Délmagyar logó

2018. 05. 20. vasárnap - Bernát, Felícia 13°C | 23°C Még több cikk.

Termikekre vadászó vitorlások Szegeden - galéria

Szeged - A Bajai úti repülőtéren augusztus 9. és 16. között rendezik a 8. Flatland Kupát és területi bajnokságot.
Egyre hangosabban zúg az öreg Zlin 326-os motorja. Ahogy eléri a megfelelő fordulatszámot, meglódul a Szegedi Repülőtér füves pályáján mögötte egy több mint 18 méter fesztávolságú, nyolcmillió forint értékű, kétszemélyes, Janus névre hallgató német vitorlázó repülőgéppel.

A kecses, hófehér vitorlás testén megcsillan a déli nap, majd még a motoros gép előtt könnyedén a levegőbe emelkedik. Amikor elérik az 500 méteres magasságot, a vitorlás pilótája kioldja a vontatókötelet és a termikek nyomába ered.

A Bajai úti repülőtéren augusztus 9. és 16. között rendezik a 8. Flatland Kupát és területi bajnokságot.

Termikekre vadászó vitorlások Szegeden. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

– A zártpályás távrepülés olyan, mintha a Formula-1-es pilótáknak pókeren kellene üzemanyagot nyerniük a versenyzéshez. Ez egy olyan stratégiai játék, amihez kockázatemelemzés szükséges. Ez sakk, póker és Forma-1 együtt – magyarázza Kmetovics Milán, versenyigazgató.

Ami nekünk, laikusoknak kellemes strandidőnek tűnik - tiszta kék ég, felhők nélkül - annak kevésbé örülnek a vitorlázó repülősök. Ha nincsenek felhők, akkor nincsenek termikek sem. Azok nélkül pedig nem tudnak egyre magasabbra kapaszkodni a gépek. Hajtómű nélküli repülőeszközzel ugyanis csak úgy lehet emelkedni, ha kihasználják a környező levegőhöz képest emelkedő légtömeg energiáját. A termik a földfelszínről felszálló meleg levegő. A feláramló meleg levegőben köröző repülőgép magasságot nyer, ahogy a légáramlat felfelé húzza. A feláramló meleg levegő segítségével 2-3 ezer méteres magasságot érnek el a vitorlások.

Mint a versenyigazgatótól megtudjuk, a csapadékos idő miatt idén a Homokhátság fölött jelölték ki a pályát a motor nélüli gépeknek. – A homok jobban elvezeti a vizet, ezért ott szárazabb a talaj, ami gyorsabban felmelegszik – mondja.

A 44 versenyzőnek, köztük egy cseh és egy német résztvevőnek a Kiskundorozsma, Akasztó Kisszállás, Bugac, Szegedi Repülőtér közti 238 kilométeres távot kellett megtenniük. A győztes, aki az adott feladatott a legnagyobb átlagsebességgel teljesíti.

Termikekre vadászó vitorlások Szegeden. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

A felhúzás előtt Tamás Ferenc, a Magyar Honvédség helikopter pilótája különleges GPS-ébe programozza az útvonalat. – Egy speciális, vitorlázó repülőgépeknek készült program van benne, ami érzi a termiket és meg tudja mondani, hol van a legideálisabb kör az emelkedéshez. Egy termik átmérője 500-600 méter, aminek a közepe a legerősebb. Minél közelebb mész a maghoz, annál nagyobb az emelése – magyarázza a pilóta. A kétszemélyes Janus-ban Laki Róbertet kíséri a helikopter pilóta. A 400 kilogramm súlyú oktatógép 220 kilométeres óránkénti sebességre képes. Távolabb áll egy kisebb vitorlás. Szárnyának végei narancssárgára vannak festve. – Na, az egy 40 milliós gép – mutatják.

Tamás Ferenc alaposan bekeni magát napkrémmel, felteszi speciális aviátor napszemüvegét, amivel jobban lehet látni a felhőkontrasztot. „Jó leszállást!" – búcsúznak egymástól a repülősök köszönésével.

A párost Nagy Sándor húzza fel az előbb említett, 1962-ben gyártott, azóta többször felújított Zlin 326-ossal. A nyugdíjas tanárember 1958 óta repül, vitorláson 4 ezer 500, motoroson 1500 órát töltött a levegőben.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Krumplit és hagymát osztott Kothencz János

A Fidesz szegedi polgármesterjelöltje egy 11 tagú családot ajándékozott meg. Tovább olvasom