Zuhanás és emelkedés Olasz Attila festményein

2023.11.10. 09:30

Egész létezésünk felfűzhető az ellentmondásokra

A létezés ellentmondásainak témáját járta körbe Olasz Attila Róma történelmi központjában rendezett kiállítása. A festő nem sokkal utána egy milánói nemzetközi tárlaton már az egyéni bemutatkozását egyetlen festményben összegző, Irányítás alatt című munkáját mutatta be.

Tábori Szilvia

Olasz Attila Zuhanás vagy emelkedés? című kiállítása Rómában.

Az emberiség előtt álló kihívások, a kiútkeresés és lemondás, egyúttal a zuhanás és emelkedés zaklatottsága kezdetektől foglalkoztatja Olasz Attilát. A szegedi festő, aki idén júliusban vette át a Michelangelo Nemzetközi Díjat Rómában a Teatro Italia színház épületében, néhol baljós, máshol reménykeltő hangulatai egyszerre oldják a feszültséget és terhelik az ember lelkét. 

Egész létezésünk felfűzhető az ellentmondásokra, a zuhanásokra és emelkedésekre

 – fogalmazta meg lapunknak az alkotó.

A lét ellentmondásai

Kifejezetten szeptemberi római önálló kiállítására válogatta össze az Il Collezionista Galériában bemutatott majdnem húsz festményét. 

Úgy éreztem a Zuhanás vagy emelkedés? cím összefoglalja alkotói szándékaimat; egybe sűríti kétirányú mondanivalómat, jelzi a témák metszéspontját

 – hangsúlyozta a festőművész. Képein gesztusok és figuratív elemek összessége vezeti a nézőt: bőrét kígyóként vedlő lény, vagy éppen egymást érintő árnyékemberek, máshol lávaszerűen izzó tükörkép, az összetört arcú lebegő maszk alatt egyszerre emelkedő és süllyedő tömeg. Megjelenik a fentről érkező megváltó erő hatalmas angyalszárnyakon, a földbe ágyazott figurák reménye. De felsejlik a mitikus katasztrófa rémképe egy repülő szerkezet darabjain széteső alakok harcaként, halomba rendeződő koponyák és maszkok között. Miközben a repülőt szárnyas lények húzzák, netán emelik. Az arctalanság, karakter-fosztottság, a személytelenség kérdését pedig a velencei maszkok megjelenítésével is megidézi Olasz Attila.

 

Olaszországi inspirációk

Kifejezetten izgalmas folyamat egy nagyobb anyag összeválogatása. Át kell gondolni, miként illeszthetők össze a képformátumok- és méretek, a rusztikus vászon például egy eltérő, simább felületű munkával. Számtalan motívum idéz engem foglalkoztató problémákat, ahogy egészen konkrét korábbi olaszországi hatások is felfedezhetők

 – hangsúlyozta. Majd elmesélte, alkotásai maguk tették meg nagy útjukat a kiállítóhelyig, ahol a galéria kurátora felelt a rendezésért. 

Magam is izgatottan vártam, miként reflektálnak a kiválasztott alkotások egyetlen térben

 – mondta.

 

Rend a zűrzavarban

A rendteremtés témájával foglalkozott a Milánó történelmi központjában bemutatott Organizing Chaos című nemzetközi tárlat, ahol Attila kifejezetten arra az eseményére készített munkájával szerepelt. Az Irányítás alatt című festménye lényegében összegzi egyéni kiállítását, ám ez az együttállás még őt is meglepte. 

Irányítás alatt című festménye a milánói Organizing Chaos kiállításon.
Fotó: TAIETTI

Különös, ahogyan a római galériában bemutatott 17 alkotás közös témája egyetlen képbe sűrítve megjelent a milánói kiállítóhely falán

 – fogalmazott. A lét ellentmondását és egyúttal a kaotikus világban vágyott valamiféle rendet többértelmű jelenségekkel érzékelteti. Az egymásra feszülő tömegből aranyló színű háttérben kiemelkedő, fénylő alakkal. A figurák alatti forgatag pozitív rendteremtő erejével.

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában