2013.07.02. 12:55
25 millió forintra bírságolta a PSZÁF a Lombardot
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete casco devizaköltség és egyoldalú szerződésmódosítás miatt sújtott le - plusz 380 millió forintot kell visszafizetni az ügyfeleknek.
Természetesen megkerestük a társaságot, ahol kérdésünkre elmondták, hogy a határozattal szemben jogorvoslati lehetőségekre 30 nap áll rendelkezésre - ez idő alatt dönti el a Lombard Lízing Zrt., hogy milyen lépéseket kíván tenni.
Korábban írtuk:
Devizában számolta fel ügyfeleivel szemben a járművek forintban megállapított casco díját a szegedi központú Lombard Lízing Zrt., emellett egyik díjtétele többszöri emelése során elmulasztotta előzetesen időben tájékoztatni őket. A PSZÁF ma publikált határozataiban összesen 25 millió forint bírságot szabott ki a társaságra, és megtiltotta a jogsértő gyakorlat folytatását. Ezzel egy időben kötelezte a törvénysértően beszedett mintegy 380 millió forint visszafizetésére az ügyfeleknek. Az erőteljes racionalizálásba kezdett társaságnak a legrosszabbkor jön a büntetés, miközben a lízingpiac továbbra is tetszhalott.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett a Lombard Lízing Zrt.-nél, mivel észlelte, a pénzügyi vállalkozás deviza alapú gépjárműhitelei kapcsán a csoportos biztosítás keretében felmerülő casco díjakat devizában terhelte az ügyfelekre, holott az forintalapú, s azt a Lombard is forintban fizeti a biztosítónak. A vizsgálat megállapította, a társaság közel 14 ezer casco biztosítási szerződésénél azért számított fel magasabb kamatot - kamatfelárat -, mert az érintett ügyfeleknek a tőke- és kamattartozás mellett a casco díját is deviza alapon kellett megfizetniük.
A hitelintézeti törvény 2011. szeptemberi módosítása ugyanakkor meghatározta, a fogyasztói hitelszerződéseknél a pénzügyi intézmények csak kivételes esetben számíthatják fel devizában a díjakat és költségeket - e szigorú feltételek a társaság által terhelt casco díj esetében nem álltak fenn.
A PSZÁF 20 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Lombardra, s eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától. A felügyeleti határozat kötelezte a társaságot arra is, hogy 2013. augusztus 31.-ig fizesse vissza az érintett fogyasztóknak a tőlük jogtalanul beszedett, mintegy 380 millió forintot.
A felügyelet jelzések alapján "fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott le" annak kapcsán is, hogy a Lombard a finanszírozási konstrukciókhoz kapcsolódó „KHR - Központi Hitelinformációs Rendszer - bekerülési díj" elnevezésű tétel egyoldalú módosítása esetében betartotta-e az előzetes tájékoztatására vonatkozó rendelkezéseket. A vizsgálat feltárta, a társaság a 2010. augusztusi és a 2012. augusztusi díjemelései előtt csak 3, illetve 5 nappal korábban tette közzé hirdetményében a díjtételek változását, a törvényben előírt 60 nap helyett. Emellett súlyosan megsértette a jogszabályi előírásokat azzal, hogy nem tájékoztatta levélben szerződött ügyfeleit a díjtétel módosításáról. A társaság ezzel nem tette lehetővé azt, hogy a fogyasztók megfontolhassák a hitelszerződések jogszabály szerinti díjmentes felmondásának lehetőségét.
A PSZÁF a két alkalommal elkövetett, a fogyasztók széles körét érintő jogsértés miatt 5 millió forint bírságot szabott ki, és kötelezte a társaságot a díjtöbblet - közel 1 millió forint - visszatérítésére.