Itt a kuponok és akciók szezonja

2021.10.18. 08:38

Ha akciósan vásárol, bukhat a jótállás idejéből is

Elkezdődött a kereskedelmi akciók főszezonja. Az októberi kuponnapokon jellemzően a hagyományos üzletekben, az egész novemberre kiterjedő Black Friday kapcsán pedig főként az online áruházakban vásárolhatunk kedvezményekkel. És jön az első karácsony a sávos jótállás bevezetése óta.

K. A.

Egy tévénél is fontos, ér-e néhány ezer forint rövidebb jótállást. Illusztráció: Pesthy Márton/MW

Fotó: Pesthy Márton

– A termék árához igazodó sá­­vos jótállás januári bevezetése után idén ősszel hasznos lehet egy új szempontot is figyelembe venni, ami várhatóan jobban ráirányítja majd a figyelmet a kedvezőbb ár vagy a hosszabb garancia kérdésére

– hangsúlyozta Schanda Tamás.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ál­lamtitkára felidézte, hogy bő másfél évtizede változatlan szabályozás átfogó korszerűsítésével új időszámítás kezdődött a jótállásban Magyarországon. Jogos elvárás, hogy a drágább portéka működőképességét, megfelelő minőségét hosszabb ideig garantálja a gyártó, forgalmazó. A jótállás korábban egységesen egyéves időtartama ennek megfelelően 100 ezer forint feletti eladási árnál a kétszeresére, 250 ezernél magasabb összegnél pedig a háromszorosára nőtt.

A sávos jótállás ugyanakkor azt is jelenti, hogy a kereskedő szerény mértékű árcsökkentéssel nemcsak vevőinek kedvez, hanem saját jótállási kötelezettsége időtartamát is rövidítheti. A fogyasztó megfontolt termékválasztásán múlik tehát, hogy a kedvezőbb árat vagy a hosszabb ga­­ranciát részesíti-e előnyben. A határt alulról súroló árnál érdemes alaposabban is végiggondolni, hogy mikor járunk jobban. Ha akciósan veszünk egy terméket 99 ezer forintért, akkor csak 1 év jótállást kapunk, míg nem akciósan, 105-110 ezer forintnál már kettőt.

Egy tévénél is fontos, ér-e néhány ezer forint rövidebb jótállást. Illusztráció: Pesthy Márton/MW

A kuponnal alacsonyabb áron megvásárolt termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok az irányadók. A magazinokból, reklámújságokból kivágható, honlapokról, al­­kalmazásokból letölthető kuponokon feltüntethetik akár az árkedvezmény mértékét, akár azt, hogy egy termék áráért kettő kapható.

– Érdemes odafigyelni az akció határidejére, a különböző termékkapcsolásokra. Fizetés előtt pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy levonták-e a kedvezmény össze­­gét

– figyelmeztet a mi­nisztérium.

– A szaktárca minden évben elrendeli a kuponos értékesítés vizsgálatát a vásárlók és a tisztességes vállalkozások védelme érdekében. A hatóság és az IT-laboratórium idén 150 üzlet és webáruház gyakorlatát ellenőrizte próbavásárlásokkal is. Az állandó fogyasztóvédelmi jelenlétnek köszönhetően szerencsére ritkaságszámba mennek a kuponos akciókhoz kapcsolódó jog­­sértések – mondta Schanda Tamás.

Fogyasztói kifogás esetén először az üzlettel vagy az online shop üzemeltetőjével érdemes felvenni a kapcsolatot. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a következő lépésként a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatunk. Egyedi jogviták ingyenes megoldásában pedig a megyei iparkamarák mellett működő békéltető testületeket ajánlja a szaktárca.

Akciós jótállás

Az akciós termékeknél ugyanazok a jogok illetik meg a vásárlót, kivétel, ha valamilyen hiba – például karcosság – miatt szállították le az árat. Ekkor azonban rögzíteni szükséges, hogy mi miatt nem élhet a vevő kifogással. Tehát a szépséghibás mosógépben is tönkremehet a motor, és emiatt kérhetjük annak javítását, de a karcok eltüntetését már nem.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában