2020.03.11. 13:27
A hódmezővásárhelyi hímzéshez négy színt használnak – Fotók
A világhírű magyar hímzések között – a kalocsai és a matyó mellett – említhetjük a vásárhelyi szőrhímzést, amely pasztellszíneket használ, és csupán a barna, a rózsaszín, a kék és a zöld összesen 15 árnyalatából alakulnak ki a minták. A hagyományokat ápoló hímzőműhely a Hódfó Hódmezővásárhelyi Foglalkoztató Közhasznú Nonprofit Kft.-ben működik.
Meseszép darabok kerülnek ki a vásárhelyi asszonyok keze alól.
Fotó: Imre Péter
– A magyarországi hímzések a 18. század elején alakultak ki. Több mint 28-féle, köztük a vásárhelyi úgynevezett szőrhímzéssel, amit a hosszú szőrű racka juh gyapjából készült fonallal készítettek – mondta Angyal Frigyesné Erika népi iparművész. Az alföldi szőrhímzésnek 3 csoportja van, a már említett vásárhelyin kívül a kunhímzés nevű közép-Tisza-vidéki és az orosházi.
Színek
Vásárhelyen és környékén árnyalt, pasztellszíneket alkalmaztak, alkalmaznak, amit növényi anyaggal festettek meg a barna hat, a rózsaszín és a kék négy-négy és a zöld egy árnyalatára. Ahhoz, hogy barnát kapjanak, a zöld dió héját áztatták be, míg a rózsaszínhez a báránypirosító nevű növényt használták, a kéket a kékfestők állították elő. A hímzőfonalat ugyanabba a festékoldatba egyszer vagy többször mártva kaptak világosabb vagy sötétebb árnyalatot.
Minták
A minták „csapatát” stilizált növények alkotják, legismertebb a gránátalmás – eredete a török hódoltságra nyúlik vissza –, de van talpas rózsás, rózsás, félrózsás, poharas, kelyhes, rózsás-kelyhes, Kristó Erzsók vagy kerek-rózsás, Varga Mari-féle, tulipános és pillangós. A mintákat szabad kézzel rajzolták vagy átmásolták a kész, kivarrott párnavégekről úgy, hogy tiszta vásznat terítettek rá és cinkkanállal addig dörzsölték, míg a kontúrja át nem látszott.
A vásárhelyi szőrhímzésben 3 fajta öltés ismert: a sodrott, a spicc és a kalász – ezt Marton Sándorné Sárika, a népművészet mestere fűzte hozzá. Elsajátításukhoz 6 hét elegendő, de egy életen át kell gyakorolni, finomítani a technikát, és hajlandóság, tehetség is kell hozzá – mondta még. – A minták eleinte, a 18. században a párnavégeken, csücskökben jelentek meg – megemlíthetjük a lepedőket és a falvédőket is –, ezek a párnák díszek voltak – közölte Erika.
Eszterke és a hímzés
– A 30-as évek második felében indultak a tanfolyamok, kezdődött az összegyűjtött minták másolása, Wiener Tiborné és Juhász Mária járt ebben az élen, és tanította a lányoknak, asszonyoknak tanfolyamokon, szakkörökben – vette át a szót a 90 felett járó Sárosi Mihályné Eszterke, a népművészet mestere. 1953-tól kezdett dolgozni Vásárhelyen a Háziipari Szövetkezetben frissen alakult hímzőrészlegen. Kiss Lajos és Győrffy István kutatók érdeme volt korábban az értékek feltárása, az ősi gyökerek kutatása. Munkájuk nyomán az ügyes kezű hímző asszonyok – mint Eszterke – a már kiveszett technikába új életet leheltek, és a múzeumi tárgyakat mintául véve a szőrhímzés újjászületett. Eladásra is készítettek, pesti népművészeti boltoknak.
A hódmezővásárhelyi hímzéshez négy színt használnak
Terítőtől a gyűrűig
Mára a kínálat rendkívül bő: a terítőn, párnahuzaton, tűpárnán, könyvjelzőn, falvédőn kívül kapható vásárhelyi hímzéssel táska, ballagótarisznya, húsvéti tojás, különböző méretű doboz, kulcstartó, ékszer (nyaklánc, gyűrű, fülbevaló, karkötő – ezeket vékonyabb fonallal varrják), hajpánt, blúz, póló és kitűző. Egy nagy terítő, amit a hímzőműhelyben megcsodálhatunk, 250 ezer forintba kerül. – Akármilyen kicsi is a tárgy, rajta a hímzés jellegének, a hagyományos mintáknak felismerhetően meg kell maradni – közölte Sárika. Elárulta: a valódi vásárhelyi hímzés a fonákjáról ismerhető fel.
A praktikus háziipar
– Három pici gyerekem volt, mellettük nem tudtam volna elmenni dolgozni, a Háziipari Szövetkezetnek köszönhetem, hogy otthon tevékenykedhettem, pénzt kereshettem – világította meg a hímzéshistóriának egy másik oldalát Rózsa Imréné Katika. A háziiparon kívül – óriási érdeme az értékek, népművészeti ágak megőrzése – az olvasókörökben is lehetett tanulni kézműveskedni, például a szőrhímzés fogásait. Sárika, édesanyjával ilyen tanfolyamon sajátította el az alapokat. Ismert oktató volt Hegedűsné Molnár Zsófia, de Eszterkét is sokan – szinte a mai csapat minden tagja – tisztelhetik mesterükként.
Szolidabb érdeklődés
Elhangzott: a fiatal lányok – a divat és a különböző technikai kütyük miatt – már kevésbé érdeklődnek a hagyományok, például a hímzés iránt. A már többször citált Háziipari Szövetkezet idejében legalább 300-an ismerték fortélyait és gyakorolták is azokat. – A Bethlen-gimnáziumban szakkört tartott Horváthné Éva néni, én tőle tanultam meg a vásárhelyi hímzést, ami azóta is az életem fontos része – említette meg a legfiatalabb beszélgetőtárs, Fodor Györgyi.
A helyszín
A beszélgetést, a vásárhelyi hímzéssel való ismerkedést a hímzőműhelyben folytattuk és zártuk, ahol „futószalagon” készülnek a szebbnél szebb darabok. Állandó bevételt jelentenek a ballagótarisznyák – a vásárhelyi diákokon kívül makói és kisteleki végzősök is vállukra vehetik –, a legújabb termékek között pedig a táskák, a blúzok szerepelnek. A vásárhelyi szőrhímzést nem fenyegeti az a veszély, mint korábban, hogy eltűnjön. Modern hétköznapjaink hagyományos része.
Boltok
Aki vásárhelyi hímzést szeretne vásárolni, megteheti a városban a Tourinform-irodában, a szegedi FolkArt Népművészeti Boltban és Hazavarázs Ajándékboltban, a fővárosi FolkArt Kézművesházban és a Szent István utcai Hódfó-telephelyen.
A hímzők otthona
A hímzőműhely a Hódfó Hódmezővásárhelyi Foglalkoztató Közhasznú Nonprofit Kft. keretében működik, már 2004, Chappon Adrienne vezetése óta. Előtte, 1995-ben alakult meg a Hímzőműhely Juhász Istvánné irányításával, az önkormányzat felügyeletével. A Hódfó jelenleg 3 telephelyen 178 embernek ad munkát, ebből 153 megváltozott munkaképességű. Velük készítenek bérmunkában autóillatosítókat, textilárukat, de sokan a hímzésről ismerik őket – mondta Börcsök Györgyi ügyvezető.