtenni, hétfőn járt le –, de hogy mekkora összegre számíthatnak a kárenyhítési alaptól, nem tudni.

– A mínusz 20–25 fokos fagyok az őszibarackban fajtától függően 60–100 százalékos kárt okoztak Csongrád megyében – mondta Szakáll Sándor, a megyei kormányhivatal földművelésügyi igazgatóságának vezetője –, csak a házak között, védett helyen álló fák úszták meg a pusztító hideget. Elfagyott a külterületeken lévő sárgabarack is – a megyére nem jellemző a nagyobb kajszi ültetvény.

A szőlőültetvényekben is fajtától függően 20 és 100 százalék közötti a fagykár. Kifagyott a későn kelt repce jelentős része is. Ezt most összesítik, de a vetésterület felét biztosan újra kell vetni más növénnyel.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. szabadszájú 2012. március 30. 09:37
    „Mogyoró!

    Termeltél tojást valaha? Tudod mennyi terményt, tápot, koncentrátumot eszik a tojótyúk? Nem hiszed el, de amennyit egy tyúk egy évben megeszik, annyiból egy kisebb hízó is fel tud nőni, 90-100 kg-ra! Tudom, benne vagyok, csinálom!
    Tisztában vagy a takarmány árakkal? Vitatkozom veled, a termelő az, aki soha nem jár jól!
    Valóban sok termés van olcsó. Akkor senki nem pánikol, amikor a termelők nem tudják eladni a termést, és rájuk rohad! Ha kevés van valóban drága, de hidd el, még így sem fut nullára, a ráforditott költség!”
  • 26. Mogyoró 2012. március 30. 05:24
    „Bajban a termelők miért ők kapnak állami támogatást a fagyásra, de én szegény vásárló miből fizetem ki, hogy arany áron adják a barackot, párhuzamot merek vonni például a tojással, nézzük csak mennyi is darabja, pedig még nincs is húsvét, a termelő mindig jól jár ha kevés van drága, ha sok van drága, ennyit erről.”
  • 25. Mjuriele 2012. március 29. 12:50
    „..és bajban a vásárlók..”
  • 24. Együgyű 2012. március 29. 10:12
    „,,Pusztított a hideg és a szárazság: elfagyott az őszibarack"
    Nem értem? A mezőgazdaság területén mért nem ismerik fel a termelők a biztosítás kárenyhítő körülményét. Minden évben valami kifogást, hallani tőlük. Ha egyes években bizonyos termelt árura kifogás nem jön, akkor a termelők bevételei jók. A sírás rívás a mezőgazdaság területén most is elfogatott (divat), mint a komcsi időkben?
    Megkérdezném, akkor, amikor az árbevétel nagy akkor mi van?
    Egyes helyeken miből épülnek a csodás magánházak és található környékükön csodás autó, stb?
    OFF.”
  • 23. Emberségetavilágnak 2012. március 29. 06:59
    „A termelő mindig is bajban volt, van és lesz is.
    A felvásárló aljasan lenyomott áron veszi meg a termést, handabandázik válságról, közösségi árakról, inflációról, adóról, a piacon pedig veszett drágán adja el, handabandázva válságról, közösségi árakról, inflációról, adóról, bérleti díjról. Nála csapódik le az extraprofit.
    Ismerek termelőket. Elbeszélgetek velük. Belelátok az életükbe.
    Hatalmas erő van bennük. Szeretem ezeket az embereket.”
  • 22. szabadszájú 2012. március 28. 17:17
    „16. NP1 2012.03.28. 12:31

    Magam is panelban lakom, Csongrádon. Én is fizetésből élek, és adózok is, főállásom, mellékállásom után. Nekem sem mindegy mit és mennyiért veszek meg. De te talán teszel befőttet, lekvárt ???? Én igen, pedig 32 éves vagyok. Nekem nem fáj a földet túrni, kapálni, hajolni. És egy percig sem szégyellem.
    Bármikor megmutatom neked a mezőgazdaság rejtelmeit, és szívesen látlak egy szezonra a földeimen.Ha egy márciustól novemberig tartó szezont végig dolgoznál, munka után, hétvégéken, piros betűs ünnepeken, hidd el, megváltozna a véleményed. Míg más a hétvégéken 10-20 000 -ket elbulizik, welnessezik, addig a termelő a földjén napozik, ott wellnessezik.”
  • 21. JB01 2012. március 28. 15:45
    „<moderálva>”
  • 20. szatyi 2012. március 28. 15:43
    „"- Gondoltak-e arra, hogy a termelők összefogva pl. hűtőházakat építsenek, feldolgozó üzemeket létesítsenek?
    - Gondoltak-e arra, hogy a takarmánytermelésre alkalmas földterülettel rendelkezők és az állattartók összefogjanak, így a költségeiket csökkentve versenyképes árakkal léphetnének piacra?
    - Gondoltak-e arra a takarmánytermelők és állattartók, hogy feldolgozó üzemekkel kössenek szerződést? Pl. tojástermelők-tésztagyártók?
    Lehet, hogy tévedek, de be kéne végre látni, hogy egyedül, pár hektáron gazdálkodva nem megy."

