Al-Ex

2012.04.21. 16:22

A városképi jelentőségű villamos

Az SZKT vezetője el akarja adni a nosztalgiavillamosokat. Egy téma a városvédőknek.

A Délmagyarország híre szerint a Szegedi Közlekedési Társaság vezetője dobra verné a cég egyik rendszeresen közlekedő nosztalgia-szerelvényét. Ha pusztán a rövid távú pénzügyi hatást nézzük, akkor is felmerülhet a vagyon felélésének problémája, de érdemes ennél kicsit messzebb tekinteni: miért is érdekes az, hogy egy tömegközlekedési cégnek nosztalgia járműve van?

Csak az SZKT szempontjából nézve, a cég múltjának tisztelete, tárgyi emlékeinek megőrzése része a vállalat identitásának. Ez több szinten is működik: erősíti a dolgozók lojalitását, akik sokan maguk is részt vettek a járművek felújításában. És persze a régi járművek egy-egy példányának megőrzése a szakmán belül és kívül is javítja a vállalat imázsát. Nem véletlen, hogy egykori kis laborokból, sufnikból kinőtt világcégek, mint a Siemens, a GE vagy akár az Apple, a mai napig ápolják az alapítók mítoszát és cég történetét. A dicső múlt, az akár évszázadon átnyúló túlélési és megújulási képesség egyfajta garancia a cég életképességére.

Az, hogy a válság éveiben a cég nem újít fel újabb járműveket, nyilván nem kifogásolható. Már az is meglepő volt, hogy tavaly a sok pénzügyi panasz közepette nem egy, a napi forgalomban járó trolit, hanem egy ZIU nosztalgiajárművet ítélt a cég vezetése rekonstrukcióra érdemesnek. De az, ha túl akar adni egy-két, a cég és a város életéhez hozzátartozó nosztalgiavillamoson, nem csak a cég belügye.

A villamosok ugyanis a város arculatához is hozzátartoznak. Míg a PESA flotta egy Nyugat-európai nagyváros hangulatát vegyíti a szegedi városképbe, addig a Szabadtéri idején rendszeresen közlekedő nosztalgiavillamos a múltat idézi meg. A „történelmi” járművektől megszabadulni olyan, mint ha egy patinás belvárosi palotát dózerolnának le: a jármű eladásával a város elveszítheti a egy városképi jelentőségű „épületét”, amit mindenkinek inkább védeni kellene. Leginkább persze annak cégvezetőnek, aki úgy gondolja, hogy a múltja mellett jövője is van az általa vezetett városi közszolgáltató vállalatnak.

 


 

Korábbi írások hasonló témában:

 

 

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

_gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {

var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

// ]]>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!