Egy hete megszűnt a hatósági ár

2022.12.13. 20:00

Tankoltunk – 80-90 forintos eltérés van az üzemanyagárakban

Jelentős különbség van a megyei töltőállomások áraiban, miután egy hete megszűnt a hatósági ár az üzemanyagok esetében. Bár még legalább egy hónap szükséges ahhoz, hogy mindenhol teljes legyen a paletta, de sok benzinkúton már most helyreállt a rend.

Kiss Anna

Nincsenek már sorok a töltőállomásokon, és készlethiányt is egyre kevesebb helyen tapasztalni. Fotó: Török János

Egy hét telt el azóta, hogy megszűnt a hatósági ár a hazai töltőállomásokon, éppen ezért kedden utánajártunk, hogy az ársapka kivezetése hogyan alakította át a keresletet és a kínálatot a Csongrád-Csanád megyei benzinkutakon.

Azt tapasztaltuk, hogy jelentős eltérés van az üzemanyagárakban, akár 80-90 forintos különbség is lehet, hiszen míg Domaszéken 608, Szegeden az Auchannál pedig 619 forint volt a sima 95-ös benzin literenkénti ára, addig Zákányszéken 699 forintért lehetett ugyanilyen oktánszámú benzint vásárolni. A legtöbb helyen egyébként 645 és 665 forint közötti áron kapni 95-ös benzint. Sima gázolajat a megyeszékhely környékén legolcsóbban 679 forintért árulnak az Auchan töltőállomáson, a legtöbb helyen azonban 690 és 730 forint közötti a literenkénti ára a dízelnek, Zákányszéken 785 forint volt egy liter gázolaj.

Készlethiány már jóval kevesebb helyen van, mint ahogy a december 6-i bejelentés előtt tapasztaltuk. Szegeden például kedden délelőtt a Csongrádi sugárúton lévő MOL-töltőállomáson nem kaptunk sima 95-ös benzint. Azonban az országban több száz olyan üzemanyagkút van, ahova 3-4 hete nem érkezett üzemanyag, a szakértők szerint legalább egy hónapba telik majd, amíg mindenhol megszűnik a készlethiány.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára is arról beszélt kedden lapunknak, hogy bár az ársapka kivezetése segített abban, hogy megszűnjön hazánkban a pánikvásárlás, amit az elmúlt hetekben tapasztalhattunk a hazai töltőállomásokon, ugyanakkor egyik napról a másikra nem tudják elérni azt a szintet a benzinkutak, ami 2021. november 15. előtt, vagyis a hatósági ár bevezetése előtt volt tapasztalható. Megjegyezte, nincs már tömeges vásárlás, hiszen december első hétvégéjén sokan feltankoltak az olcsó üzemanyagból, így most nincs szükségük benzinre vagy gázolajra, éppen ezért egyre kevesebb olyan töltőállomás lesz hazánkban, ahol átmeneti készlethiányt tapasztalhatunk.

A főtitkár beszélt arról is, hogy a pánikvásárlás mellett az elmúlt hetekben kialakult helyzetet az import hiánya is okozta, hiszen a hazai ellátás mintegy 30 százalékát külföldi nagykereskedők biztosították korábban. Az ársapka kivezetésével most újra megéri majd nekik hazánkban üzemanyagot eladni, hamarosan nagyobb mennyiségben érkezhet benzin és gázolaj tőlük, viszont vannak olyan tényezők, amelyek akadályozzák az importot, ilyen a vízen, uszállyal történő szállítás esetében a Duna alacsony vízállása – részletezte.

Grád Ottó hozzátette, szintén hozzájárul a helyzet normalizálódásához, hogy a MOL Dunai Finomítójában befejezték a karbantartást, normál termelési kapacitással működnek, nem úgy, mint egy héttel korábban, amikor még 50 százalékos volt a kapacitásuk. Az árakról is kérdeztük a főtitkárt, aki szerint van remény a csökkenésre, de jelentősebb változás akkor lehetséges majd az üzemanyagárban, ha a forint állapota stabilizálódik.

Egyébként a környező országokban is hasonló áron lehet vásárolni benzint és gázolajat, mint hazánkban. A Holtankoljak.hu legfrissebb adatai – december 8. – szerint Romániában a 95-ös literenkénti ára 600, a gázolajé 701 forint, míg Szerbiában 614 forintért lehet sima 95-ös benzint tankolni, a dízel pedig 719 forintba kerül. Ha mindehhez hozzászámoljuk azt, hogy még el is kell jutni a másik országba üzemanyagért, akkor nemigazán járunk olcsóbban a külföldi tankolással.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában