Filmkritika

2024.04.13. 10:30

Vigyázó szemetek Indiára vessétek!

A Döbrögik és a Lúdas Matyik örök küzdelme közkedvelt téma a művészetekben, hiszen oly könnyű azonosulni a kisemmizett pórnéppel, aki Dávidként harcol a Nagyúrral, Góliáttal. A Majomember című filmben az álarcos címszereplő szolgáltat igazságot, hogy lelki békére leljen végre.

Lass Péter

Említettem már Döbrögit és Lúdas Matyit, említettem Dávidot és Góliátot, de tovább is van, mondom még: az eddig kizárólag színészként tevékenykedő Dev Patel legelső nagyjátékfilmjét látva felrémlik az álarcos igazságosztó, Batman alakja is, ahogyan természetesen Robin Hood is idecitálható. Továbbá muszáj megemlíteni még a John Wick-filmszériát és az Oldboyt is. Előbbit már csak azért is, mert magában a filmben is megemlítik egy ízben, utóbbit pedig azért, mert három dolog miatt is hasonlít A Majomemberre: keleten játszódó ultraerőszakos bosszútörténet.

A Majomember helyszíne egy fiktív indiai metropolisz, Yatana. Maga a cselekmény egy, a hinduizmusban ismert legendás alak, Hanuman történetét idézi fel forrásként, ami már a játékidő legelején kiderül. Arra viszont csak jóval később kapunk választ, hogy mégis miért száll szembe a címszereplő az említett nagyváros hatóságával, illetve a teljes pénzügyi elittel. A Majomember fokról fokra kerül egyre közelebb azokhoz, akik kakasként pöffeszkednek az egyszerű emberek szemétdombja felett, és ez a beépülés teszi ki a kétórás film játékidejének az első felét. Közben elejtett információmorzsákat kapunk arra vonatkozóan, ki is valójában a Majomember, mi motiválja őt, illetve konkrétan kik azok, akiken mindenképpen bosszút kell állnia.

A film első fele tehát az építkezés ideje. Az erőszak mértéke ekkor még meglehetősen szokványosnak mondható. A címszereplő ábrázolása is a megszokott sémákat követi, vagyis a bosszúra szomjazó kisember mindenre elszánt tekintetét oly sokszor láttuk már a mozivásznon. Oly sokszor láttuk már, de valljuk be, Lúdas Matyi alakja mindig és mindenhol vonzerővel bír. A Majomember előtt is egyetlen cél lebeg, és ezért a célért vért-verejtéket nem kímélve sanyargatja önmagát, majd aztán azokat, akik valamikor a múltban bűnt követtek el az ő kárára. Dev Patel filmje körülbelül egy óra elteltével kapcsol magasabb fokozatba, hogy azután eljöjjön az a pont, amikor már nincs visszaút. Az, hogy A Majomember második fele tobzódik az erőszakban, meglehetősen enyhe kifejezés. A bűnre, a gonoszságra egyéb iránt a sötét képi megjelenítés is ráerősít, mintegy ellenpontozva a múlt, az önfeledt gyermekkor idillikus világosságát. Egy olyan brutális filmnél, mint amilyen A Majomember, muszáj beszélni a verekedős jelenetekről is. A koreográfia vérprofi, fékevesztett tempó és tökéletes dinamizmus jellemzi a mozdulatokat, a gyors vágások pedig végig követhetőek. Ennek sikerében nem kis szerepe volt Jancsó Dávid vágónak (aki nem mellesleg a legendás filmrendező, Jancsó Miklós fia).

Az, hogy mit jelent ez a film egy indiai, vagy konkrétan egy hindu ember számára, nem tudhatom. Az biztos, hogy a mi kultúránkból nézve A Majomember különleges, mondhatni, egzotikus alkotás. Ugyanakkor az is tény, hogy az egzotikum leginkább csak a külsőségekben rejlik, egy kicsit oly módon, mint amivel A Védelmező harmadik része próbálkozott legutóbb (amikor Denzel Washington szimpatikus halálosztó karakterét áthelyezték Amerikából Olaszországba). A 18-as karika abszolút jogos, sőt a felnőttek közül is csak azoknak ajánlható A Majomember, akik nem rettennek vissza (szeretik?), ha egy film az erőszakot rendkívül explicit formában tálalja. 

6/10

Képalá: Akinek talán még maga Chuck Norris sem szólna be. A Majomember szerepében Dev Patel. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában