2021.12.05. 17:02
Adományt visznek egy afrikai iskolának
Pusztaszeri csapat is indul a következő, január végén rajtoló Budapest–Bamako ralin, nem a versenyen, a túra kategóriában. A Hamza Ernő, Berecz Richárd kettős tanszereket, laptopokat, iskolában használható eszközöket visz magával, illetve szállíttat Afrikába. Kettejük közül Ernő a rutinosabb, kétszer már a legendás elődön, a Dakar ralin is részt vett.
Ernő és Richárd együtt készítik fel a Budapest-Bamako ralira a strapabíró Lada Nivát. Fotók: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba
– Két jó barát, nem kevés kalandvággyal, széles érdeklődéssel és persze csipetnyi műszaki vénával nem más, mint, Hamza Ernő és Berecz Richárd, no meg hű igáslovunk, a Lada Niva. Sokévnyi és több irányú túrázásaink után 2020-ban elhatároztuk, nekivágunk a nagy kalandnak, azaz a Budapest–Bamako futamnak – mutatkoztak be és vallottak tervükről Pusztaszer Facebook-oldalán.
A rutinosabb
– Engem mindig vonzottak a Budapest–Bamakóhoz hasonló versenyek és kalandok, 2003-ban és 2004-ben Vadas Tamás Hyundai-csapatának tagjaként részt vettem a legendás Dakar ralin is – mondta a pusztaszeri Hamza Ernő, mikor bekísért Karnok Csaba fotós kollégámmal abba a pusztaszeri garázsműhelybe, ahol a Lada Nivát készítik fel, szerelik a Budapest–Bamako ralira társával, Berecz Richárddal.
Jól bírja
A Lada Nivát tavaly közösen vették meg, azóta zajlik, először lassabb, majd ötödik hete nagyobb intenzitással, gyorsabb ütemben az átalakítása, például FIAT Diesel-motort szereltek bele, hozzápasszítva a sebességváltót.
Szakmájuk illik a feladathoz, gépi forgácsolók és esztergályosok, és az utóbbi időben Ernő reggeltől estig az autón dolgozik, Richárd azt követően, hogy Kisteleken végzett a munkával, vagyis délután 3 órától, általában éjszaka 11-ig.
– Hazamegyek, megmelegítem a vacsorámat, lefekszem, akkor már mindenki alszik. Még tart a párom türelme... – mondta a 26 éves Richárd.
Szellemi örökös
A legendás Dakar rali egyetlen szellemi örököst hagyott maga után: a Budapest–Bamako a sivatagi ralik lángját viszi tovább Afrikában – olvasható az esemény oldalán. A rajt nem Párizs, hanem Budapest, a cél pedig mindig egy másik nyugat-afrikai állam fővárosa. A költségek elviselhetőbbek – Hamza és Berecz még nem tudják, mennyibe fog összesen kerülni szereplésük –, a szabályok kötetlenebbek, de a kaland és a kihívás változatlan. A Budapest–Bamako veszélyes, minimális asszisztenciás túra és tájékozódási verseny. Nincsenek mentőhelikopterek, begyűjtő teherautók, idegenvezetők, animátorok vagy tolmácsok, mindenki csakis a maga talpraesettségére, szerencséjére és felkészültségre számíthat. A Bamakón egy biztos, hogy minden bizonytalan.
Rajt január 28-án
– Január 28-án rajtolunk Budapestről, onnan megyünk „lábon” a marokkói Tangerbe, ott lesz a nemzetközi start február 1-jén. A Lada Nivát nem véletlenül választottuk, strapabíró, gazdaságos jármű, 100 kilométeren 6-7 liter gázolajat fogyaszt. Nem erőművész, 62 lóerős, de az alaptípusa nagyon megbízható – sorolta a 60 esztendős Hamza Ernő.
A túra kategóriában indulnak, és a tavalyi 8500-ról 11 ezer kilométerre nőt a távolság, amit a mezőnynek teljesíteni kell Sierra Leone fővárosáig, Freetownig, ezt Richárdék felváltva vezetve teszik meg.
Ernő elárulta: idén annyian jelentkeztek a Budapest–Bamakóra – vannak még a mezőnyben Csongrád-Csanád megyeiek, információink szerint például Szatymazról, Kistelekről és Hódmezővásárhelyről –, hogy 2022-ben márciusban is startol egy futam.
Tanszerek, laptopok, adományok
A Budapest–Bamako a kalandon túl a jótékonyságról szól, a Hamza, Berecz duó tanszereket, laptopokat – egy projektort is szeretnének –, füzeteket visz magával, illetve szállíttat Afrikába, és a pusztaszeri önkormányzat Máté Gábor polgármester által felajánlott küldeményét is kézbesítik a rászorulóknak.
Egy iskolát akarnak az adományokkal segíteni.
– A saját cuccainkon felül, ami fér, azt bepakoljuk a Nivába, a többi követ bennünket Afrikába. Arra is gondolnunk kell, hogy a helyszínen a rendőrök jóindulatát is „kiérdemeljük”, például cigarettával, tehát szóróanyag is kell az útra.
A Covid nem akadály
– A koronavírus-járvány, a Covid a Budapest–Bamakót is befolyásolhatja, bár a szervezők azt mondták, megtartják a ralit – mondták el Richárdék.
Mindenre fel kell készülniük, például tavalyelőtt kitört egy polgárháború, ami arrafelé szinte mindennapos, hétköznapi sztori.
– Haza is a Nivával jövünk, nincs arra pénzünk, hogy Magyarországra és Pusztaszerre szállíttassuk. De biztosan nem lesz gond, összeállunk más csapatokkal, és együtt tesszük meg a visszautat, amiről azt tartják, kalandosabb és veszélyesebb, mint maga a verseny, mint a túra, mert a szervezőgárda már nem áll a hátunk mögött, szükség esetén nem lesz a segítségünkre. Odafelé a szükséges PCR-teszteket intézik, visszafelé erről, hogy egyáltalán hol végzik el, már nekünk kell gondoskodni – árulta el Ernő és Richárd.
Kezdődhet a kaland!
– Ez egyfajta életmód. Nagyon várjuk már, hogy elkezdődjön, és átéljük a kalandokat, megfeleljünk a kihívásoknak az általunk csak Pusztaszer–Budapest–Bamakónak nevezett ralin – mondták a búcsúzáskor szinte egyszerre.
Karitatív
A futam minden évben kiemelkedő karitatív esemény Afrikában. A csapatok ajándékokkal és adományokkal felszerelkezve érkeznek a világ legszegényebb országaiba. Az elmúlt években ástak kutakat, építettek iskolákat, napelemeket installáltak és egészségügyi felszerelésekkel láttak el klinikákat és kórházakat.