Ország-világ

2009.08.24. 19:33

Tiltakozás a vasúti mellékvonalak bezárása ellen

Több szervezet is tiltakozik az ellen, hogy a kormány a jövő évi vasúti menetrendben 1.874 kilométer mellékvonalon kívánja megszüntetni a személyszállítást.

MTI

Az Index internetes hírportálon megjelent információ szerint 1.874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös - írja az Index.

A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) mindössze annyit közölt, hogy határidőre, augusztus 24-éig elkészült a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, amelyet a kormány elé terjesztenek. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza, nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra, de további részleteket nem hozott nyilvánosságra a szaktárca.

A Fidesz határozottan elutasítja a mintegy kétezer kilométernyi vasútvonal megszüntetéséről nyilvánosságra került tervet. Fónagy János, a párt szakpolitikusa hétfőn sajtótájékoztatón úgy vélekedett, hogy a vasútvonalak bezárása alapvetően ellentétes Magyarország, a magyar emberek, a magyar gazdaság érdekeivel.

A Lehet Más a Politika (LMP) párt szerint "nem agyatlan fűnyírással kell nekiállni" a MÁV - egyébként szükséges - átalakításához, hanem a helyi busz- és vonatmenetrendeket kell összehangolni, és a gerinchálózati, ütemessé tett menetrendhez igazítani. Álláspontjuk szerint az "ijesztő dilettantizmus lehetetlenné teszi, hogy a hazai vasúthálózatot egy jól működő, regionális alapon szervezett rendszerré alakítsák."

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében úgy fogalmaz, hogy a kormány a vasútbezárással ellehetetlenítené az érintett térség közlekedését, és nem változtatna a MÁV pazarló működésén. A VEKE hónapokkal ezelőtt már bemutatta a teljes országra érvényes menetrendi koncepcióját, amely a MÁV hatékonyságának javításával milliárdos megtakarításokat hozhat, vonalbezárások és járatritkítás nélkül.

Az egyesület emlékeztet arra, hogy Európában mindenütt a vasúti közlekedés folyamatos fejlesztésével, ütemes menetrenddel, a járműpark és a pályaállapotok folyamatos javításával próbálják a környezetszennyezést, a személy- és tehergépkocsi-forgalmat csökkenteni.

Szerintük a Bajnai-kormány csomagja vasútromboló, amely szembemegy a közlekedéspolitikai racionalitásokkal, a vasúton utazók érdekeivel, és minden létező uniós irányelvvel is.

Elmaradt hétfőn a Vasúti Egyeztető Bizottság (VEB) tervezett ülése, amelyen a szakszervezetek tájékoztatást vártak a minisztertől a vasút átalakításáról. A közlekedési miniszter azonban levélben értesítette a vasutas szakszervezeteket, hogy technikai okok miatt elhalasztják az ülést szeptember 3-ra.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke az MTI-nek nyilatkozva úgy értékelte: a miniszter azért kért időt, mert nincs felkészülve a tárgyalásra. A MOSZ ügyvezető alelnöke utalt arra, hogy a közösségi közlekedés átalakításáról hivatalos és nem hivatalos elképzelések keringenek a különféle csatornákon, ami miatt a társadalom érintett része - a mellékvonalakon élők, a vasutasok, köztük a mozdonyvezetők - egyre feszültebbek, és aggódnak, mert nem látják a kormány egyenes, tárgyalható szándékát. Hozzátette: a szeptemberi 3-ai tárgyalás eredményét megvárják, majd ezt követően döntenek a további lépésről, esetleg egy sztrájkbizottság megalakításáról.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) úgy értékelte, hogy a kormány cinikus ötletrohamának egyedüli célja, hogy megvalósítsa a Bajnai Gordon miniszterelnök által beharangozott 40 milliárd forintos elvonást a MÁV START Zrt. költségtérítéséből. A személyszállító cég által korábban készített vészforgatókönyv 50 milliárd forint költségtérítés elvonása esetén a személyszállító vonatok számának 50 százalékos csökkenésével számolt.

A VDSZSZ közölte: minden megtesz az érintett vonalszakaszok megmentéséért. Megjegyezte: ennél kevesebb vasútvonal érdekében is hirdettek már sztrájkot a vasutas szakszervezetek.

Ezek is érdekelhetik