Délmagyar logó

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 36°C Még több cikk.

Sokkal kevesebb parkolóbérlet és jegy fogy

Szeged - Számításaink szerint eddig közel 10 millió forint bevételkiesést okozott a szegedi parkolási cégnek a zónahatárok januári kiszélesítése. Cserébe viszont könnyebb a belvárosban megállni.
Alaposan megváltozott január elsejével a szegedi parkolási rendszer: kitolódtak a zöld és a sárga zóna határai. A módosítás eredménye, hogy a legdrágább övezetbe került az egész belváros, beleértve a rendelőintézetet és több klinikai épületet is. A módosítás egyben drasztikus áremelés azoknak, akik eddig a belvároshoz közel, a sárga zónában parkoltak. Amíg tavaly 64 ezer 500 forintot fizettek a kék-sárga övezetre váltott éves parkolóbérletért, a zónakitolás miatt idén már 130 ezer 500 forintot hagytak a parkolási társaság pénztárában.

A díjemelés kapcsán arra kerestük a választ: megveszik-e az autósok a durván megdrágított bérleteket, valamint hogy könnyebb-e napközben a belvárosban parkolni. A közlekedési társaságtól megtudtuk, míg a havi bérleteladások 2014 januárjához képest 55 százalékkal, a kombináltak 41 százalékkal nőttek, addig a kék és a sárga-kék bérletek értékesítése 60-70 százalékkal esett vissza. A számok azt mutatják, az autósok nem hajlandók többet fizetni a várakozásért, a Szepark a bérletbevételből egyetlen hónap alatt 4 millió forintot bukott.

A jegyeladások sem kompenzálják az elmaradó bérletvásárlókat, sőt. Az új, zöld zónákban azonos várakozási időhöz kétszer annyi jegyet kellene az autósnak elhasználniuk, mint a sárgában, ennek ellenére az értékesítés nem nőtt, hanem 14 százalékkal csökkent. Ha ezt az egész parkolójegyek árára lefordítjuk, akkor az azt jelenti, hogy a jegyeladás-csökkenés újabb 5 millió forint bevételkiesést okoz a parkolócégnek.

Szellősen parkoló autók a Stefánián. A szerző felvétele
Szellősen parkoló autók a Stefánián. A szerző felvétele

A Szepark adataiban egy érdekességet is észrevettünk. A lakossági bérleteladás megugrott, a rendkívül kedvezményes árú, utcára szóló bérletet azok válthatják meg, akik a belvárosban élnek. A számok azt mutatják, 2015 januárjában közel 10 százalékkal több autós élt a belvárosban, mint 2014-ben. Ez azért is meglepő, mert a parkolási zóna külső határai nem változtak, azaz nincs olyan új terület, ahol 2015-től kellene fizetni a várakozásért.

Az is jól látszik, hogy kevesebben parkolnak az egykori sárga zónákban. Bőven találtunk parkolóhelyet a Stefánián, a dóm körül vagy éppen a Roosevelt téren, de hasonlóan szellős a helyzet a Tisza Lajos körút és a nagykörút közötti részeken is.

– Messzemenő következtetéseket a fentiekből még korai lenne levonni, de az kiolvasható belőle, hogy az autósok egy része kivár, és az elmúlt évek tapasztalatai is azt mutatják, hogy mint minden nagyobb volumenű változás, ez is óvatosságra inti a szegedi bérletvásárlókat. Ezt igazolja az a tény is, hogy a zónaváltozásokban érintett területeken a parkoló autók száma mintegy 15-20 százalékkal visszaesett, így ezekben a parkolókban csökkent a zsúfoltság – mondta lapunknak Kojedzinszky Richárd, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megújul a kőkereszt és a harangláb

Tavasszal kezdődhet a mórahalmi Szent László Király Plébánia által fenntartott temető megújítása. Tovább olvasom