Délmagyar logó

2018. 10. 21. vasárnap - Orsolya 10°C | 17°C Még több cikk.

Üvegházhatás az autóbuszon

Szeged - Nem a kabrióélményt kerestem a szegedi buszokon, de a mozgó üvegházat nehezen viseltem. Az alacsonypadlósokon cserélődik a levegő, néhány Ikaruson azonban csak a legerősebbek boldogulnak az ablakkal.
Szegeden nyáron meleg van. És bár jó közösségi közlekedéssel és többnyire modern tömegközlekedési eszközökkel büszkélkedhet a csongrádi megyeszékhely, a hűsítő levegő a járműveken sokszor erőnlét és elszántság kérdése. A trolikon vagy van klíma, vagy könnyen elhúzhatók az ablakok, a buszokon – különösen az Ikarusokon – azonban szinte merészségnek számít nekiveselkedni az ablaknyitásnak. Nem a kabrióélményt kerestem, amikor a déli órákat utazgatással töltöttem, de a mozgó szaunát nehezen viseltem.

– Ne haragudj, kinyitnád az ablakot?
– Miért nem ülsz oda, ahol nyitva van?
– Mert a nyitás a lényeg.

Ezzel a bemelegítő társalgással indult az ablakos kaland a 9-es trolibuszon, ahol az egyik utas nyári élményeit ecsetelte: a hőségben van, aki nem ül a napos oldalra, hanem elvárja az árnyékban ülőtől, hogy adja át a helyét. Mivel a cikk témája nem az utashierarchia, az ablak felé fordultam.

A Lányok nehezen boldogulnak az ablak elhúzásával. Fotó: Schmidt Andrea
A Lányok nehezen boldogulnak az ablak elhúzásával.
Fotó: Schmidt Andrea

Az első trauma a 83-as buszon ért, már felszálláskor tömény Ikarus-szag és forróság fogadott. Az előbbit megszoktam, az utóbbitól szenvedtem, és a csuklós járműből két megálló után elegem lett. Az utasok legyezték magukat, de huzatról senki nem gondoskodott, ezért magamra vállaltam a feladatot. Az ablaknyitáshoz erő, a portól fekete ujjaim megtisztításához két zsebkendő kellett.

Mivel az izom utasonként változik, különböző járműveken több embert is megkértem, hogy nyisson. Egy fiatal lány többszöri próbálkozásra sem boldogult a 71A-s járaton, a végállomáson ezért a busz vezetőjéhez fordultam. Marcika Gyöngyi elhúzta, de elismerte, némelyik ablak valóban erőigényes. Esténként nekik kell becsukni – az sem egyszerű. Van ehhez valami eszközük? – kérdeztem. Igen, a kezünk – válaszolta.

Klíma nem, ventilátor igen

A Tisza Volán helyi járatai közül egyiken sincs utastéri klímaberendezés, az alacsony padlós buszokon – a járműállomány körülbelül 40 százaléka – viszont nagy teljesítményű szellőzőberendezések gondoskodnak a levegőcseréről. A Volvo alacsony padlós trolibuszokon van utastéri szellőzőberendezés és klíma is.

Olvasóink írták

  • 12. Szemif 2009. június 13. 16:07
    „8-9-10-11: szerintem mindenkinek igaza van! Igen, az Ikarusokat eleve légkondimentesre tervezték baromi nagy tetőszellőzőkkel meg méretes ablakokkal, ha rendesen tud haladni a busz sokkal kellemesebb, mint egy új Mercedes Conecto. Igen, a városnak költenie kellene erre is, nem csak a 16-os buszt kurtítgatni meg átszervezni, és igen elég sokba kerül a buszbérlet ahhoz, hogy azt a minimális luxust, hogy az ember ne pusztuljon el nyaranta az alacsonypadlósokon valahogy elérjük. Ehhez nem feltétlen kell légkondi, elég egy JÓL működő és erős légbefúvó rendszer is (gyakorlatilag mesterséges szél), ettől hűvösebb nem lesz, de a hatás olyan, mintha rendes ablakok lennének a buszon, vagy érdemes megnézni, hogy a KKT-251-258 rendszámú (2006 őszén megérkezett) Volvo 7700A-kon rendes méretű nyitható ablak van! Gondolom a Conecot-kat is lehetett volna olyan ablakkal venni, ha már légkondin spórolnak. Na most gondolom a következő 11 Merci is ilyen ablakkal fog jönni, tehát ha ilyen ütemben fog zajlani a sokak által lesz@rozott Ikarusok cseréje, akkor 2011 nyarára már csak a földgázüzemű púpos Ikarusokon lesz normális klíma nyaranta (hála az égnek a gázos Ikarusok még nincsenek 10 évesek, tehát egyelőre nem selejtezik őket). Aztán a városi vezetés észbekap, hogy erre is kell pénzt adni, mert félünk a népharagtól, és utólag drágábban majd minden buszba beszereletetik a klímát. Ezt játszotta el Budapest is a Volvo buszokkal, meg a Combino Supra villamosokkal. (érdekes módon mi az új villamosokat a 2-esre már légkondival rendeljük, pedig milyen stílusos lenne itt is ugyanaz, mint Pesten.........)”
  • 11. Dittike 2009. június 13. 14:29
    „inkább nagyobb ablakok kellenének a merci alacsonypadlós buszocskákra..mert szörnyű..ha már klímára nincs pénz.Pont ez az,h a régi ikarusokon elviselhetőbb az utazás..:D”
  • 10. flexsnake 2009. június 12. 22:33
    „szánalmas hogy ezerfokban kell utazni. Ennyi pénzért legyen kondi!”
  • 9. Zsoltee0716 2009. június 12. 22:07
    „Ugy ahogy írtad Szemif szerződés köti(közszolgálati vagy milyen néven fut) Meg van benne határozva minden a város dönt hogy mennyi pénzt ad buszra itt van xx milliárd vegyetek belőle buszt, nos a Volán meg megpróbálja az olcsó buszt meg venni, minnél többet persze. Nem is talán az a baj hogy ha klímával vennék nem lenne olyan drága csak az üzemeltetése ami sokat visz. Ugyanígy a télen a fagyoskodó utas drága a gázolaj vagy kevés pénzt ad a város.”
  • 8. IVY 2009. június 12. 10:50
    „Tökmindegy.
    Az alacsony padlós buszokon talán még nagyobb a forróság, mint a régi buszokon.
    A sofőrnek mindegy. Ő klímás fülkében üldögél.
    Majd feldobom a talpam néha, amíg hazabuszozom. (pedig ülök)”
  • 7. Mil 2009. június 11. 21:06
    „Sztem meg Dózsa épphogy szarul irányítja a céget. Az a cég csak a parasztvakításban menő, a marketingben. Közben meg egymás után rohadnak le a troliaik, a villamosaik okádékul néznek ki, konkrétan szégyen a városra nézve(a régi villamosok-van egy, ami különösen ocsmány, és úgy közlekedik már elég régóta, a legminimálisabb esztétikai karbantartás nélkül. A volánnál ilyen azért nincs). Kérdem én, ha nosztalgia villamosra van pénz, meg nyílt napra, meg villamosgyorsulásra, meg ki tudja milyen más parasztvakító faxságokra, akkor arra nincs, hogy legalább újralemezeljék azoknak a qrva villamosoknak az oldalát? Vagy legalább kigittelnék vagy mittudomén. Arra nincs, hogy a trolik üzembiztosak legyenek? Egy jó vezetőnél ilyenek nem fordulhatnának elő, csak ezért gondolom, hogy nem feltétlen irányítják olyan jól azt a céget.
    Ja, EU-s milliárdokból a volán is tudna fejleszteni kérem.. Meg akárki.”
  • 6. Szemif 2009. június 11. 14:36
    „Lenry-nek: Nézd a volán 2007 óta egy nyolc éves szerződés köti a városhoz, mivel megnyerte a buszos tendert az SZKT ellenében (ez mondjuk Debrecenben a Hajdú Volánnak nem sikerült a DKV-val szemben), a szerzősdében benne van, hogy a város határozza meg a menetrendet, a kapacítást, a buszok életkorát, hogy hány alacsonypadlós legyen, ha jól elékszem akkor 2007. január 1-re írtak elő 27 alacsonypadlós buszt (ekkor kerültek át Szegedre az első JAW-ok Vásárhelyről, és ekor közlekedett három Alfabusz Localo is a városban, mert a három KPN-es Volvo érkezése csúszott) a lényeg, értem én, hogy drága a légkondi, de a KKT-s Volvo 7700A-kat leszámítva egyetlen az utóbbi években beszerzett busznak sincs normális elhúzható ablaka! Mercedeseken meg lehet fulladni, a JAW-os Volvokon is csak azért van klíma, mert eredetileg Olaszországba készültek. (ezt részben Mil-nek is mondom) Röviden-tömören, ahogy fogynak az Ikaruszok úgy lesz egyre melegebb a buszokban, tényleg marha jó, hogy az idős nénik gond nélkül felszállnak a kerekesszatyorral, de, hogy utána mikor esik össze a melegben, az senkit sem érdekel. Mellesleg inkább vennénk normál padlómagasságú buszt légkondival, mint alacsonypadlóst anélkül! Ronda megjegyzés, de az emberek nagyobb százaléka izzad, mint amennyi mozgássérült, és a klímaváltozás sem éppen a nyári hőmérséklet csökkenéséről szól! Ráadásul más városokban tudnak venni klímás buszt. Én személy szerint jobban örültem volna mondjuk 24 klímás Mercedes Conecto-nak, mint 25 klímátlannak. (összesen 25 Mercedes Conecto lesz-most 14 van- 11 szóló 14 csuklós)

    Mil! Nem akarom a DM pártját fogni, de az utóbbi időben több esemény fűződik az SZKT-hoz, mint a volánhoz, és lévén az SZKT a fontosabb viszonylatok ellátója, így érthető is, hogy mondjuk nem a 78-as buszról jelenik meg oldalas cikk. Ez most a kötöttpálya kora, új villamos épül, új trolivonalak épülnek, új trolik, villamosok jönnek, nosztalgiajárműveket közlekedtet az SZKT, nyílt napjuk van, tavaly volt 100 éves a szegedi villamosközlekedés, idén 30 éves a szegedi trolibuszüzem, tehát egyszerűen most több hír kapcsolódik az SZKT-hoz, mint a volánhoz. De ettől függetlenül az SZKT tényleg jobban ügyel a sajtójára, mint a volán, Dözsa Gábor sok egyéb mellett ebben is jól irányítja az SZKT-t.”
  • 5. Mil 2009. június 11. 12:26
    „Jé, meg tudták említeni a Volánt is? Nem tudom, ki vette még észre rajtam kívül, de a DM tömegközlekedéssel kapcsolatos cikkei valahogy mindig az SZKT-ra korlátozódnak. SZtem Dózsa tuti fizet érte, mint reklám. :)
    EGyébként a Volánnál van 4 db szóló VOlvo, aminek a teljes utastere klimatizált-és ezek általában üzemelnek is.
    Amúgy a régi Ikarusoknak tényleg van egy jellegzetes szaga :)”
  • 4. Lenry 2009. június 11. 11:28
    „azért nem írják elő a légkondi beszerzését mert drága...
    és hiába mondjak, hogy vegyenek légkondit, ha pénzt meg nem adnak rá, ergo nincs miből”
  • 3. Szemif 2009. június 10. 23:38
    „Egy újabb semmitmondó cikk egy "munkatárs"-tól. "Ikarus-szag" ez marhanagy, egy szatírikus vicclapban esetleg elmenne. Amúgy nem tudom, ki, hogy van vele, de azokon a "büdös Ikarusokon", legalább van mit kinyitni, egy Mercedes Citaro az elképesztő élmény tud lenni nyáron, ici pici kis bukóablakokkal, Mars tér-Makkosháza között fél litert simán kiizzadsz magadból :-( (na erről mondjuk lehetne cikket írni, mármint, hogy Szegeden az önkormányzat miért nem írja elő a klímás buszok beszerzését a volánnak, pedig megtehette volna, ha már az alacsonypadlós menetrendbe meg abba, hogy melyik vonalon milyen gyakran járjon csuklós beleszól, valahogy elég faramuci, hogy pont a Napfény városában gyakorlatilag nincs klímás busz, a négy JAW-os -ez rendszámukra utal- Volvo 7000 meg az SZKT Citaroin kívül)

    Ja amúgy esetleg valamelyik munkatárs írjon egy cikket a menetrendváltozásról is, elvégre itt van a nyakunkon a 16-os busz újabb átszervezése (16A)!”
  • 2. Lenry 2009. június 10. 19:54
    „"A Volvo alacsony padlós trolibuszokon van utastéri szellőzőberendezés és klíma is."
    egy darab Volvo trolink van csak, és tudtommal abban sincs légkondi
    T-864-es Merci tetején van egy Air Conditioner feliratú doboz, meg majd a T-802-es ©kodán lesz, ha forgalomba áll”
  • 1. Zsoltee0716 2009. június 10. 19:36
    „Üvegházhatás az autóbuszon! Egyedül a 8-ason van busz kiadva(kiv. ha vmi van a többi trolis járaton)!
    Ha ez a címe akkor miért ír troliról? JAW-okon van utastéri klíma! Meg pár buszon ami a 8-as vonalán jár!

    Tudja a sablon szöveg amit a nagyok hajtogatnak a gazdasági világválság miatt!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feltöltődést kínáló úszóházak

Szeged - Lenéztünk az úszóházakhoz, hogy felderítsük, mivel várják a vendégeket a tiszai napozdák. A… Tovább olvasom