2023.10.13. 19:00
Király Gábor kiállítása fájdalmat és békét is kínálhat
Vajon áradhat-e derű a néző felé groteszk figurák torz tükrén át? A tavalyi Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíjas alkotójának egyéni kiállítása talán választ adhat erre. A szél elmondja a Tornyai János Múzeumban.
Király Gábor festőművész egyéni kiállítása december elejéig látogatható a Tornyai János Múzeumban. Fotó: Török János
Az 1979-es születésű festőművész, Király Gábor művei előtt állni egészen egyszerűen megfogalmazva: melós dolog. Legalább annyira, mint szóra bírni az alkotót. Nincs előre meghatározott alkotói koncepciója, sem kifejezett közvetítési szándéka. A bátrabbak önmagukban merülhetnek alá, hiszen sajátos stílusával mégiscsak „az emberi alak, a humánum külső és belső eltorzulásának, alakváltozásának a fázisait örökíti meg”. A tavalyi Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíjas alkotásait, A konyha, Az első fagy és a Makrélák reggelire című képeket direkt nem hozta el a húsz alkotói évéből válogató egyéni kiállítására a Tornyai János Múzeum emeleti termébe.
Feloldódó szorongás
Részben a világ történéseire reflektál képein a tavalyi Vásárhelyi Őszi Tárlat Tornyai-plakettes alkotója. Képei valamiféle kinyilatkoztatások arról, amit szóban nem tud elmondani. Ezért születtek alkotásai.
A kiállítás címe részben utalás arra, hogy a nézők próbálják meg érzékszerveikre, tapasztalataikra, emlékeikre hagyatkozva, azokon mintegy átszűrve értelmezni a festményeimet. Ha ez megtörténik, a művek elérik céljukat
– magyarázta Király Gábor. Véleménye szerint a saját alkotói értelmezése csak akadályozná a nézőt abban, hogy saját magában elmerülve fogadja be a műveket.
Nem az én személyiségem feltérképezése, az én megfejtésem a munkáim célja. Fontosabb, hogy érzéseket váltson ki a befogadóból, eljuttatva őt a mélyebb rétegekig. Nem akarok skatulyát
– mondta. Művei szerinte némelyek szomorúnak, komornak látják, mások éppen ellenkezőleg. Azt már Képiró Ágnes művészettörténész, a kiállítás kurátora tette hozzá, hogy a képekre jellemző groteszk látásmód sokakból válthat ki menekülésérzetet, szorongást, ám itt a maga esetlenségében egészen derűs nézőpontot kínál: a körülöttünk zajló események könnyedebb megközelítését. Ez pedig akár még fel is töltheti a látogatókat pozitív energiákkal. Talán nem véletlen, hogy maga az alkotó is részben terápiaként tekint az alkotási folyamatra.
Szabadon szárnyalva
Amit látunk, az a befogadó számára könnyen lehet kendőzetlen, álarc nélküli, a maga valóságában ábrázoltként értelmezhető. Ám ezek szigorúan az alkotó belső valóságai, hiszen képei messze állnak attól, amit a valóság realisztikus ábrázolásának nevezünk
– tette hozzá Képiró Ágnes.
Egy olyan figurális alkotóról beszélünk, akinek egy igazán sajátos, egyéni látásmódja van. A szél elmondja című tárlaton olyan válogatással találkozhatunk, amely didaktikus magyarázatok helyett nagyon tág asszociációs teret hagy a látogatóknak azzal, hogy leginkább sejteti, mintsem illusztrálja alakjait és környezetét
– fogalmazott.
Igazán én vagyok
Tavaly, közvetlenül a 68. Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíjának átvétele előtt, az Alföldi Galéria lépcsőfordulójában meghúzódva úgy fogalmazott lapunknak Király Gábor: sosem tudhatja előre biztosan, mi lesz a festményein. Félrevezető lehet még a kijelentés is, hogy vannak témái, mert „igazság szerint teljesen kiürült fejjel ülök a vászonhoz, vagy fatáblákhoz, próbálok nem gondolkodni közben. Fontos, hogy a festészet számomra szerelem, egy olyan mindennapi tevékenység, amit jókedvvel és szeretettel művelek. Ez igazán én vagyok.”