Szeged és környéke

2011.05.27. 00:19

Dózsa Gábor: Az SZKT példamutatóan gazdálkodott az elmúlt nyolc évben

Szeged – "Gyimesi László sajtóközleménye valótlan állításokat tartalmaz, és azokat határozottan visszautasítom" – áll Dózsa Gábor szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

Delmagyar.hu

[namelink name="Dózsa Gábor"], a Szegedi Közlekedési Társaság korábbi igazgatója e-mailt küldött szerkesztőségünkbe, amelyben visszautasítja [namelink name="Gyimesi László"] bizottsági elnök állításait. A levelet szó szerint közöljük.

„A Szegedi Közlekedési Kft. vezetését 2003. május 15-én vettem át. A céget előtte – politikai alapon – részben privatizálták. Így kialakult egy érdekes cégcsoport – VIVAÉP Rt., Szepark Kft., Szebi Rt. – amely Fidesz közeli magáncég többségi tulajdonába került és amelyeket az SZKT jelenlegi menedzsmentje vezetett. Az SZKT a cégcsoport magántulajdoni részét még 2003-ban visszavásárolta és újra egyesítettük a közel 120 éves céget. Mint az a szegedi emberek előtt ismert, leromlott infrastruktúrával és műszaki háttérbázissal, rossz állapotú, korszerűtlen járműparkkal rendelkezett, amikor már csak a szükséges járműállomány felét tudták biztosítani a szegedi utasok számára, félóránként járó villamosokkal és trolibuszokkal.

Ennek megváltoztatására a 2003 előtti vezetőknek nem volt energiája, de 550 millió Ft hitel felvételére, és ebből egy milliárd forint értékű értelmetlen és kihasználatlan parkolóház építésére igen. Volt erőforrás 1,2 milliárd forint veszteség felhalmozására, több száz millió forint lejárt szállítói és adótartozás „kigazdálkodására". A cég szétverésére, a nyereséget hozó parkolási tevékenység kiszervezésére, valamint a cég hírnevének és a dolgozók jövőképének lerombolására. Érdekes, hogy ez akkor nem háborította fel a Fidesz–KDNP politikusait, akkor nem akartak feljelentést tenni.

2010. december 31-éig kollégáimmal ledolgoztuk az 1,2 milliárd veszteséget – amelyet az SZKT jelenlegi vezetése halmozott fel 2003 előtt – és 100 milliós nagyságrendű 2010. évi nyereséggel adtam át a céget. Vezetésem alatt 7 évig nyereséges volt a társaság, a pályázati pénzekből megvalósuló projekteken kívül, 2,5 milliárd forint fejlesztést valósítottunk meg saját forrásból, felújítottuk telephelyeinket, végállomásainkat, és több mint 60 járművet helyeztünk forgalomba. Ennek köszönhetően a korszerűtlen rozsdás járművek helyett ma TATRA villamosok és Mercedes trolibuszok járnak Szeged utcáin.

Gazdálkodásunkhoz Szeged Város Önkormányzata 2010-ben 100 millió forinttal kevesebb támogatást adott mint 2003-ban. A Szegedi Közlekedési Kft.-t hazánkban és külföldön is elismert céggé tettük. Felmerül a költői kérdés, hogy miként tudta mindezt a társaság vezetése megcsinálni, ha közben „száz milliókat dobott ki az ablakon", és hogyan lehet az, hogy az újonnan kinevezett, „sokkal racionálisabban gazdálkodó" cégvezetés százmilliós veszteséget tervez, miközben felére csökkenti a fejlesztésre fordítandó pénzeszközöket.

Gyimesi László által megfogalmazott vádak sem tényszerűségükben sem számszerűségükben nem valósak. A Szegedi Közlekedési Kft. nem 155 millió forintot költött villamos fejlesztésre, hanem vezetésem alatt megközelítően 1 milliárdot. Ebből az összegből 21 db villamos állt forgalomba, további 3 db modern villamos felújítása és átalakítása kezdődött meg. Nem igaz, hogy az SZKT telephelyén bármilyen használhatatlan villamos állna, csupán be kellene fejezni a folyamatban lévő munkákat.

Az aki azt állítja, hogy Szeged további villamosokat tudott volna venni a nagyprojekt keretében az egyáltalán nincs tisztában, és soha nem találkozott Uniós közlekedésfejlesztési projekttel. Meglepő ez a kijelentés attól a Fidesztől, amely eddig a drága villamosok beszerzését támadta.
Gyimesi László alapvető tévedésben van, mivel a Szegedi Közlekedési Kft. alapfeladata a városi kötöttpályás közlekedés korszerű járműparkjának biztosítása, amely a tulajdonos Szeged Város által jóváhagyott alapító okirat szerint történik.

Az SZKT által saját részre gyártott, teljesen alacsonypadlós, rozsdamentes karosszériájú, klimatizált csuklós trolibusz 164 millió forintba került. Ez 75%-a a piacon kapható ugyanilyen járműveknek. Az elkövetkező 7-8 évben Szegeden 20 darab csuklós trolibuszt kell ilyenekre lecserélni. Nem volt és nincs olyan pályázat amiből ezt meg lehetne oldani.

A külső megrendelésre végzett munkák nem veszteséget okoztak, hanem nyereséget hoztak a társaság számára, miközben a szegedi emberek precíz és lelkiismeretes munkájának hírét vitték a nagyvilágba. Az SZKT azért lesz veszteséges az elkövetkező időszakban, mert az új vezetés nem képes külső munkákat szerezni.

Nagyfokú szakmai hozzá nem értésről tanúskodik Gyimesi László cottbusi villamosokról tett kijelentése. Szeged város villamos pályáin ugyanis jelenleg is 5 db Cottbusból érkezett villamos közlekedik. A nyomtáveltérés egy nagyon könnyen megoldható probléma, legalábbis vezetésem alatt az volt.

Felháborító, hogy éppen a munkahelyeket ígérő, a magyar ipart „támogató" Fidesz ítéli el és nevezi feleslegesnek a magyar emberek értékteremtő munkáját. Az SZKT lelkes dolgozói büszkék arra, hogy alacsony költségen tudtak olyan értéket teremteni, mely kivívta a hazai és külföldi szakma, valamint a közvélemény elismerését. Ezek az értékek valóban hatalmasak, és sokkal nagyobbak mint amit a számok mutatnak, mert benne van a szegedi emberek alkotó munkája és a szegedi utasok mindennapi megelégedettsége. Nagy vagyoni és erkölcsi kárt az okoz, aki ezeket a fejlesztéseket nem fejezi be, és leblokkolja az eddig dinamikusan fejlődő közlekedési társaságot.

Dr. Dózsa Gábor

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!