Helyi közélet

2023.11.28. 18:10

Nyolc év után ismét el lehet jutni vasúttal Magyarországról a vajdasági városba – Galéria

Nyolc év után kedd hajnalban 5 óra 25 perckor, hat perces késéssel, hatalmas sajtóérdeklődés mellett, Lázár János miniszterrel, szerbiai politikusokkal, kormányzati képviselőkkel és a MÁV vezérigazgatójával az utasok között elindult a menetrend szerinti járat Szegedről Szabadkára. Napi tíz járat közlekedik, a teljes árú jegy 2356 forint. A határátlépés gördülékenyen zajlott.

Arany T. János

Kedd hajnaltól újra járnak személyvonatok Szegedről Szabadkára. Fotó: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

Kormányzati Skoda parkolt le a szegedi vasútállomás előtt nem sokkal kedd hajnal öt óra után. Az épület előtt gyülekezők Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója vezetésével egy emberként indultak el a Skoda utasa felé. Lázár János, Magyarország építési és közlekedési minisztere érkezett, majd beállt a sorba jegyet venni.

Kedd hajnaltól újra járnak személyvonatok Szegedről Szabadkára, nyolc év után ismét el lehet jutni vasúttal Magyarországról Szabadkára. Az 2023. október 23-ára tervezett személyforgalmi indulást vállalkozói hiányosságok miatt kellett elhalasztani. A MÁV közleményében azt írta, hogy napi öt pár, azaz tíz járat lesz a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat szolgál ki.

Nem akarta elmulasztani

Az első járat indulását hatalmas sajtóérdeklődés kísérte. Lázárral utazott Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) megbízott elnöke, Lálity Urbán Emese építésügyi, közlekedési és infrastruktúraügyi államtitkár, Kern Imre, Szabadka alpolgármestere és a MÁV-vezér. A határellenőrzés gyorsan és gördülékenyen ment, igaz a sajtó és a politikusok miatt valószínűleg jól felkészültek rá a magyar és szerb egyenruhások is. Mindkét páros gyorsan végigjárta a szerelvényt, amelyet a határvadászok is végigjártak.

A röszkei vasútállomáson a rengeteg rendőr mellett Holecska Sándorné Ibolya támasztotta a biciklijét a peronon. A röszkei asszony azt mondta, nem akarta elmulasztani a történelmi szerelvény érkezését. Ibolya néni kicsit sajnálkozott is, hogy ilyen korán jött a vonat, mint mondta, ha délután lett volna, az egész falu kint lenne.

Magyarország Szerbia nyugati kapuja 

A politikusokat a palicsi vasútállomáson várta a szerb sajtó, ahol sajtótájékoztatót tartottak. Goran Vesić, Szerbia építésügyi, közlekedési és infrastrukturális minisztere szerint a vasúti közlekedésből mindkét ország polgárainak előnye származik.

Nagy nap ez Szerbia és Magyarország számára, hiszen nyolc év után sikerült felújítanunk a vasúti személyforgalmat Szeged és Szabadka között. Ez a barátság jele, és ezek a barátság vonatai. De ez nem minden, javában zajlik a gyorsvasút rekonstrukciója Budapest és Belgrád között, és ezzel tesszük fel a koronát a két ország közötti jó viszonyra

 – fogalmazott a miniszter.

Lázár János elmondta, azon dolgoznak, hogy még szorosabb legyen az együttműködés Magyarország és Szerbia között.

Ez egy nagy dolog, és soha nem valósulhatott volna meg, ha Pásztor István nem akarta volna, nem tervezte volna meg. Ma az ő emléke előtt is fejet hajtunk. Más miniszterek határokat és falakat építettek, mi pedig azon dolgozunk, hogy a szerbek és a magyarok szorosabban tudjanak együttműködni, és a határokat le tudjuk bontani, hogy ne csak úton, hanem vasúton is lehessen közlekedni, és hogy minél több helyen át lehessen jutni Magyarországra. A célunk, hogy Magyarország legyen Szerbia nyugati kapuja

 – közölte Lázár János.

Lázár János építési és közlekedési miniszter az összetartozás vasútvonalának és szimbólumának nevezte az újraindult Szeged–Szabadka vonatjáratot. Fotó: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

Stevan Bakić, Szabadka polgármestere a városnak a kapcsolatok erősítésében játszott szerepét hangsúlyozta.

Nagy nap ez a szabadkaiak, és nagy nap ez a vajdasági magyarok számára. Ez a vasútvonal az élet vasútja, hiszen lehetővé teszi, hogy normális 21. századi életet lehessen élni, hogy Szabadkán, Palicson, Hajdújáráson lehessen élni, és Szegeden lehessen dolgozni, tanulni, ügyeket intézni

 – jelentette ki Pásztor Bálint, a VMSZ megbízott elnöke. 

A kínaiak már Szabadkán vannak

A szerelvény némi késéssel futott be az ideiglenes szabadkai vasútállomásra. A Budapest–Belgrád vasútvonal építése miatt hatalmas beruházás zajlik a városban, amelyről szerb és kínai feliratú táblák tájékoztatnak. A felújítással a szabadkai vasútállomás újra komplex vasúti csomóponttá válik.

Visszafelé eseménytelenül telt az utunk, Röszkén állt a szerelvény több mint fél órát, ahol a vámvizsgálat is megtörtént. Egy kedves, de határozott egyenruhás hölgy megkérdezte, hogy van-e bejelenteni valónk. Nem volt. 

A vasútvonal rövid története

A vasútvonal az Alföld–Fiumei Vasúttársaság által, Nagyvárad–Eszék között épített, úgynevezett Alföld-Fiume vasút egyik szakasza volt. A vasút első szakaszát 1863-tól kezdték el építeni és 1869. november 11-én adták át a forgalomnak. 2015. szeptember 14-én este nyolc órakor az épülő határzár utolsó szabad átjáróját lezárták egy tehervagonnal, amelyre pengés drótot tartó acélkeretet erősítettek.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában