Ország-világ

2007.01.14. 15:19

A személyautóknál 2010-ig megmarad a sztrádamatrica

A személyautók számára 2010-ig fennmarad a matricás rendszer, azután vezetik be az elektronikus díjfizetést – mondta Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára sajtótájékoztatón. Közölte azt is, hogy a díjfizetést 2007. április 1-jével az autópályák mellett kiterjesztik az olyan autóutakra, amelyekkel van párhuzamos alternatív alsóbbrendű út.

Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára közölte: a jelenlegi kormány-előterjesztés egy keretszabály, és egy GKM–PM közös rendelet módosításával kell tisztázni, hogy mely autóutak kerülnek majd a matricás rendszerbe, ez a ma kezdődő szakmai egyeztetéseken alakul ki. A szakállamtitkár hozzátette, hogy az elektronikus díjfizetés rendszeréről szóló előterjesztést is egy hónapon belül a kormány elé viszi a GKM, amely a rendszer magánbefektető általi üzemeltetésének szolgáltatás-bérleti konstrukcióját tartalmazza.

Garamhegyi Ábel kiemelte, hogy az útdíjfizetéssel kapcsolatos előterjesztésből nem olvasható ki, hogy a személyautók kilométer arányos díjfizetési rendszerre térnének át a következő években, amíg viszont matricás rendszer lesz, addig nem lehet kilométer arányos.
Felsmann Balázs a használatarányosság irányába történő elmozdulást azzal indokolta, hogy jelenleg a 933 kilométeres gyorsforgalmi úthálózat 30 százaléka ingyenesen vehető igénybe, és ezen változtatni szeretnének. Utalt arra, hogy a 2007–2013 közötti Közlekedési operatív programban 650 kilométer új gyorsforgalmi út megépítésének terve szerepel, ám hogy ezeket sztrádaként vagy autóútként építik ki, arról csak később születik döntés.

A szakállamtitkár megerősítette, hogy ez év áprilisától a tehergépjárművek esetében mintegy 1000 kilométer főúttal bővül a díjfizetős utak köre, ám a már meghirdetett matricaárak nem változnak. A teherautóknál a díjfizetés kiterjesztése azt a célt is szolgálja, hogy a 12 tonna összsúlyú teherautók esetében 2008-tól fokozatosan bevezetendő elektronikus díjfizetéssel járó magasabb ráfordítások ne okozzanak egyszeri drasztikus kiadásemelkedést a közúti fuvarozóknak.

Felsmann Balázs szerint a fokozatosság egyrészt azt jelenti, hogy először a D4-es, majd a D3-as, a D2-es és legvégül a D1-es személyautó járműkategóriában vezetik be az e-díjfizetést, másrészt elképzelhető területi fokozatosság is, ami jelentheti, hogy először csak a legfontosabb tranzitutakon lép életbe. Felsmann Balázs elmondta, hogy már felvették a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (volt Közlekedési Főfelügyelet), hogy a 3-ad, 4-ed rendű utakra dolgozza ki a nehéz tehergépjárművek korlátozásának rendszerét, ezzel megakadályozva azt, hogy a fizetőssé váló főutakról ezekre terelődjön a forgalom.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában