Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Swing Szegeddel utaztunk

Szeged - Ultramodern, kényelmes, finoman indul és fékez Szeged vadonatúj villamosa, amelyre először mi szállhattunk fel a szakembereken kívül. A vezető szerint ez a 21. század.
Utasokat még nem szállíthat a város új villamosflottájának prototípusa, mert a kötelező próbajáratot teljesíti. Mi engedéllyel csütörtök délben tehettünk egy kört a Swing Szegeddel.

Mert ez prototípus

A Swing Szeged prototípus, ezért kell 10 ezer kilométeres próbafutást teljesítenie, a flotta többi tagja ugyanilyen lesz, mint ez, azoknál már nem lesz szükség ilyen procedúrára – mondta Németh Zoltán Ádám, a tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektmenedzsere. November közepe óta az új jármű 6 ezer kilométert tett meg homokzsákokkal egy méter magasan megrakva, ezzel imitálták az utasok súlyát. Most 8700 kilométernél jár, és várhatóan jövő héten meglesz a 10 ezer. Ez alatt a vezetők vonal- és járműtípusvizsgát tesznek, a szerelők pedig finomhangolják a számítógépet. A hatósági vizsgát várhatóan februárban teszi le a jármű. A második Swing a tervek szerint január végén, a harmadik februárban érkezik.

Az Anna-kútnál szálltunk fel a napfénysárga járműre. A vezetőfülkében ketten ültek, Kuhn Edit vezetett, mellette oktató segítette a csúcstechnika megismerésében. Az 1-es vonalon mentünk el a rókusi csomópontig, majd a jelzőlámpás körforgalomban lekanyarodtunk a Rókusi körútra, ahogy a 2-es villamos is teszi majd. Ég és föld a különbség a bengálikhoz, de még a jóval korszerűbb Tatrákhoz képest is.

A peronon rögtön látni, mit jelent az, hogy alacsonypadlós: centire pontosan szintben nyílnak az ajtók, kényelmesen be lehet lépni a komfortos belső térbe. Mint kés a vajban, úgy indul, és olyan finoman áll meg a jármű a megállóknál. Megtudtuk, a vezető gyorsításkor és lassításkor a számítógépnek csak a fokozatot adja meg, a műveletet az elektromos fék és a hidraulikus rendszer oldja meg. Előírás szerint képes megállni a Tatránál másfélszer hosszabb szerelvény, a megengedett 55 kilométeres sebességről 42 méteren belül fékez le. A felújított pályákon észrevétlenül suhan, kanyarodáskor nem ráz, nem nyikorog; ez nemcsak a korszerű vágányrendszernek köszönhető, hanem a Swingbe épített csikorgásgátló eszközöknek is. Egyedül a Vértói végállomás hurokfordulójában hallatszott némi súrlódás, de az a pálya még nincs „kijárva".

Március elején már utasokat is vihet a 2-es vonalon
Március elején már utasokat is vihet a 2-es vonalon.
Fotó: DM/DV


A vezetők szerint ez a villamos a 21. század. Az ülések állíthatók, a fülke légkondicionált, belül két, kívül egy tükröt kell figyelni, minden mást az előttük lévő három monitor mutat.

Ha kétszáz utassal a hátuk mögött róják is majd a köröket, biztonságosan látják a kamerák segítségével mind a 6 ajtót. A jármű belsejében szintén mindent követhetnek. A képernyőn lekérdezhetik a villamos berendezéseit. – Ultramodern, kényelmes vezetni, miközben a technikája nagyon hasonlít a Tatráéra – mondta a 15 éve profi vezető. Kuhn Edit úgy látja, új kunsztokat nem követel a jármű, a fékrendszert és az eddiginél kétszer több utast kell majd megszoknia. Azt már a próbakörön is tapasztalja, hogy az utasok szeretik a Swing Szegedet, szinte minden megállóban sok embert lát, akik sajnálják, hogy még nem szállhatnak fel.

* * *

Swing-történet

2009. október 22.: megrendelte a város a 9 új járművet 16 millió euró (megközelítőleg 4,5 milliárd forint) értékben a lengyel Pesa Bydgoszcz SA gyártól, amelynek ez az első külföldre szállított járműve. A szerelvények 100 százalékban alacsonypadlósak, 30,1 méter hosszúak és – az alacsonypadlós szerkezet miatt – 5 részből állnak, 3 forgóvázzal, 4 csuklóval. 1 vezetőfülkéjük van, 209 utas befogadására alkalmasak 40 ülőhellyel, légkondicionálóval és utastájékoztató rendszerrel.
2011. szeptember 30.: határidőre megérkezett a prototípus.
2011. október 5.: hivatalosan átadták a Swing Szegedet. A flotta többi tagja várhatóan májusig ideér.

Olvasóink írták

73 hozzászólás
  • 73. K.T. 2012. január 09. 20:59
    „70. szpalika
    Köszönöm a pontosítást.
    Valószínűleg, akkor én nem találkoztam még a csatolttal, csak a csuklóssal az említett kereszteződésben.
    ...és akkor nem is saccoltam meg olyan rosszul a különbséget. :)”
  • 72. kakoszeged 2012. január 09. 09:37
    „...én már úgy kipróbálnám...nagyon szép!...kár, hogy felsővárosról nem tudok ezzel menni dolgozni a belvárosba...”
  • 71. kadsza 2012. január 08. 16:58
    „Csak apróság, de a megengedett sebessége mióta 55km/h a villamosnak lakott területen belül?!”
  • 70. szpalika 2012. január 08. 12:55
    „A csatolt tátra: 32 méter, 1 db tátra 16 méter, A csuklós tátra kb. 20 méter, pesa 30,2 méter.”
  • 69. K.T. 2012. január 08. 11:09
    „66. Deer
    Tapasztalatom szerint a Tatra pont elfért a kereszteződésig, a Swing pedig túl lóg rajta.
    Kb. 8-10 méterrel lehet hosszabb”
  • 68. K.T. 2012. január 08. 11:08
    „65. masaka
    Célszerű lenne tisztában lennie az útkereszteződés fogalmával, de segítek:
    "k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása." KRESZ (http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM)
    A felfestett kerékpáros átvezetés miatt még nem is torkolatról van szó, hanem keresztezésről, de mindegy is..
    Van ott nagyobb baj is.
    Az a faramuci helyzet van ott, hogy a szabálytalanul bal oldalon kihelyezett macisajt (Elsőbbség adás kötelező tábla) miatt "jobb kéz szabály" van érvényben és bármennyire vérlázító, de az Anna-kút felől a ház takarásából, a sarok mögül érkező kerékpárosnak volna szabály szerint elsőbbsége.

    Azt ugye Ön sem gondolta komolyan, hogy a gyalogosok nem kellhetnek át az említett kereszteződésben?
    "(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,
    a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),
    b) egyéb helyen bárhol,
    a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át."

    Persze ennek nem sok relevanciája van a kereszteződésben megállásra, ami a villamosnak is tilos:
    "(5) Tilos megállni:" "d) körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik; az útkereszteződésben az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre - ha ez a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza - a tilalom nem vonatkozik; "”
  • 67. bánki 2012. január 08. 09:30
    „A tények : a villamos tényleg nem kapna formatervezési nívó díjat!

    A kettes villamos meg minimum hülyeség és ez a jobbik verzió. A rosszabbik, sima pénzlenyúlás !”
  • 66. Deer 2012. január 07. 23:09
    „Amennyire tudom a csatolt Tátrák hossza megegyezik a Swinggel, tehát nem hosszabb ez a villamos, max annak tűnik optikailag.
    Az új buszokat nem támogatta az EU. Amúgy megy Szegeden szerintem egész jó a buszflotta, sok a Mercedes meg a Volvo, de a régi Ikarusok sem rossz állapotúak.
    Színről: láthatóságban a sárga minden körülmények közt jobb, mint egy zöld szürke megoldás. Szerintem közlekedésbiztonsági szempontból mindenképp jobb.
    A 2-es vonalon élők nagy része örül a változásnak, egy részük rosszabbul jár, ez sajnos ilyen. Mindenesetre egy ilyen villamos több utast bír elvinni.

