2021.03.31. 08:21
KRESZ kerékpárosoknak
Egyes vélekedések szerint 1910-ben Angliában alakítottak ki először körforgalmat, ugyanakkor már 1907-ben a párizsi diadalívnél is így szervezték meg a közlekedést.
20210202 Szeged egyesek szerint problémás, logikátlan és túlbonyolított az Etelka sori körforgalomban a kerékpáros közlekedés kialakítása fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KI
Fotó: Kuklis István
Igazán az 1960-es években terjedt el, mai formáját angol tudósok és közlekedéskutatók dolgozták ki a nagy forgalmú, illetve veszélyes kereszteződések biztonságáért. Előnye, hogy gyorsítja a forgalmat, mégis biztonságosabb, így alacsony baleseti kockázatú és költséghatékony.
Az 1990-es évektől egyre gyakoribb, Magyarországon jelenleg ötszáz feletti a számuk. Mint az a szegvári önkormányzat közösségi oldalán bemutatott közlekedésbiztonsági előadáson elhangzott: a kerékpárosok az autósokhoz hasonlóan hajthatnak be a körforgalomba, a kihajtást pedig szintén jelezniük kell. Mindig a körforgalomban közlekedőké az elsőbbség. Az elsőbbségadó táblákat pedig különösen figyelni kell az áthaladó kerékpársávnál. Pengő Erzsébet, a Szentesi Rendőrkapitányság bűnmegelőzési főelőadója a kölcsönös bizalmat és óvatosságot hangsúlyozta.
A közúti előírásokról a százados elmondta, a jobbra tartás alapvető kötelezettség, de kerékpárral az út szélétől legalább egy méterre érdemes haladni. Autók mellett viszont legalább 1,2 méterre, mert a váratlanul kinyitott ajtók sok balesetet okoznak. Járdán tilos a biciklizés, kivétel a főútvonalak mentén, ott a 12 évnél fiatalabbak nem haladhatnak. Ilyenkor a gyalogosok veszélyeztetése nélkül, legfeljebb 12 kilométer per órás sebesség a megengedett.