A koronavírus-járvány alatt az internetes csatornákra terelődött át a vásárlás

2020.09.05. 18:00

Jelentősen nőtt az otthoni borfogyasztás

A koronavírus előtt a magyarországi borfogyasztásnak csak a felét ittuk meg otthon, a járvány időszakában azonban jelentősen megnőtt ez az arány. A borászok azt remélik, hogy az internetes rendelések mennyisége nem apad el most sem, amikor már lehet kóstolni a borászatokban is. Igaz, ki tudja, meddig…

Kovács András

Szeged 2020.09.04. egyre több bort vesznek a magyarok ILLUSZTRÁCIÓ fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KI

Fotó: Kuklis István

A járvány első hullámában a határok, szállodák lezárása miatt minimumra korlátozták, vagy éppen teljesen felfüggesztették a rendezvényeket is. A bor kereslete és fogyasztása lecsökkent, ami a készletek felhalmozódását váltotta ki a borászatokban, a bevételek pedig zuhantak. A megszorítások nem tartottak olyan sokáig, hiszen már nyitott a gazdaság, de Magyarországon mégis sikerült megváltoztatni a szokásokat.

Leginkább a kisebb családi kézműves borászatok szenvedtek, amelyek inkább a minőségre, nem a mennyiségre vannak beállítva. Boraikat általában a gasztronómiai, úgynevezett HoReCa- csatornákon keresztül adják el. A koronavírus előtt a borfogyasztás úgy nézett ki, hogy 50 százalékot fogyasztottak el otthon, 25-öt vendégségben, 15-öt az éttermekben, 10 százalékot pedig a különféle rendezvényeken. A járványt követően a bort még nagyobb arányban fogyasztják otthon.

A borászok elkezdték kihasználni az online csatornákat, 15–20 százalékkal nőtt meg az internetes értékesítés. Sikeresnek bizonyult a Palackposta2020 program is, amelynek az a lényege, hogy egy internetes oldalon megadták az egyes borászok elérhetőségét. Ehhez járultak még a televíziós reklámok, meggyőzték a fogyasztókat, hogy a neten vásároljanak.

– A karantén idején a gasztronómiai értékesítés teljesen leállt. A kiskereskedelmi forgalom a webes értékesítés területére korlátozódott. Májustól a gasztronómia lassan magához tért, és az előző évekhez képest valóban magasabb forgalmakat tapasztaltunk – mondta Eperjesi Péter. Az EzerJó Borkereskedés tulajdonos-ügyvezetője hozzátette, üzletük újranyitását követően a webes értékesítés visszaesett, de a boltba visszatértek a vásárlók, és közel 20 százalékos forgalomnövekedést tapasztaltak. Megtudtuk, minőségben és értékben nem érzékeltek változást.

A szegedi szakember a Palackposta2020-ról más véleményeket is hallott a borászoktól. Szerintük a webes értékesítésben nem sokat segített, hogy az amúgy bármely keresőben megtalálható adatokat feltették egy oldalra, hiszen ennek az értékesítési csatornának a leg­gyengébb pontját, a szállítást nem oldották meg.

– Ha egy 1500 forintos borra rákerül 2500 forint szállítási költség, akkor valószínű, hogy kevesen rendelik meg – mondta Eperjesi Péter.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában