Május elsején nálunk is randiztak a boszorkányok az ördöggel

2022.05.01. 09:00

Gellérthegyre, Öthalomra repültek

Szent György napján is garázdálkodtak a gonosz erők a néphit szerint, de május elseje sem a pihenésről szólt a boszorkányoknál. A napra virradó éjszakán a Gellérthegyen gyűltek össze, hogy találkozzanak az ördöggel. Vagy éppen a közeli Örhalom dombjain: nem csak a Boszorkánysziget kapcsolódik az ártónak hitt lényekhez.

Farkas Judit

Fotó: Pixabay

Ahogy a Szent György-napi néphagyományokról szóló cikkünkben is említettük, két fontos gonoszjáró periódus van a magyar – és az európai – néphitben. Az egyik a karácsony körüli, a másik a május elseje körüli időszak. 

Dömötör Tekla Naptári ünnepek – népi szíjátszás című könyvében arról is írt, a tavaszi időszak fő dátuma a május elseje, de a boszorkányok, visszajáró holtak megjelenése fűződhet Szent György-naphoz és pünkösdhöz, vagy Szent Iván napjához is – a magyar boszorkányperek fennmaradt iratai­ban mindegyikre találunk utalást. 

Egy éj a hegyen 

A germán nyelvterület legendái szerint a Harz-hegységbeli Brocken csúcsán gyűltek össze a május elsejére virradó éjszakán, a Walpurgis-éjen a boszorkányok: a katolikus egyház nem véletlenül rendelte erre a napra Szent Valburga ünnepét. A hegyen a boszorkányokra építik a turisztikai vonzerőt, tapasztaltuk évekkel ezelőtt magunk is. Azóta is őrzünk egy minibanyát, amit ott vásároltunk. 

A gyűléshez kapcsolódó hie­­delmek nagyon hasonlóak a mieinkhez – nagy részüket valószínűleg megtalálhatnánk Európa jó részén. Bedörzsölték magukat boszorkánykenőccsel, meztelenül nyargaltak seprűn, gereblyén, piszkafán és egyéb tárgyakon, de „lovuk” lehetett fekete macska vagy kecske is – ismerős? 

Utazós napok 

Szendrey Ákos A magyar néphit boszorkánya című könyvében jegyezte fel: a szege­­di néphit szerint a boszorkányok Szent Gellért hegyére repültek Szent György, pünkösd, Nagyboldogasszony, Luca vagy karácsony nap­­ján, de a má­­jus elsejét is „utazós” napként tartották számon. A helyi németek a Gellérthegyet Blocksbergnek nevezték – de a vidéki boszorkányperek irataiban, mint az Dömötör Sándor tanulmányából kiderült, sokszor gellérthegynek hívták a közelebbi dombokat, hegyeket is, ahol a boszorkányok összejöttek.

Már csak azért sem tudhatjuk pontosan, milyen messzire „repültek” bizonyos szerek hatása alatt a mieink, mert Öthalom Szeged határában már a Pallas nagy lexikonában is úgy szerepel, mint a helyi boszorkányok szokásos gyülekezőhelye. 

Boszorkánykenőcs 

„...hazánkban főkép a budai Gellérthegyen, Szeged vidékén az Öthalom nevü dombon, stb. összejövetelük volt az ördöggel, még pedig rendesen a Walpurg-éjjel, máj. 1. Ezen alkalommal, miután (többnyire ezen szavak mellett: ha jól kenek, jól megyek) bedörzsölték magukat a boszorkányke­nőccsel, vagy ittak a boszorkány­italból, meztelen nyar­­galtak seprőn, gereblyén, gu­­zsajon, főzőkanálon, szalma­szálon, piszkafán, fekete macskán, kecskén stb., mely célra többnyire a kéményt vették kiindulópontul. 

Gyakran valamely ördög is jött értük. A gyülekezeten (Boszorkányszombat) minden boszorkány ördögszeretőjével jelent meg (...); a legfelsőbb ördög kecske alakjában emberi ábrázattal magas széken vagy kőasztalon ült a kör közepén; a hódalatot iránta térdelés s kezének és farának megcsókolása által fejezték ki s ha a boszorkányok egyike különösen megtetszett neki, ezt boszoránykirálynővé nevezte ki. (...) Az ünnepély azzal végződött, hogy a főördög hamuvá égette magát, melyet azután mint károk okozására alkalmas szert szétosztottak a boszorkányok között. A visszamenetel a jövethez hasonlóan történt.”

