A boltoknak még több mint a fele vét hibát

2021.04.12. 14:02

Három hónap alatt közel három millió forint bírságot szabott ki a fogyasztóvédelem

Számos üzlet lassan zárkózik fel a jótállás és szavatosság 2021-től átfogóan megújított szabályaihoz. A fogyasztóvédelem az év első napjától fokozottan ellenőrzi a vásárlók jogait erősítő előírások betartását – az első negyedévben a vizsgált üzletek és webáruházak hattizedénél találtak kifogásolnivalót.

K. A.

Dm_0412_02_00_CMYK.indd

Fotó: komarad1

Hosszú ideje a garanciális ügy­intézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb fogyasztói panasz, ezért 2021-től új időszámítás kezdődött a jótállási szabályokban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a terület 17 éve változatlan rendelkezéseit a vásárlók helyzetét javítva, a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé téve dolgozta át.

Januártól a termék árához igazodóan a korábbi egy mellett két-három év is lehet a jótállási idő, világosabbak a javítási és cserehatár­idők, a jótállási jegy elektronikus formában is kiadható.

A nagyok tudják

Az országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés kedvező ta­pasztalata, hogy a nagyobb forgalmat bonyolító áruházak, üzletláncok többnyire megfelelően járnak el. Számos helyen egyedi figyelemfelhívó tájékoztatással, illetve az ügyfélszolgálaton szóban is jelzik a vásárlóknak az új jótállási szabályokat. A boltok egy része azonban még a több mint másfél évtizede érvényes rendelkezéseket sem tartja be hiánytalanul.

– A tavaly 44 százalékos ki­­fogásolási arány 2021 első hó­napjaiban jócskán 50 százalék fölé nőtt. A hatóság a gyakorlati jogalkalmazás támogatá­­sa érdekében egész évben fo­kozottan ellenőrzi a jótállási követelmények teljesítését

– mondta Keszthelyi Nikoletta.

Határidők

A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár hozzátette, az év első két hónapjában több mint félezer szavatossággal, jótállással összefüggő tájékoztatást vizsgált meg a hatóság vevői panaszok alapján és próbavásárlásokkal. 80 esetben, 15 százalékuknál tapasztaltak félrevezető tájékoztatást az igényérvényesítési határidőkről, ez a hiba fordult elő a leggyakrabban. Több pél­­da volt arra is, hogy bár az új szabályok szerint már nem lehetne, a kereskedők mégis kérték az eredeti dobozt, csomagolást a garanciális ügyintézéshez.

Az üzlet nem ragaszkodhat az eredeti csomagoláshoz. Illusztráció: Karnok Csaba

A jótállási jegy meglétét, tartalmát 146 esetben ellenőrizték, ezek csaknem negyedénél a vállalkozás – jogsértő módon – egyáltalán nem adott ilyet. A fennmaradó 110 jótállási jegy harmada nem ismertette az év elejétől hatályos szabályokat, a termékek tizedénél pedig nem tüntették fel az árnak megfelelő sávos vállalási időt.

Bizonytalanság

A fogyasztóvédelem az első alkalommal vétő vállalkozásokat többnyire csak figyelmezteti mulasztásaikra, és szankció nélkül, azok javítására, pótlására kötelezi a cégeket. Az első három hónapban összesen csaknem 2,7 millió forint bírságot szabtak ki az általános szavatossági szabályok megsértése miatt. A hatóság folyamatosan vizsgálja a kereskedelmi vállalkozások gyakorlatát, hogy minél többen élhessenek erősödő jogaikkal.

– A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületéhez érkező megkeresések alapján, azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb ember örül a változásoknak, az új szabályoknak. Elmondásuk szerint azonban még érezhetőek hiányosságok, bizonytalanságok a vállalkozások új szabályokkal kapcsolatos ügykezelésében

– mondta megkeresésünkre Kiss-Benedek Damarisz, a FOME jogásza.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában