2022.02.17. 16:38
Iskolai kudarcoktól is óvhat az óvodai fejlesztés
Digitális eszközzel, fülhallgatóval félrevonultan végzik el az óvodások a játékos fejlesztő feladatsorokat heti egyszer. Az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoportja a program hatékonyságát vizsgálja a nagycsoportosok körében.
Fotó: Tábori Szilvia
Félidőnél tart az a legfeljebb tíz hetes fejlesztő program, amelyhez a vásárhelyi Egyesített Óvoda tagintézményei is csatlakoztak idén januártól. Mint az csütörtök délelőtt, a Pál utcai óvodában tartott bemutatón Kiss Renáta, az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoportjának tudományos munkatársa elmondta: induláskor felmérték a nagycsoportosok előképességeit olvasásból és matematikából, majd a hasonló eredményű gyerekek tanuló párokat alkottak. De csak egyikük halad végig a játékos fejlesztő feladatsoron.
Az utóteszttel így egyértelműen mérhető a program hatékonysága, kiszűrhető a hozzáadott pedagógiai érték, illetve a gyerekek egyéni spontán fejlődése. Egy júniusi teszttel viszont azt vizsgálják majd, hogy késleltetett időpontban mérhető-e a fejlesztés hatása, eredménye. A szakember hangsúlyozta a program kísérleti jellegét.
– Szeretnénk olyan eszközt adni az óvodáknak, amelynek már bizonyított a hozzáadott értéke. A szenzitív korban gyorsan fejlődhetnek a gyerekek, ám az olvasás és matematikai kompetenciák irányított edukációja komoly lehetőség az iskolás évek megkezdése előtt – magyarázta Kiss Renáta.
Hetente új feladatsort kapnak a gyerekek, amelyet táblagépen, fülhallgatóval a fejükön végeznek el. Ennek jelentőségéről Borsiné Csontos Ilona, az egyesített óvodák vezetője, illetve Kardos Szilvia, a munkacsoport vezetője is úgy fogalmazott: a program előnye, hogy nem sérül a játékidő, a közösségi élet, hiszen négyen-öten társaikkal egy térben, különvonulva, hetente egyszer mindössze 15-20 percet dolgoznak a játékos feladatokon. A digitális eszköz motiváló, de a táblagépeket csakis a tesztek kitöltésére használják.
– A tudatos, megelőző fejlesztéshez fontos időben megismerni a gyerekek egyéni kompetenciáit, megelőzve a későbbi esetleges iskolai kudarcokat – hangsúlyozták.