Szeged és környéke

2011.12.15. 18:40

Átadták az 1-es villamosvonalat és a felújított Indóház teret

Szeged - Átadták csütörtök délután a teljes egészében felújított 1-es villamosvonalat és az átépült Indóház teret. Ezzel a tömegközlekedési nagyprojekt 2008-ban kezdődött nagy építkezései lezárultak.

Dombai Tünde

Átadták az 1-es villamos vonalát és a felújított Indóház teret. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Mivel a város új villamosa a Swing Szeged, nem kezdődhetett mással az 1-es villamosvonal tegnapi avatása az Indóház téren, mint a Swing Szeged című műsorral – [namelink name="Kozma Orsi"], [namelink name="Szűcs Gabi"] és [namelink name="László Boldizsár"] jóvoltából. A közönség az eső elől az 5 éve felújított nagyállomás épületébe húzódott; az előcsarnokban egy gombostűt sem lehetett leejteni. A kivitelező A-Sz-E Konzorcium nevében [namelink name="Madar Gyula"], az A-Híd Építő Zrt. vezérigazgatója átadta a teljesen felújított villamosvonalat Botka Lászlónak. A polgármester hangsúlyozta: a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt három éve kezdődött terepmunkái ezzel lezárultak. Szegedé lett a legkorszerűbb, legteljesebb és leghosszabb elektromos tömegközlekedési hálózat az országban. Ezután az A-Híd Építő Zrt. építésvezetőjét, Gyöngyösi Istvánt az 1-es villamosvonalon, valamint más szegedi és város környéki beruházásokon végzett munkájáért a város aranyérmével tüntette ki. Az érdeklődők megnézhették az új, próbajáratot teljesítő villamost, és egy Tatrával elindulhattak a pláza végállomás felé.

Átadták az 1-es villamos vonalát és a felújított Indóház teret. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)


Az 1-es vonalon 4,9 milliárd forintból – 4,2 milliárd az állami és az uniós támogatás – a közműcserék után 8669 méter villamospálya létesült kitérőkkel, peronokkal, felsővezetékrendszerrel, közvilágítási hálózattal, és 3100 négyzetméter nagy teherbírású aszfaltút épült. Az 1-es vonal felújításával párhuzamosan készült el a Rókusi csomópont, a Boldogasszony sugárút–Szent Ferenc utcai körforgalom és az Indóház tér átépítése. A vonal Széchenyi téri és Indóház téri szakaszán a hagyományos acélbetét helyett Európában egyedülálló, japán műanyagszállal erősített betont alkalmaztak az építők. Ezzel a technológiával nagyon erős, ugyanakkor rugalmas burkolat készíthető. A gyártó hirdetésében referenciaként tünteti fel a szegedi 1-est, ennek köszönhetően csütörtökön orosz delegáció tanulmányozta a pályaszerkezetet. A szentpétervári önkományzat és közlekedési cége szervezésében szakemberek tájékozódtak a nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft-nél a tapasztalatokról.

Átadták az 1-es villamos vonalát és a felújított Indóház teret. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)


Állomások

2008: korszerűsítették az Anna-kúti csomópontot 693 millióért.
2009: felújították és bővítették a Csáky utcai trolitelepet, 611 millióból.
2010: megújult a Pulz utcai villamosremíz 2,3 milliárd forintból, elkészült az 1-es villamosvonal Boldogasszony sugárúti és Kossuth Lajos sugárúti szakasza. 3 milliárdból meghosszabbították a 8-as trolibusz vonalát, megépült az új 10-es trolivonal, korszerűsítették az áramellátó rendszert.
2011 januárjában befejeződött a 3-as és 3F-es villamosvonal felújítása 2 milliárdból. Augusztusban elkészült a 4-es villamosvonalat az Anna-kút és Tarján végállomás között 2,35 milliárd forintból. Szeptemberben megépült a Belvárosi híd újszegedi hídfőjénél a tömegközlekedési csomópont 244 millió forintért.
Októberben megérkezett az új villamosflotta prototípusa. A 9 jármű összesen 4,5 milliárdba kerül. Elkezdődött az új, 2,1 milliárd értékű rókusi 2-es villamosvonal műszaki átadása. 2012-ben érkezhet meg a 13 új trolibusz 2,9 milliárd értékben, B+R kerékpártárolók létesülnek, kiépül az utastájékoztató rendszer.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!