    Igen, gondoltak ezekre! Ezeket hívták szövetkezeteknek! A rendszerváltás után az volt az első, hogy mint "szocialista üzemek" szétverjék-szétrabolják őket! Élen az FKGP-vel, Jóska bátyánk vezényletével.”
  • 19. radic 2012. március 28. 15:03
    „A munkát csak hírből ismerő lumpeneknek teljesen felesleges magyarázni a mezőgazdaságról. A legtöbbje még egy gazcsomót sem húzott ki soha, csak a "támogatásról" tud hisztizni, amit az ő "adójából" fizetnek.
    Egyébként a paraszti szakma nyitott, ha jól tudom. Nyugodtan lehet venni hitelre földet, aztán megmutatni a parasztságnak, hogyan is kell ezt csinálni.”
  • 18. macs 2012. március 28. 13:14
    „Volna néhány kérdésem:
    - Miért drágább a magyar termék, mint az import? Jó, tudom a marokkói paprikára nem kell télen fűteni, de akkor is.
    - Szidják a kereskedőket, hogy ők fölözik le a hasznot, senkiben sem merült fel, hogy össze kéne fogni és közösen értékesíteni a termést, közösen tárgyalni nagy élelmiszerláncokkal? Vagy gondot okozna az elvárások teljesítése? Gondolok szállítási pontosságra, mennyiségre, minőségre? Ez a külföldi gazdák számára nem tűnik lehetetlenek, miért?
    - Gondoltak-e arra, hogy a termelők összefogva pl. hűtőházakat építsenek, feldolgozó üzemeket létesítsenek?
    - Gondoltak-e arra, hogy a takarmánytermelésre alkalmas földterülettel rendelkezők és az állattartók összefogjanak, így a költségeiket csökkentve versenyképes árakkal léphetnének piacra?
    - Gondoltak-e arra a takarmánytermelők és állattartók, hogy feldolgozó üzemekkel kössenek szerződést? Pl. tojástermelők-tésztagyártók?
    Lehet, hogy tévedek, de be kéne végre látni, hogy egyedül, pár hektáron gazdálkodva nem megy. Lehetséges, hogy a magas euróárfolyam rontja az import versenyképességét, de nem ettől kéne várni az ágazat gazdaságossá válását.
    Azt sem lenne rossz, ha végre az illétekesek belátnák, hogy nem azoknak kéne a emelni az adóterhelését, akik teljes jövedelműket itthon költik el.”
  • 17. macusnéni 2012. március 28. 12:34
    „Igaza van a 14.sz.hozzászólónak.Akinek még annyi földje se nincs,mint egy virágcserépben.Az úgy oldja meg,hogy akinek van földje,csinál egy írást,hogy bérli.De az okos hivatal a palit be ültettné az autóba,hogy na gyere komám,mutasd már meg hol is van.az biztos gondban lennének.Na nem kell messzire menni a nagybanin is vannak viszont eladók akik gyorsan összekapkodják az árut és ráérnek napokig árulni azt.Mindenkinek a kezében van a Marsall bot lehet ki próbálni,hogy kell a földet túrni.Sokszor hirdetik az újságban is,hogy ingyen oda adják,csak valaki művelje meg.Olcsóbb nem lesz semmi sem az idén sem.De nagyjaink azt propagálták,tartson a jó nép kecskét,járjon gombászni.Meg sorolhatnám a jobbnál jobb ötleteiket.Tessék kérem nekifogni.A gomba is csak eső után van rendeljenek azt is.”
  • 16. NP1 2012. március 28. 12:31
    „szabadszájú 2012.03.28. 09:34
    "Még egy apróság! Már nem tesznek az emberek télire befőttet, inkább "készen veszik meg, mert igy nem kell dolgozni a befőzéssel fél napot (esetleg), könnyebb leemelni az áruházpálcáról.."
    - ezt a marhaságot honnan vetted?
    Sajnos nekünk (panelproliknak) nagyon meg kell dolgoznunk a fizetésünkért, és azért vesszük a "tecsóba" a befőttet mert olcsóbb! Ja és mi adózunk is ...
    A hócipőm tele van a "vegyünk magyar árut és ezzel támogassuk a magyar mezőgazdaságot..." című felszólításokkal. Kérném a "Támogassuk a magyar fogyasztót 10% kedvezménnyel" mozgalom elindítását..”
  • 15. Dushbag 2012. március 28. 12:29
    „Nem kívánok vitatkozni, csak a véleményemet írtam le,
    de: Anya41!
    - a parasztbácsiknak nem voltak hektárJAI régebben sem, esetleg
    néhány hold vagy háztáji, ahhoz nem kell John Dear és terepjáró,
    a nagy földek nem a parasztbácsik kezeiben tornyosulnak, hanem
    riportokban síró termelőkében.
    - NEM a támogatásból kell megélni, az NEM segély, de igényelhető,
    a városi is igényelhet támogatást,... bármire...(hahaha...)
    - én nem a kofasorról vagy a csarnokról beszéltem, nem csak nekem kell
    (-ene körülnéznem) gondolom, hogy a nyugdíjas bácsikák nem nepperek
    +1: majd ha Én is 4 milláig adómentes leszek, és még a családi segítőm is,
    akkor beszélhetünk erről-arról, hogy miért az olcsóbbat veszik
    - persze van ellenpélda pro és kontra
    (én a nagybanin látom sűrűn, hogy inkább a bányába viszik a terményt,
    de annyiért nem adják oda = helyes magyar őstermelői politika)
    ++1: nem csak a városinak lehet átképeznie magát, ha nem megy el kell
    adni mindent (az sem két froncsi lenne), más munkát kell keresni.
    "azért minden évben elhangzik, hogy nem éri meg, de azért minden évben
    éhen halnak, és becsődölnek ügye...”
  • 14. szabadszájú 2012. március 28. 11:13
    „Kedves negatív hangemű hozzászólók! A mezőgazdaság igenis az időjárástól függ 100 %-ban. Ezt befolyásolni nem lehet,pedig nagyon szeretnénk mindig gazdag jóízű terméssel a piacon lenni, és nem utolsó sorban megfizethető árakkal, hiszen az azt jelenti hogy jó volt a termés. Ezzel mindenki jól jár. Vevő, termelő egyaránt.
    De tegyünk különbséget őstermelő és őstermelő között. Sajnos a piacon árulók alig 10-20%-a termelő.A többit inkább kereskedőnek nevezném. Sajnos a törvénykezés az, ami nem megfelelő. Ugyanis őstermelői igazolványhoz a földhivataltól kell kikérni a földek helyrajzi számait. Azt nem értem, hogy kaphat valaki őstermelői igazolványt, ha nincs földterület a nevén, max amennyi a balkonládában van.
    Ez miatt nem a termelőket kell ócsárolni. Valóban járnak a piacra olyan "őstermelők", akik a legdrágább luxusautókkal piacolnak, de egy biztos, nem ők durják a földet, viszont a legnagyobb haszon az övéké. Nekik nem kell tartani az aszálytól, fagytól, kártevőktől. Nem kell napi 16 órát a földeken gályázniuk, és nyugodtan alszanak egy jégverés alatt is. A nagybanin minden megterem.
    Így az a legegyszerűbb, ha mindenki saját maga dönti el mit honnan vesz, milyen áron. Idővel ugyis rájön, hogy jól döntött, vagy nem. De az országunk a mezőgazdaságból él, ill. élt valamikor, hiszen minden feltétel adott volt hozzá. De egy valami biztos, sajnos akik véleményt írnak, és csak negatívan szólnak mindenhez a témában, nem kostóltak még bele a mezőgazdaságba. Fáj lehajolni borsót szedni, metszeni, permetezni. Inkább a szappanoperákat nézik, és nyavalyognak, hogy minden milyen drága. A megtermelése is az.
    A piaci árak, lassan 20 éve ugyanazok. Tavaly 100 Ft-ért fikázták a barackot a piacon, ennyiért adtam 20évvel ezelőtt is. És akkor 100 Ft, meg most 100 Ft.........
    Most gondolom jön az ellenzék, hogy akkor bezzeg jól megszedtük magunkat.......
    Ez nem igy van. Lebontva alig 100-200 Ft-os órabérért dolgozunk a földeken, ebben benne van a délutáni, éjszakai, hétvégi pótlék is.
    Ki kell próbálni!!!!!”
  • 13. anya41 2012. március 28. 11:10
    „Tisztelt:
    8. Dushbag 2012.03.28. 09:47

    Maximális tiszteletem az előttem szóló, mezőgazdaságból élőknek, De:
    - a parasztbácsi nem jár terepjáróval, nem is hektárokon dolgozik,

    Akkor vajon hol?

    - támogatás igenis jár, csak kérni kell,

    Abból meg lehet élni? Ha igen, akkor senki nem termelne, felvenné a támogatást, és ülne a ház előtt a padon ölbe tett kézzel.

    - mivel piacról élünk (mi városiak) igenis az olcsóbbat vesszük,

    Ez így igaz, és az nem hazai.

    - éhen halni, hajléktalanná válni, árverezni még őstermelőt nem láttam

    Én viszont láttam olyat, aki TÖBB hektár föld mellett egyik napról a másikra él...., mert nem fizetik ki neki a terménye árát, mondván csődbe ment a felvásárló.....ezt lehetne boncolgatni sokáig.

    + 1: a Mars téren áruló szegény gályázó őstermelők 95%-a igen jó és új
    járgányokkal vonul be árulni, ismerve a magyar őstermelőt: nem hiteles, ha igen
    ki bírja fizetni...

    Az a 95 % nem őstermelő, hanem nepper! Az őstermelő nem a Mars téren árul, hanem Pesten, vagy esetleg Dorozsmán, vagy az ország más, nagyobb piacán. (Aki a Mars téren árul megtermeli a kertjében, esetleg víkend telkén, és eladja a felesleget.)

    Ezt hosszasan lehetne vitatni. A másik amit nem ártana figyelembe venni, hogy nem csak Szeged környékén vannak termelők, tehát az időjárás sem egyforma, amiből adódóan nem lehet általánosítani. Most nálunk elfagyott az őszibarack (csak egy példa), de más országrészben nem! Akkor? Természetesen ezért van minden évben mindenből a piacon....! Logika.”
  • 12. karaly 2012. március 28. 10:45
    „És még ezután jön a maradék virágzatra a fagy! Tragédia ami éri a mezőgazdaságot az utóbbi években. Az a rohadt ág csak húz és húz!”
  • 11. Amati 2012. március 28. 10:35
    „kezdődik....
    minden évben ugyanaz....”
  • 10. almostevil 2012. március 28. 10:17
    „Az a baj, hogy mindenkinek igaza van, ez csak nézőpont kérdése. A városi szidja a parasztot, hogy terepjáróval jár, közben lehet hogy egy parasztok keserves munkájából élő zsírgazdag viszonteladót lát. A városi az olcsót veszi, ami nem hazai termés. A Mars teret meg sem említeném, már nem az a klasszikus értelemben vett piac. Próbált már valaki alkudni? Úgy elhajtják mint a lovat, épp csak azt nem mondják: Nem piacon van hogy alkudozzon!. A dorozsmai nagybani, az igen, érdemes kinézni. Szegény termelő kiviszi az árút, jön a román leveri az árat, jön a viszonteladó (ha jön) szintén leveri az árat. Ahogyan előttem írták, lehet kártérítést kérni!!! Az iparból, lakosságból élő maszek, ha nincs bevétel, mire kér kártérítést??? Én szerencsére nagyon sok gazdagnak mondható őstermelőt ismerek, meg is lehet nézni az egészségi állapotukat, a szabadidejükről nem is beszélve. Nem egyszerű ez sehonnan nézve sem...”
  • 9. aaronkaa 2012. március 28. 09:52
    „Szeretem ezeket a mezőgazdsaági híreket... Túl keveset esik az eső, túl sokat esik az eső, meleg van, ezért a kártevők nem pusztulnak ki télen eléggé, hideg van ezért elfagy minden....
    Mivel minden termesztett növény (illetve kártevői) más csapadék és hőigényű, ezért olyan, hogy optimális csapadékmennyiség vagy optimális hőmérséklet nincs is. Éppen ezért nem különösebben izgatnak ezek a hírek, mert mindig minden évben bejelentkeznek valamelyik növény termelői, hogy rossz az időjárás, nem lesz termés. De aztán ha elmegyek a piacra, akkor érdekes módon mindig tudok gyümölcsöt venni, és az áringadozás sem olyan nagy.”
  • 8. Dushbag 2012. március 28. 09:47
    „Maximális tiszteletem az előttem szóló, mezőgazdaságból élőknek, De:
    - a parasztbácsi nem jár terepjáróval, nem is hektárokon dolgozik,
    - támogatás igenis jár, csak kérni kell,
    - mivel piacról élünk (mi városiak) igenis az olcsóbbat vesszük,
    - éhen halni, hajléktalanná válni, árverezni még őstermelőt nem láttam
    + 1: a Mars téren áruló szegény gályázó őstermelők 95%-a igen jó és új
    járgányokkal vonul be árulni, ismerve a magyar őstermelőt: nem hiteles, ha igen
    ki bírja fizetni...”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bérlő albérletezteti az U pavilont a városi cég helyett

Júniusban havi egymillió forintért bérbe vette, októberben pedig bérbe adta egy bútoráruháznak a Mars téri U pavilont egy szegedi cég. Tovább olvasom