2023.04.05. 18:10
Két pont között a legrövidebb út a tehetség
Idei tehetségnapi programjának helyszínéül a vásárhelyi Tornyai-múzeumot választotta a Varga Tamás-iskola. Ezúttal a pedagógusok járták végig a közgyűjtemény minden szegletét.
Tehetségnap pedagógusokkal a vásárhelyi Tornyai-múzeumban. Fotó: Tábori Szilvia
Különféle szakmai fórumok visszatérő témája, hogy sportág- vagy pályaválasztásnál az önismeret a kibontakozás, a későbbi siker kulcsfontosságú tényezője. A tudatosságra ösztönzés nem véletlenül a komplex tehetséggondozó programok hangsúlyos eleme. Az egyéni adottságok kibontakoztatására különösen ügyelnek a Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskolában is. Az intézmény akkreditált Tehetségpontként működik. Ehhez kapcsolódóan idén a Múzeumpedagógia a tehetséggondozás szolgálatában című rendezvényükre invitálták a város pedagógusait a vásárhelyi Tornyai János Múzeumba. Végigjárták a szakkönyvtárat, az időszaki Benczúr Gyula tárlatot és a közgyűjtemény egyéb időszaki és állandó kiállításait.
Tehetségnap a tanároknak
– A gyerekek művészeti fejlődését, mind a tánc, a zene vagy a képzőművészet terén a Péczely Attila Alapfokú Művészeti Iskola oktatói segítik iskolánkban. Ezt az oldalt is támogatja a múzeum, hiszen a vásárhelyi művészek, a művésztelep, vagy a kerámia, agyagművesség országos szinten kiemelkedő – mondta lapunknak Juhász-Kissné Zombori Anita intézményvezető-helyettes. Hozzátette: a tehetségnap múzeumi programja egy másik területet, a történelmet, a hon- és népismeret órákat, ehhez kapcsolódó tehetségköröket segíti, hiszen a város régészeti leletekben gazdag. A neolitkori kiállítás nagyon jó alapja lehet a történelemben elmélyülő gyerekeknek. Diákjaik a közgyűjtemény múzeumpedagógiai foglalkozásainak rendszeres résztvevői, amelyeken a régészeti leletekhez kapcsolódó ismereteken túl, a város történelmével, hagyományaival és kulturális örökségével is találkozhatnak.
– Márpedig az identitástudat erősítésében nagy segítség a helyi kulturális értékek megismerése, elsajátítása, amelyben a múzeum, a múzeumpedagógiai szakemberek nagy segítséget nyújtanak – hangsúlyozta. A szerdai múzeumi tehetségnapon Bernátsky Ferenc helytörténész-muzeológus, Selmeczi-Tóth Andrea művelődésszervező-múzeumpedagógus és Radnay Kitti szakkönyvtáros fogadta a tanárokat.
Bátor szárnypróbálgatások
A Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola tehetséggondozó programjának célja olyan egyéni fejlesztés, amellyel kibontakozhatnak az egyéni adottságok, felderíthetik a diákok képességeit, felkarolhatják a kallódó tehetségeket. Botkáné Kovács Henriett, az iskola igazgatója azt hangsúlyozta: a diákok jövőjét egyértelműen meghatározza az iskolai sikerélmény. Fontos, hogy különböző szak-, illetve tehetségkörökben, versenyeken próbálgassák szárnyaikat, megismerve képességeiket, önmagukat, érdeklődési körüket. Céljuk az önálló tanulási, a produktív, absztrakt, komplex gondolkodási képességek fejlesztése, és főként a tanulók ösztönzése az önismeretre. Ezek a célok természetesen megjelennek a normál tanítási órákon és a már működő iskolai és iskolán kívüli projektekben.
Közvetített kultúra
Radnai Kitti szakkönyvtáros a szerdai program kapcsán azt hangsúlyozta: a múzeumi munkatársak és a pedagógusok hivatása ezen a napon lényegében összeért, hiszen mindannyian értékteremtő, kultúra-közvetítő szerepet is betöltenek a gyerekek életében.