Ennél jóval pikánsabb leírásokat is lehet találni a szakirodalomban a boszorkányszombatokról, de ha idéznénk, ki kellene tenni a cikkre is a tizennyolcas karikát. 

Hallucinogének 

A lexikon szócikke arra vezette vissza boszorkányperekben ki­­csikart egybehangzó vallomásokat, hogy a XV. században divatba jöttek bizonyos bódító szerek, hallucinogén hatású növénykészítmények – csattanó maszlag, nadragulya –, másrészt a középkorban pogány papok, papnők csakugyan rendeztek boszorkányszombat-szerű, annak nevezett tivornyákat. 

A hallucinogének hatása alatt álló emberek képzelhették, hogy boszorkányszombatra „lovagoltak”, orgián vettek részt, megrontottak embereket. Ipolyi Arnold szerint kereszteletlenül elhalt gyerekek beléből és zsírjából, méhlepényből, Solanumból és koromból készül a boszorkánykenőcs vagy repülőzsír. A Solanum a mérgező csucsor vagy ebszőlő latin neve: a burgonyaféle neve a latin solare, napszúrást okozni, elbódítani jelentésű szóból ered, ami mérgező voltára utal. 

Macskává változtak 

Szegedi „boszorkány” mesélte el, a leírást Szendrey Ákosnál találtuk: bűvös kenőccsel kenik be a könyökhajlat belső oldalán az ereket, a térd hajlatát és a tarkót. Bekenve mindenféle állat alakjába képesek átváltozni, oda tudnak szállni, ahova akarnak, képesek ki-be járni a kulcsllukon. 

Gyakori hie­­delem Európa-szerte, hogy a boszorkány képes macska alakját felvenni. Szintén Szegedről maradt fenn a történet, hogy az ágy alatt macskát találtak, megpatkolták, és másnap az öregasszony, akire gyanakodtak, már betegen feküdt. Vásárhelyen, megírtuk múltidéző so­­rozatunkban, 1933-ban tört ki „boszorkánypánik”. A Szög utcában gyülekeztek az emberek, mert úgy hitték, egy 21 éves legényt fekete macska képében üldöz egy boszorkány, és várták a hiedelemlényt – végül a rendőrség oszlatta fel a tömeget. 

Szerelmi varázslásból istentagadás

Dömötör Sándor Szent Gellért hegye és a boszorkányok című tanulmányában fejtette ki: a „gellérthegy” kifejezés terjedésének az is oka lehetett, hogy a boszorkányhit összekapcsolódott a pogány korból hátramaradt hagyományokkal. Hozzá kell tenni: a hegy aljában a 20. század közepéig virágoztak a bordélyok, korábban mocsaras részek vették körül, egykor kelta áldozóhely is volt ott, és a kénes szagú feltörő meleg víz is a pokol képzetét idézte meg az emberekben. „A Szent Gellért hegyére való járásnak az egész országban való régi ismerete arra utal, hogy valamikor élhetett az egész országban olyan mulatság, ünnepség, összejövetel emléke, amelyet Szent Gellért halálának emlékére pogány módon tartottak. A hagyomány elhalt, s a hagyomány emléke beolvadt a nyugati, újabb eredetű boszorkányos mende-mondákba”. A boszorkányokról feltételezett károkozások, ártások, bűnök között eredetileg az istentagadás nem is szerepelt. Ahogy ezt már korábban, Milyen volt a szegedi boszorkány? című írásunkban kifejtettük, a korai boszorkányperek fő vádjai a rontás, betegségokozás, szerelmi varázslás voltak, ezeket a 18. század első felére, Nyugat-Európa hatására váltotta fel az istentagadás. Az 1728. július 21-i boszorkányper-ítélet is kimondta, a szegedi boszorkányok Isten helyett az ördöggel szövetkeztek. 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában