Szeged és környéke

2008.04.10. 19:55

A jobb agyféltekés rajzolás fejlesztő hatásai

Szeged - A jobb agyféltekés rajzolás olyan módszer, amely a résztvevőnek segít levetkőzni belső ellenállását, ezáltal kreativitásának szabad utat enged. A múlt héten Szegeden tartott négynapos tanfolyamon a próbálkozók a rajzolás technikáján kívül személyiségüket is fejleszthették.

Barna Kriszta

A jobb agyféltekés rajzolás a kilencvenes évek óta van jelen Magyarországon. Egy amerikai kineziológus (az izmok és a testmozgás tudománya), Betty Edwards az átélt stresszes helyzetek oldására, személyiség- és készségfejlesztésre hozta létre a módszert. A múlt héten Szegeden tartott jobb agyféltekés rajztanfolyam négynapos volt.

A hat-nyolc órás foglalkozások során lépésről lépésre haladnak a résztvevők a feladatsorok között. Ez idő alatt az oktató segítségével folyamatosan oldják gátlásaikat, mialatt kellemes klasszikus zene szól. A rajzolandó feladatok fokozatosan nehezednek, az első nap a kontúrok, szélek behatárolása történik. A következő nap már a szögek, arányok elhelyezését gyakorolják, valamint a mögénézés technikáját, ami egy speciális feladat a jobb agyfélteke fejlesztésére. A harmadik napra eljutnak a fények-árnyékok ábrázolásához, míg a negyedik napon a saját portré elkészítése a feladat.

Sineger Judit első és utolsó nap készült munkája között jól látható az éles különbség. Fotó: Miskolczi Róbert

Sineger Judit első és utolsó nap készült munkája között jól látható az éles különbség.
Fotó: Miskolczi Róbert

Az emberi racionalitásért a bal, a kreativitásért a jobb agyfélteke felelős. A képzésen arra törekednek, hogy az életet pozitív szemléletből lássák a résztvevők, és bátran merjék feszegetni határaikat az élet bármely területén. A tanfolyam célja, hogy a próbálkozók a rajztehetségüket visszavető, előnytelen berögződéseiktől megszabaduljanak. Ezek többnyire elvárások, megfelelési kényszerek.

Sineger Judit, a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakos hallgatója ottjárunkkor éppen rajzol. A műveit nézve jól látható az éles különbség a négynapos kurzus első és utolsó napján készült munkája között.

– A világhoz való hozzáállásom az, ami megváltozott ez alatt a pár nap alatt. Megtanultam a dolgok mögé látni, kezelni az érzelmeimet. Voltak nehéz pillanataim, de koncentrációval és tudatossággal legyőztem a kétségeket – lelkesedett Judit. – A rajzolni tudás titka a látásmódban rejlik. Ahhoz, hogy a résztvevők látásmódja meg tudjon változni, szükség van egy bizonyos önismeretre. Az én feladatom, hogy segítsek a jelentkezőknek megismerni önmagukat – magyarázta munkája lényegét Palacskó András jobb agyféltekés rajzoktató, aki a módszer oktatása előtt kineziológusként működött, foglalkozott agykontrollal és a
reiki tudományával is.