Hogyan használjuk a körforgalmat, ha biciklivel közlekedünk?

2021.03.31. 08:21

KRESZ kerékpárosoknak

Egyes vélekedések szerint 1910-ben Angliában alakítottak ki először körforgalmat, ugyanakkor már 1907-ben a párizsi diadalívnél is így szervezték meg a közlekedést.

T. Sz.

20210202 Szeged egyesek szerint problémás, logikátlan és túlbonyolított az Etelka sori körforgalomban a kerékpáros közlekedés kialakítása fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KI

Fotó: Kuklis István

Igazán az 1960-es években terjedt el, mai formáját angol tudósok és közlekedéskutatók dolgozták ki a nagy forgalmú, illetve veszélyes kereszteződések biztonságáért. Előnye, hogy gyorsítja a forgalmat, mégis biztonságosabb, így alacsony baleseti kockázatú és költséghatékony.

Az 1990-es évektől egyre gyakoribb, Magyarországon jelenleg ötszáz feletti a számuk. Mint az a szegvári önkormányzat kö­­zösségi oldalán bemutatott közlekedésbiztonsági előadáson elhangzott: a kerékpárosok az autósokhoz hasonlóan hajthatnak be a körforgalomba, a kihajtást pedig szintén jelezniük kell. Mindig a körforgalomban közlekedőké az elsőbbség. Az elsőbbségadó táblákat pedig különösen figyelni kell az áthaladó kerékpársávnál. Pengő Erzsébet, a Szentesi Rend­őr­kapitányság bűnmegelőzési fő­­előadója a kölcsönös bizalmat és óvatosságot hangsúlyozta.

A közúti előírásokról a szá­zados elmondta, a jobbra tartás alapvető kötelezettség, de kerékpárral az út szélétől legalább egy méterre érdemes haladni. Autók mellett viszont legalább 1,2 méterre, mert a váratlanul kinyitott ajtók sok balesetet okoznak. Járdán tilos a biciklizés, kivétel a főútvonalak mentén, ott a 12 évnél fiatalabbak nem haladhatnak. Ilyenkor a gyalogosok veszélyeztetése nélkül, legfeljebb 12 kilométer per órás sebesség a megengedett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában