Délmagyar logó

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 36°C Még több cikk.

Zsókát az utazás élteti

Szentes - Kislány kora óta utazni vágyott Gergely Szilveszterné. Európa jó részét már bejárta, manapság hátizsákos turistaként indul varázslatos tájakra. Örményország, India és Tibet után most Hegyi-Karabahba vágyik. Amit kemény munkával megkeres, mind a kirándulásokra költi.
– Az utazás iránti vágy nálunk családi örökség. Édesanyám már idősebb volt, amikor eljutott a Grand Canyonba, a nagynéném bejárta Dél-Amerikát. Emlékszem, 1953-ban mesélte édesapám, hogy egy Edmund Hillary nevű férfi megmászta a Himaláját. Elővettem az atlaszt, és megnéztem, hol van ez. Talán ez a legkorábbi emlékem arról, mennyire érdekelt a nagyvilág. Gyermekként Tiszaföldváron éltem, a gimnáziumi osztállyal jutottam el először hegyekbe, akkor ébredt bennem irántuk komoly vonzalom. Később, már a férjemmel vettünk egy Trabantot és egy sátrat, elmentünk, ahová lehetett: az NDK-ba, Csehszlovákiába, Bulgáriába – idézte fel a szentesi Gergely Szilveszterné. A most 71 éves Zsóka néni az elmúlt években arról vált ismertté a Kurca-parti városban, hogy fiatalokat megszégyenítő lendülettel éli nyugdíjas éveit. Olyan helyekre is eljutott, amelyekről mások csak útikönyvekből tájékozódnak. Pedig nem is olyan nehéz útra kelni, mint amilyennek tűnik, vallja. Kitartás és szorgalom kérdése.

A világ tetején. Gergely Szilveszterné, Zsóka 6680 méteres magasságban, a Himalájában. Fotó: DM/DV
Fotó: DM/DV

– Megismerkedtem egy hozzám hasonlóan elszánt túrázóval, Zsolnainé Héja Zsuzsával. Kiderült, hogy mindketten évtizedek óta őrizgetünk egy-egy, Mongóliáról szóló útikönyvet, elhatároztuk, hogy odautazunk. A Kelet-kutató Obrusánszky Borbálát is felhívtam telefonon, aki összehozott minket egy magyarországi egyetemet végzett mongol férfival. A főváros, Ulánbátor katartikus élmény volt. Szinte otthon éreztem magam, mintha már jártam volna ott – mesélte a néhány évvel ezelőtti kalandot. Később eszükbe jutott: de jó lenne megnézni Örményországot. Zsóka néni apai nagyszülei örmény származásúak, talán innen ered a vonzalom, mondta. Nem kerítettek nagy feneket az ügynek: „valahogy úgyis lesz" felkiáltással pár útitárssal Budapesten felültek egy Törökországba tartó buszra. Melléjük állt a szerencse, szinte közvetlen átszállásokkal 70 óra alatt elértek az örmény fővárosba, Tbiliszibe, szállást is azonnal találtak. Megindító élményben volt része az egyik kolostorban: egy apáca szakasztott a nagymamája volt.

Mindent Szentesről

A delmagyar.hu hivatalos szentesi Facebook-oldala, nem csak szentesieknek!

– Idén pedig jött a régi nagy álom, Tibet. Az örmény út után egy héttel szervezni kezdtük. Először a repülőjegyre valót gyűjtöttük össze, amikor az megvolt, a többi költségre takarékoskodtunk. Pekingből 43 órát vonatoztunk Lhászáig, megnéztük a Himaláját, majd Indiában Delhit és Agrát – részletezte. Nemrég tért haza, de még most sem akarja elhinni, hogy milyen helyeken járt, áradozott. Örményországba biztosan visszamegy, nagyon vágyik Hegyi-Karabahba is. Félelmet soha nem érzett, bárhol is járt.

– Az utazás éltet, keményen dolgozom, csak ezekre gyűjtök. A férjem nem vágyik ilyen messzi tájakra, a nyugdíjunkat beosztjuk. Mivel a külsőségek nem érdekelnek különösebben, az utazás pedig költséges, valamit mindig csinálok, amivel pénzt kereshetek. Évek óta szórólapokat hordok, amit azért kapok, egy dobozba gyűjtöm. Szerintem bárki utánam tudja csinálni, csak elhatározás kérdése.

Olvasóink írták

• 1. csillogás 2013. augusztus 05. 18:39
    „Zsóka néni! Olyan jó ezt olvasni! További jó egészséget és még jó pár ilyen utazást kívánok! :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Köztéri szobrokkal gazdagodik Szentes

Hamarosan két köztéri szoborral gazdagodik Szentes, amelyek egymástól pár méterre helyezkednek majd el. Tovább olvasom