Digitália

2022.11.30. 06:00

Elképesztő szuperföldet találtak a csillagászok

A kolosszális méretű exobolygó új megvilágításba helyezheti a bolygótudomány egyik legfurcsább titkát.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Aleksandr Kukharskiy

A csillagászati mércével tényleg „közelinek” számító, mindössze 200 fényévnyire lévő exobolygó, a TOI-1075 b az egyik legnagyobb tömegű, eddig felfedezett szuperföld.

Forrás: NASA/JPL-Caltech

A Föld tömegének csaknem tízszeresét meghaladó bolygó egy kicsi, vörös-narancssárga csillag körül kering, körülbelül 200 fényévnyire tőlünk. A bolygó egy éve a csillag körül mindössze 14,5 órát vesz igénybe. Ez az „ultrarövid” pálya rendkívüli módon felforrósítja, becsült hőmérséklete 1050 Celsius-fok.

Miért izgalmas ez a felfedezés?

A szuperföld kategóriába tartozó bolygókat – amelyek akár kétszer akkorák, mint a Föld – rejtély övezi, mert a saját Naprendszerünkben nincs hozzájuk hasonló. Ennek ellenére a galaxisban a leggyakoribbak közé tartoznak. Sziklás bolygóknak tűnnek, és

némelyik a csillagjának a lakható zónájában található, olyan távolságban, amely lehetővé teszi folyékony víz kialakulását a felszínen.

Nem ez a helyzet a TOI-1075 b esetében: a felülete olvadt láva lehet. Mégis, ennek a hatalmas bolygónak a tanulmányozása betekintést nyújthat a miénkhez hasonló sziklás bolygók kialakulásába – írja a NASA. A felfedezést a Massachusetts Institute of Technology nemzetközi tudományos csoportja jelentette be.

A galaxisban eddig talált több ezer exobolygó – más csillagok körüli bolygók – mintázata alapján a tudósok számítógépes modelleket készítenek arról, hogyan alakulnak ki a különböző bolygótípusok, miből állnak és milyen légkörük lehet. A modellek szerint a TOI-1075 b méretű szuperföldeknek meglehetősen sűrű hidrogén- és héliumatmoszférájuk kellene legyen.

De ennek a bolygónak a sűrű összetétele és perzselően szűk pályája miatt ilyen légkör valószínűtlen. Ez teszi a TOI-1075-öt „kulcsbolygóvá” – mert mérete és tömege kellően precízen mérhető ahhoz, hogy a tudósok finomhangolják bolygókeletkezési modelljeiket. Ez pedig segít nekik megjósolni, hogy a szuperföldeknek és más bolygótípusoknak milyen légkörük van, vagy egyáltalán van-e légkörük.

A csillagászok a bolygót a Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) segítségével fedezték fel. Az, hogy a TOI-1075 b csaknem tízszer nagyobb tömegű, mint a Föld, igazi Hulkká teszi a bolygók sorában: ha ezen a bolygón élnénk, háromszor akkorák lennénk, mint a Földön.

A TESS a NASA Transiting Exoplanet Survey műholdja

TESS
Forrás: NASA

A TESS a következő lépés a Naprendszerünkön kívüli bolygók, különösen azok keresésében, amelyeken élet keletkezhet. 2018. április 18-án indult egy SpaceX Falcon 9 rakéta fedélzetén.

Tudósok arra számítanak, hogy a küldetés több ezer bolygójelöltet fog katalogizálni, és jelentősen megnöveli az ismert exobolygók jelenlegi számát. Közülük körülbelül 300 Föld méretű és szuperföld méretű exobolygó lesz, amelyek nem nagyobbak, mint a Föld kétszerese. A TESS megtalálja a legközelebbi és legfényesebb csillagaink körül keringő legígéretesebb exobolygókat, így a jövő kutatói új célpontok gazdag készletét kínálják átfogóbb nyomon követési vizsgálatokhoz.

A küldetés

A TESS felméri a teljes égboltot, 26 különböző szektorra bontva. Az űrszondán található nagy teljesítményű kamerák legalább 27 napig nézik az egyes szektorokat.

A vizsgált csillagok 30-100-szor fényesebbek, mint a Kepler-misszió és a K2 nyomon követése által felmért csillagok, ami sokkal egyszerűbb nyomon követést tesz lehetővé földi és űrtávcsövekkel egyaránt. A TESS vizsgálata a Kepler által megfigyeltnél 400-szor nagyobb égboltot lefed majd.