Autó

2016.03.20. 07:59

Konnektorról tankoltuk a BMW-t - lehet 6 forint egy kilométer?

Negyedszázaddal lapunk első komoly nyugatiautó-tesztje után - az alany egy Daihatsu Applause volt - sajtótörténetet ír a Délmagyarország: konnektorból tankolta a BMW 330e modellt. 25 kilométert autózhatunk 300 forintért és nem biztos, hogy ez ,,alja".

Kovács András

Kezdem is mindjárt a leglényegesebbel, beálltam az autóval a garázsba, bedugtam azt, amit be kellett dugni és reggelre teljesen feltöltődött a plug-in-hibrid autó akkumulátorcsomagja.

 

Azután elkezdtem vele autózni a csöndes, de hűvös vasárnap délelőttben, voltam vele Újszeged Deszk felőli végén éppen úgy, mint a baktói buszvégállomásnál, meg-megállva. 24,7 kilométert sikerült menni tisztán elektromos üzemben, ezután kapcsolt be először a belsőégésű motor. Ekkora már az akkumulátor töltöttségi szintje 6 százalékra csökkent.

 

Konnektorból takoltuk a tesztautót, a BMW 330e-t. Fotó: Kovács András - GALÉRIA



A gyár szerint kb. 35 kilométer tehető meg tisztán elektromos üzemben, de nálam 23 fokra volt állítva az automata fűtés – szerintem oda is ment valamekkora „szufla". Továbbá valószínűleg messzebbre jutok, ha 70-es tempóban Kistelek felé veszem az irányt a régi 5-ös úton – szóval, szerintem simán tudja a a 35 kilométert villamos üzemmódban az autó.

 

A Világ Év Autója-díj jelöltjei között

23 ország 73 autós újságírójának szavazatai döntenek majd a rangos elismerés négy kategóriájában mely autók lesznek a díjazottak 2016-ban. A győzteseket március végén, a New York-i Autószalonon hirdetik ki. A jelöltség feltétele az volt, hogy új modellről legyen szó, és, hogy 2015 januárja és 2016 májusa között legalább 10 fontos piacon forgalomba kerüljön. A végső győzelemre esélyes környezetbarát autók: BMW 330e Plug-in-hibrid, Chevrolet Volt, Toyota Prius, Toyota Mirai és a Volkswagen Passat GTE.


Ez a tiszta villamos menet pontosan 7,6 kWh-t pörgetett a villanyórán, azért merem mondani, hogy pontosan, mert a következő éjjel újra tankoltam, akkor 7,7 kWh-val emeltem a családom villanyszámláját és csak egy tizedesjegyig néztem. Ez normál tarifával 363 forint. A januártól legálisan használható éjszakai árammal, az A2-es tarifával már csak 297 forint az általunk megtett 24,7 kilométer költsége.

 

Abban nem vagyok biztos, hogy a B alap árszabással, az "éjszakai" vezérelt, napi 8 óra felfűtési idős tarifával is lehet tölteni, de az csupán 212 forint lenne. Tessék számolgatni, s ha az utolsó összeget vesszük az elméleti, gyári 35 kilométeres elektromos hatótávolsághoz, akkor csupán 6 forintba jön(ne) ki egy kilométer.

 

Konnektorból takoltuk a tesztautót, a BMW 330e-t. Fotó: Kovács András - GALÉRIA



De azért nézzük az autót részletesebben is. A nagyfeszültségű akkumulátor a 370 literes csomagtér padlója alatt található – jótékonyan javítva a súlyelosztást. Az eDrive gomb segítségével a vezető három különböző elektromos meghajtási mód közül választhat: az alapbeállítás az auto eDrive mód, itt a vezérlőelektronika villannyal hajtja az autót, és szükség szerint indítja hozzá a belső égésű motort. Mellette rendelkezésre áll a Max eDRIVE, a tiszta elektromos üzem – addig villamos a BMW, amíg tart a szufla. Ekkor csak maximum 120-as tempóig gyorsíthatunk, de azt még kibírjuk.


Azért persze bolondbiztos a rendszer, s a belsőégésű motor a gázpedál erőteljes és hirtelen lenyomására (kickdown) ebben az üzemmódban is bekapcsol, hogy ne legyen gond az előzéssel.


És ott a Save Battery mód, amelyben a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje azonos szinten marad. Vagyis, ha nyaraláskor közelítünk egy csak nulla kibocsátású autókkal bejárható óvárosba, ilyennel tegyük.

 

Konnektorból takoltuk a tesztautót, a BMW 330e-t. Fotó: Kovács András - GALÉRIA



A normál 3-asoktól külsőre leginkább csak a sokatmondó feliratokról és típusjelzésről, valamint a töltő bal első kerékjárati ív mögötti fedeléről felismerhető – két tanksapkás – 330e elsődleges erőforrását a bajorok kétliteres, négyhengeres benzinmotorja adja, mely 184 KW-tal hajtja a hátsó kerekeket. Ehhez csatlakozik egy 88 KW-os elektromotor, mely a nyolcfokozatú automataváltóba épült bele. A rendszerteljesítmény így 299 lóerő - és 420 Nm-es a csúcsnyomaték, mely tényleg minden helyzetben elegendő lehet.

 

Olyannyira, hogy a 330e képes akár 6,1 másodperc alatt 100-ra gyorsítani, és meg sem áll egészen 225 km/h-ig. Az autó vegyes fogyasztását egyébként 1,9-2,1 liter benzin környékére ígérik a gyáriak... A töltésről még annyit, hogy csomagtartó alatt elhelyezett akkumulátort teljesen lemerült állapotból BMW i Wallbox-szal kicsivel több, mint 2 óra alatt, hagyományos hálózatról pedig bő 3 óra alatt tölthetjük fel.

 

Konnektorból takoltuk a tesztautót, a BMW 330e-t. Fotó: Kovács András - GALÉRIA



Megéri az árát a BMW 330e, ki lehet autózni az árkülönbséget az olcsóbb villamos energiával? A válasz egyelőre természetesen nem, de ez nem is erről szól – igaz, arról sem volt szó, hogy a nyersolaj ára néhány éven belül a harmadára esik, a 450 forintot közelítő literenkénti benzinár nemrégiben benézett 300 forint alá is.

 

Érv még az esetleges buszsáv használat, a sok városban ingyenes parkolás, a tiltott övezetekbe történő behajtás lehetősége, de ez még közgazdaságilag nem számszerűsíthető.

 

Konnektorból takoltuk a tesztautót, a BMW 330e-t. Fotó: Kovács András - GALÉRIA



A tesztautó alapára 12,4 millió forint, steptronic sebességváltóval, automatikus világításvezérléssel és automata klímával – hogy tényleg csak a legfontosabbakat említsük, mert a szériában beépített kényelmi és biztonsági extrák sora meglehetősen hosszú.

 

Az alapárra jön a „7LE Luxury Line modell" 1,4 milliós felára, a kristály fehér metál fényezés 296 ezerért, az ülésállítás, elektromos memóriával 366, a LED-es Adaptív fényszórók 685, a BMW Head-Up 276, a Harman/kardon HiFi 363, a könnyűfém keréktárcsa 216, a BMW ConnectedDrive Advanced 603, a Professional navigációs rendszer 250 ezer forintért – hogy el ne tévedjünk. A tesztautó listaára 17,6 millió forint. Szóval lehet számolni, de nem érdemes ez tényleg másról szól – egyébként a jövőről!

Konnektorból takoltuk a tesztautót, a BMW 330e-t. Fotó: Kovács András - GALÉRIA

 

Éjszakai árammal - Az elektromos gépjármű üzembentartója vagy tulajdonosa januártól éjszakai árammal is töltheti kocsiját, írta az elmúlt év utolsó napján az MTI a Magyar Közlönyre hivatkozva. A miniszteri rendelet szerint az A1 árszabás jelenti a normál tarifát, ezt automatikusan használhatják töltésre az elektromos autók üzembentartói, tulajdonosai. Az A2 jelű tarifa az, amelyet a köznyelv éjszakai áramnak hív, az elektromos kocsik töltésére ez választható az A1 tarifa mellé.

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!