2020.03.28. 20:07
Kézfogás helyett távolságtartás
Személyes és céges találkozók, konferenciák költöztek szempillantás alatt a virtuális térbe. A távolságtartás, a metakommunikációs jelek hiánya, akadozó vonal jellemzi most beszélgetéseinket. A kényszerhelyzet rámutatott, mélyen rögzült szociális készségeinket új eszközökkel helyettesíteni újszerű feladat. Visszatérhetünk-e vajon a veszélyhelyzet előtti világunkba?
Forrás: Dreamstime
– Ez a világ már nem teljesen olyan lesz, mint a koronavírus előtti – mondta Herczeg Sándor író, politológus –, ugyanakkor látni kell azt is, a digitális eszközök robbanásszerű elterjedésével, a mobiltelefonok és főleg az internet térhódításával ez egy évtizedek óta tartó folyamat – folytatta a szakember.
Észrevétlenül beléptünk a digitális világba
– Az első mobiltelefonok kis túlzással még drágábbak voltak, mint egy használt autó, és a kivételezettek bőröndben hordták őket. Manapság már a vérnyomásunkat is mérik ezek az eszközök. Mindezt néhány évtized alatt értük el – mégis, sok ember most tanult meg kezet mosni. Ez a kettősség mindig jelen lesz. A vírus nyomot hagy az emberekben, de remélhetőleg olyan tanulságokat is, ami az egymásra figyelés fontosságára hívja fel a figyelmet. Természetesen vissza fogunk térni a régi világhoz, azt azonban remélem, hogy képesek leszünk tanulni is ebből a helyzetből – hangsúlyozta lapunknak a szakember.
Visszatérünk-e a régi üdvözlésekhez?
Számos jól bevésődött szociális szokás tűnik most illetlennek, kínosnak, mi több, veszélyesnek, köztük a kinyújtott kéz, kézfogás, a nem megfelelő távolság tartása.
Tudunk-e a megváltozott helyzetre elég gyorsan reagálni? Mindenki a maga suta módján oldja meg, vagy életbe léphet egy egységesebb új stratégia erre az időszakra?
– A kézfogás még a középkorba vezethető vissza, hiszen az akkori úriemberek így bizonyították, hogy nem tartanak fegyvert a kezükben. A jó szándék megnyilvánulását jelezte tehát egy olyan érában, ahol naponta történtek útonállások. Könnyen belátható, hogy egy ilyen évszázados szokást nehéz egyik napról a másikra „elfelejteni”. Elég, ha csak Mark Rutte holland kormányfő néhány héttel ezelőtti bejelentésére gondolunk, amikor pont a kézfogás elhagyására kérte országának polgárait, majd rögtön utána parolázott a járványügyi központ vezetőjével, aki történetesen mellette állt. Visszatérni a normális kerékvágásba, a régi üdvözlési formákhoz, a kézfogáshoz, sőt, a baráti ölelésekhez és vállveregetéshez lassú folyamat lesz – tette hozzá a politológus.
Harminc másodperces zavarba ejtő csend
– Egyszer Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője az egyik, kommunikációról tartott előadásán nagyjából harminc másodpercig csendben maradt – idézte fel Herczeg Sándor azt az előadást.
– Láthatóan mindenki meglepődött, mire elmondta: ilyen sokat jelent a beszéd hiánya a találkozókon. Nos, ez a meglepődés most kényszerhelyzeteket szül, és kétségtelen, hogy a személyes kommunikációs lehetőségek ilyen drasztikus és viharos gyorsasággal lezajló csökkenése nagyon sok ágazatot hoz nehéz helyzetbe és késztet eddig esetleg nem ismert megoldásokra. Látni kell, hogy ez nem mindenkire lesz egyforma hatással, az viszont biztos, hogy azok a cégek, ahol már eddig is volt lehetőség a „home office” jellegű feladatellátásra, némileg előnyben lesznek azokkal szemben, amelyeknél ez egyáltalán nem létezett.
A Hátrányból a jövőben lépéselőny lehet
– Úgy gondolom, most sokan és sok tapasztalatot szereznek az online térben, a digitális világban, a munkaszervezés, a logisztika és a végrehajtás területén, és ez később talán a hasznukra válhat – közölte a politológus.
– A járványveszély okozta kapcsolatvesztések ugyanakkor gyorsan vissza fognak rendeződni, hiszen a személyes jelenlét szinte mindenhol elengedhetetlen. A mértéke már kérdéses, mivel lesznek olyan vállalkozások, sőt akár egész ágazatok is, ahol a kénytelen-kelletlen rapid változtatások hozhattak jó eredményeket, amelyeket később akár gyakorlatként is bevezethetnek a cégek. Ennek ellenére vigyáznunk kell társas kapcsolatainkra, ápolnunk kell őket, mert nem vihetünk át mindent az online térbe – hangsúlyozta a szakember.
Olvassa el az összes a témában írt cikkünket a következő linken: Friss megyei hírek a vírussal kapcsolatban.
Ingyenesen hívható a magyar ügyeleti központ
Az ügyeleti központ e-mail-elérhetősége: [email protected]. A beérkező elektronikus levelekre a lehető legrövidebb időn belül ellenőrzött, hiteles választ küldenek.
A 06-80-277-455 és a 06-80-277-456 számú, ingyenesen hívható információs vonalakra kezdeményezett hívásokat a nap 24 órájában az ügyeleti központban fogadják a Nemzeti Népegészségügyi Központ munkatársai.
A kormány koronavírussal kapcsolatos hivatalos Facebook-oldalán és a koronavirus.gov.hu kormányzati honlapon hiteles és naprakész tájékoztatás található a fertőzésről.