    <moderálva>

    Aki pedig a szegedi tömegközlekedés színvonala miatt sír, az utazzon mindennap BKV-val. Nekem volt szerencsém hozzá. Egy dologban jobb a BKV: követési időben.

    A debreceni Solaris trolikban valóban van dízelmotor, mert vannak (voltak) olyan trolivonalak, ahol egy szakaszon nincs vezeték és így hidalja át.”
  • 65. masaka 2012. január 07. 22:31
    „61. K.T. 2012.01.07. 20:27
    Bocsi, hogy beleszólok.
    A Feketesas utca soha nem keresztezte a Kossuth Lajos sugárutat, hanem abból nyílik.
    Az egy más kérdés, hogy a Tisza Lajos körutat átszelő kerékpár utat egy eredendően gyalogos közlekedésre kialakított területen keresztül arra vezették el.
    Attól még nem lesz kereszteződés.
    Ahogy nincs elsőbbsége ott a kerékpárosnak sem, bármennyire is agresszív, a gyalogosnak meg pláne nincs ott keresnivalója, még ha megélhetési annavíz fogyasztó is.
    Tiszta szerencse, hogy olyan hosszú a villamos, addig amíg ott áll, legalább türelmesen megvárják a biciklisek, hogy veszélytelenül át tudjanak menni az út másik oldalára.”
  • 64. Monthechristo 2012. január 07. 22:26
    „Zsanetta::))Egy apró kiigazítás a foteles jelenetet,:-Márkus László adta elő,de nincs jelentősége:::)))))”
  • 63. Monthechristo 2012. január 07. 22:22
    „Nem kenyerem a hívatlan prókátorkodás szerepe,de meg kell védenem ifj Nagy-ot mert be kell látni hogy észrevételei,kommentjei szakértelemmel vannak felfegyverezve,és ebből azért akár még tanulni is lehet azt pedig soha sem késő,persze ezt csak magamra értem...::))Ez azért vigasz mert lám mi mindenről tudunk vitázni,anno a Dugonics tér és lovasszobra váltott ki "hazafias indulatokat néhányunkból,most a "kutya sem"foglalkozik ezzel,így múlik el a világ dicsősége,de azért amikor utazunk az új,és korszerű villamosokon,jusson eszünkbe mennyivel hangulatosabban fagytunk halálra a régi "kedvencünkön"az elől-hátulján..azaz a tuján::))))))))”
  • 62. la-za 2012. január 07. 21:42
    „Komolyan mondom: élmény olvasgatni zsanetta sületlenségeit :D”
  • 61. K.T. 2012. január 07. 20:27
    „Üröm az örömben, hogy a villamos hossza miatt lezárja a Feketesas utca Kossuth Lajos sgt. kereszteződést pedig a KRESZ szerint ezt nem tehetné. :(
    Megoldás az lehetne, ha az Anna kúti lámpát hátrébb helyeznék, vagy csak a Swing a Széchenyi térhez közelebb várná a szabad jelzést.”
  • 60. jozko 2012. január 07. 20:17
    „#28. Ebgondolat:

    "Egy lesz a munás, a jobbágy..."

    Ámbár -ahogy haladunk - lassan a rabszolga korból kell egy indulót keresni.

    Kösz az egyetértést.”
  • 59. csupika 2012. január 07. 16:59
    „58. masaka
    Jó, hogy kérdezted, mert most először néztem utána saját magam is. És tévedtem. Nem napelemesek.
    Amikor Debrecen egy olyan részén találkoztam egy trolival, ahol nincs és nem is volt soha felsővezeték, akkor lepődtem meg rajta. Az ott lakó barátom mondta, hogy napelemes, így tudja megoldani annak a szakasznak a megtételét. Én meg elfogadtam a választ.
    De igazad van, nem napelemesek. Ezekről van szó:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_Solaris_Trollino”
  • 58. masaka 2012. január 07. 15:50
    „54. csupika 2012.01.07. 12:29
    Ezt a napelemes dolgot kifejtenéd nekünk tudatlanoknak?
    Esetleg valami link, ami alátámasztja a dolgot?
    Utánanéztél annak, hogy mekkora napelemfelület kellene, hogy egyáltalán megmozdítsa a trolit?
    Ha a jelenleg elérhető jó minőségű napelemekkel burkolnák be a teljes tetejét, az sem biztos,hogy elég lenne csak a vezetőtéri klima üzemeltetéséhez.
    Kétségtelen tény, hogy minden nagy utat egy kicsi lépéssel lehet elkezdeni, sok napelem sok energiát megtakaríthatna, de általánosságban 100 watt előállításához legalább 50 ezer forint kb csak a napelem, plusz áfa, és ehhez még hozzájönnek a segédberendezések, így nem kevés milliót el tudsz költeni úgy, hogy igazán használható árammennyiséged még mindig nincs.”
  • 57. Zoan 2012. január 07. 14:29
    „56. feri37szeged 2012.01.07. 13:37
    Szerintem rokkant kártyája van, vagy a cége fizeti a parkolást. Szerencsére nekem sem kerül pénzbe ha parkolok, akkor a céges mobilról veszek jegyet.”
  • 56. feri37szeged 2012. január 07. 13:37
    „"40. Zsanetta 2012.01.06. 22:07
    ...parkolási díjak emeléséből, bár az sem érint, mert ingyenesen szoktam megállni..."

    Ezt kifejtenéd bővebben!??? A nagykörúton belül fizetni kell mindenkinek, kivéve a rokkantaknak, vagy vettél talán rokkantkártyát??? Vagy valamelyik önkormányzati cégnél dolgozol, ami adott parkoló kártyát??? Ebben az esetben meg szégyen gyalázat, hogy épp te írogatsz ilyeneket. Vagy pusztán csak bliccelsz, ebben az esetben kívánok neked sok-sok piros mikulás csomagot az autódra... ( természetesen feltételezem, hogy nem fizeted be, és az autód is külföldi rendszámos... , de akkor meg a NAV legyen a gyakori látogatód :DD )”
  • 55. csupika 2012. január 07. 12:38
    „Zsanetta! Árulj el valamit, lécci. Ha nem használod a tömegközlekedést, akkor miért fikázod? És ha csődbe megy az SZKT, az neked pontosan miért is lesz jó? Vagy bárkinek miért lesz jó?
    Ezt fejtsd ki, légy szíves! Ha sikerül.”
  • 54. csupika 2012. január 07. 12:29
    „Azért ne feledjük, hogy a kötöttpályás járművek dugóban is tudnak közlekedni (kivéve, ha valaki pl ráparkol a sínre, de ez itt meglehetősen ritka, lássuk be), és környezetbarátabb megoldások, mint a buszok. Ezért is támogatja jobban az EU, mint a buszpark-fejlesztést.
    Szeged tanulhatna Debrecentől abban, hogy ott a trolibuszok napelemesek is egyben, így tényleg tisztán környezetbarát és olcsó a futtatásuk (persze amikor épp a napelemet használják). Debrecen pedig tanulhatna Szegedtől abban, hogy könnyebben lehessen buszjegyhez jutni, automaták kihelyezésével, ahogy az Szegeden már elterjedt és hasznos is.”
73 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem emelkedhet a szemétszállítás díja

Nem lehet drágább a hulladékszállítás, mint tavaly – jelent meg a Magyar Közlönyben. Tovább olvasom