2021.04.13. 11:30
Az átkelőn is tizedmásodperceken múlhat a gyalogos élete
Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted! Az Autós Nagykoalíció ezzel a mottóval folytatja figyelemfelhívó, oktató programsorozatát – ezúttal a gyalogosok biztonságára koncentrálnak, sok információval és jó tanáccsal.
Szeged – 2021.04.12. A város legveszélyesebb gyalogátkelője, zebrája. Képen: Kossuth Lajos sgt. és Pozsonyi Ignác utca kereszteződése. Fotó: Karnok Csaba (KC) – Délmagyarország (DM)
2020-ban a koronavírus járvány hatására – az üzemanyag fogyasztást és a Közúti Intelligens Kamerahálózat, a VÉDA rendszer statisztikáit figyelembe véve – a közúti forgalom mindössze 5-6 százalékos csökkenése mellett a halálos balesetek száma 20 százalékkal csökkent. Miközben összesen 4000-rel kevesebben sérültek meg, mint a megelőző évben.
– Ha csupán a gyalogosgázolások adatait nézzük, a 2019-es 2448 ilyen balesettel szemben tavaly „csak” 1773-an szenvedtek valamilyen sérülést, ami 25 százalékos javulás
– hangsúlyozta Knezsik István. Az Autós Nagykoalíció elnöke hozzátette, nem dőlhetünk hátra, hiszen minden közúti áldozat egy-egy család tragédiája, és az egyetlen is több, mint ami megengedhető lenne. Ezért tartják fontosnak felhívni a figyelmet a balesetek okaira, emellett hasznos tudnivalókat is összegyűjtöttek, melyek betartásával elkerülhetők a tragédiák.
Feszültséget kelt
Már több mint egy éve élünk együtt a koronavírus-járvánnyal. A bezártság, a szigorú szabályok, az egzisztenciális szorongás – ráadásul elhúzódóan – látens módon is feszültséget kelt az emberekben, és ezek levezetési csatornái korlátozottak. Nem csoda, ha gyalogosként vagy autóvezetőként nem tudunk kellőképpen koncentrálni. Azonban a veszélyek előzetes átgondolásával mindannyian sokat tehetünk a gyalogos balesetek elkerülése érdekében.
Bár az elmúlt évtizedben sokat javult a kijelölt gyalogos átkelőhelyeket tanúsított előzékenység, van hova fejlődni. Még megfelelő helyismerettel is fontos, hogy a zebrához közeledve csökkentsük sebességünket, hogy ha gyalogost pillantunk meg a járdán, időben megkezdhessük a fékezést. Különösen fontos ez a nehezen belátható átkelőhelyeknél, ahol a gyalogosokat parkoló járművek, vagy más tárgyak takarhatják ki a vezető látóteréből.
Féktávolság
Nagyjából 30 kilométer/óra az a sebesség, amiről egy autó intenzív fékezéssel körülbelül 7 méteren – vészfékezéssel valamivel kevesebb út megtételével – megállítható. Ehhez jön még a reakcióidő alatt megtett út, és a fékkésedelmi idő, amelyekre 1 másodpercet figyelembe véve összesen körülbelül 15 méteres féktávolság adódik. Ez nagyjából két járműhossznyi távolság.
– Amikor gyalogátkelőhelyhez közeledünk, úgy válasszuk meg a sebességünket, mintha családtagunk várakozna az átkelésre
– utal mottójukra Knezsik István.
A gyalogos balesetek elkerüléséért maguk az érintettek is sokat tehetnek.
– A zebrán legyünk óvatosak, ugyanakkor határozottak. Győződjünk meg arról, hogy a közeledő autó vezetője észlelt bennünket és biztosította az elsőbbségünket
– hangsúlyozza az elnök, hozzátéve, ezt mindkét irányból meg kell tenni: balra néz, jobbra néz, majd ismét balra. Vegyük a fáradságot, és sétáljunk el a kijelölt gyalogos átkelőhelyig, hiszen ott számítanak megjelenésünkre az autósok. Legyünk tisztában a láthatóságunkkal, napnyugta után, sötét színű ruhában nehezebben vagyunk észlelhetők.
Kisgyerekkel
Óvatosságra és elővigyázatosságra tanítsuk gyermekeinket is. Már az úttesthez közeledve álljunk meg, ha addig nem fogtuk a kezét, akkor határozottan tegyük meg, és magyarázzuk el, veszélyes helyre érkeztünk. Hasznos, ha meséket – például az autószektor.hu portálon is megtalálható Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjait – is beemelünk a nevelésbe. Ha a gyermek futóbiciklivel vagy kerékpárral közlekedik, tanítsuk meg, hogy a zebrán arról le kell szállni, és úgy szabályos, ha áttolja a biciklit az úttesten.