Életstílus

2015.02.08. 18:04

A játék a gyerek igazi terepe

Játékpedagógia - Dobtál már? Te jössz? Milyen lapod van? – gyakran ismételt mondatok ezek játék közben, ám nem biztos, hogy ami leköti, az fejleszti is a gyereket. Mindenki másra esküszik, de abban a legtöbb szegedi szülő egyetért: a közösségi élmény számít, a logikai és a társasjátékok is fontosak.

Kiss Tímea

– Malom, Gazdálkodj okosan!, amőba, Ki nevet a végén?, torpedó, kártyajátékok – mi ezeket játszottuk a gyerekemmel. Agyalni kell rajtuk, és közben lehet beszélgetni is. Valóban jó logikai érzéke lett a lányomnak, megtanult veszíteni is. A családdal együtt eltöltött idő pedig később kamatozott: látom, hogy felnőttként milyen remek ember lett belőle – osztotta meg tapasztalatait egy szegedi nagylány édesanyja. A szintén idevalósi Gábornak is hasonlók a tapasztalatai.

– A kártya nagyon megy a fiamnál és a lányomnál is. Egy egyszerű snapszerrel jól szórakozva, nem tudatosan tanulnak matematikát, logikát – válaszolta lapunk rögtönzött közvélemény-kutatásán.

Játszani nemcsak élvezet, de hasznos is, segíti a tananyag elsajátítását és alkalmazását. Épp ezért működik többek között Szegeden is sakkszakkör, és lehet a fővárosi Nebuló Alapítványtól fejlesztőjáték-csomagokat kölcsönözni – intézményeknek és magánszemélyeknek egyaránt.

Mi is élvezzük

Nélkülözhetetlen otthon a szórakoztató-fejlesztő elfoglaltság, de a szülőnek is át kell gondolnia a játékválasztást. Például ha nem tud sakkozni, furcsa készletet vennie a gyermekének. – Olyan játékot szerezzünk be, amellyel magunk is szívesen játszunk. A kisfiammal memóriaalapú társasokat játszunk, többször ő nyer, de engem is szórakoztat – vallja Jesztl József játékpedagógus. Ezért azt javasolja, hogy kezdésként gondoljuk át, mi mit játszottunk szívesen gyerekkorunkban, vagy próbáljunk ki több társas és táblás elfoglaltságot: Ne az határozza meg a választást, hogy mi érhető el könnyen a piacon.
Éppen ezért sok szülő házi, kreatív megoldást keres.

Logikai is, közösségi is: élő társasjáték az iskolában. Illusztráció: Frank Yvette

Logikai is, közösségi is: élő társasjáték az iskolában. Illusztráció: Frank Yvette
– Teljesen felesleges mindenféle ilyen-olyan fejlesztő, tudósok által tesztelt ingyombingyom játékokra költeni a pénzt, de nem csak az ár miatt – vallja egy másik szegedi családanya, Bóka Gabriella. – Két bot, egy rajzlap, színes ceruza, különböző színű, méretű babszemek, üres flakonok, kóláskupakok vagy épp a műanyag kupák ezerszer jobban fejlesztik a gyerekeket, és le is kötik őket ezek, mint a túlgondolt játékok. Egyszerűségükben késztetik arra a kicsiket, hogy a fantáziájukat használják, a még rejtett képességeiket felszínre hozzák és fejlesszék, hiszen mind szükséges ahhoz, hogy az egyszerű tárgyakból játék lehessen. Erre minden gyerekben megvan a képesség, mi több, a vágy – fogalmazott az anyuka, aki azt javasolja: figyeljük meg a kicsit, aki a kádban akár egy szivaccsal is eljátszogat.ű

Mi micsoda?

Sokféleképpen csoportosíthatóak a játékok, talán a legegyszerűbb absztrakt logikai játékokról beszélni, mint a sakk, a malom, vagy a dáma és a társas játékokról. Előbbiekben feketén-fehéren kiszámítható, hogy mi a legjobb lépés, kicsi bennük a szerencse szerepe, általában két, esetenként több ember játssza. Ezek a kognitív kompetencia területet fejlesztik, ezek gondolkodási, illetve tudásszervező kompetenciaterületekből állnak. E játékok közé tartozik az egyre népszerűbb go is (más néven baduk vagy weiqi), amely egy több ezer éves távol-keleti játék. Egy táblával és rajta néhány kővel játsszák: az nyer ,aki nagyobb területet tud kihasítani magának a közös térből, vagy foglyot ejt. – Küzdős, aktív gyerekeknek például mindig nemzetközi dámát tanítok, mert kevés benne a szabály, miközben egy elképesztően összetett és agresszív játék. De ez jó irányba megy, mert rávezeti a játékosokat arra, amit a boxolók megtanultak: egy idő után ők már féltik az öklüket és nem állnak le az utcán verekedni, hanem a ringben, a hasonló képességű ellenfelükkel szeretnék majd összemérni a tudásukat – magyarázta Jesztl József játékpedagógus.

Aki játszik, nyitott lesz

Nagyoknak is

Ha a szülők is kedvet kaptak, és szívesen ülnének a tábla mellé, megtehetik: TV-mentes társasjáték estet rendszeresen szerveznek Szegeden az Oliva Bisztróban.
A szakemberek között vitán felül áll a játékpedagógus Jesztl József szerint, hogy az iskolában is meg kell jelenniük a minőségi játékoknak, de ennek nem az a módja, hogy mondjuk logikai táblás játékokból leosztályozzák a gyereket – ne vegyék el így a kedvét. – Vannak direkt és indirekt oktatási módszerek, utóbbihoz tartozik a játék is. A jó irány az, ha a pedagógus rendelkezik a megfelelő játékismerettel, és a megfelelő pedagógiai csomaghoz választ egy-egy játékot, amely aktiválja többek között a matematikaórán megszerzett tudást. Az iskola után a napköziben van a legjobb helye a játéknak. A játék a gyerek igazi terepe: mindegy, hogy nyer vagy veszít, általában jó érzéssel kel föl az asztaltól. Gondolkodott és élvezte. Később ez az érzése áttevődik a feladatmegoldásra is, mert élvezetessé válik gondolkodni egy-egy összefüggésen. Aki játszik, később a munkahelyén is nyitott lesz az új feladatokra, rugalmas lesz, és felvállalja őket – mondta, ezért úgy gondolja, a mindenkori pedagógusoknak komoly felelősségük ismerni a játékok kínálatát. – Az irodalomtanár is elhibázott valamit, ha nem olvas kortárs ifjúsági irodalmat, például Harry Pottert – tette hozzá.

Tablet vagy társas?

Persze nem könnyű utolérni a fiatalokat. Már egy alsós kisgyerek is otthon érzi magát az okoskütyük világában, ami hasznos lehet a játékpedagógus vélekedése szerint. Egy tableten szintén található pár jó elfoglaltság, a társas- és absztrakt játékoknak ezzel kell versenyezniük. A közösségnek és a pedagógusoknak nagy szerepük van abban, helyzetbe tudja-e hozni a kütyü iránt lelkesedő fiatalt. – Lebeszélni nincs értelme. Játsszunk együtt, vagy játsszanak együtt a srácok. Ha már egyszer jó érzéssel játszottak együtt, keresni fogják a lehetőséget, hogy megismételjék. Ha erősen akarok fordítani a gyerek érdeklődésén, az nem fog sikerülni, a lehetőséget kell megteremteni. De arra nincs szabály, hogy ki, mivel és mennyit játsszon – véli a szakember.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!