Szeged és környéke

2015.05.29. 21:41

Ma adják át a Dömötör-díjakat

A Szegedi Nemzeti Színház legjobbjainak 17. alkalommal adják át a Dömötör-díjakat a ma 19 órakor kezdődő nagyszínházi gálaesten. A jelöltekről szóló kritikákból idézve elevenítjük fel a 2014/15-ös szezon emlékezetes művészi teljesítményeit.

Munkatársunktól

Legjobb színész:

 

[namelink name="Borovics Tamás"] (Kék róka): „Durcás kisfiútól a féltékenyen tomboló dúvadon át a szenvedélyes szerelmesig sokféle arcot, hangszínt, érzelmet, valódi karaktervonást megmutat. Nála nem érzi a néző, mint másnál, hogy túlzottan a szövegre koncentrálna, hanem láthatóan éli a figurát, lubickol a szerepben." (DM)


[namelink name="Sorbán Csaba"] (Švejk): „Nem szoktam gondolkodni. Mert a katonaságnál meg van tiltva. A katona helyett gondolkodnak a feljebbvalói. Mihelyt a katona gondolkodik, akkor már nem katona, hanem csak disznó, tetves civil%AB – mondja Švejk szerepében Sorbán Csaba olyan meggyőzően, hogy azonnal megnyeri a csatát. Rögtön elhiszi neki a közönség: ő a tojásfejű cseh kisember, a mindig jóindulatúan vigyorgó hülye, az örök vesztes." (DM)


[namelink name="Szívós László"] (Frankenstein): „Szívós László ezekben a pillanatokban megszületik, mint a színház egyik vezető színésze, és megteremti hozzá azt a teljes átlényegülést, amire csak nagyon kevesek képesek: elfelejteti a nézőjével, hogy színházat néz. Szívbemarkoló élmény, egészen elképesztő mutatvány." (tiszataj-online.hu)

 

Legjobb színésznő:

 

[namelink name="Csorba Kata"] (Frankenstein): „Csorba őszintén beszél le a színpadról. Hangjában ott van az a ritka lehetőség, amivel meg tudja ragadni a legmélyebbre temetett érzések felszínre tolulását, miközben akár a szexről és annak hiányáról vall, akár a tengerről mesél, teljes nőiességében." (tiszatajonline.hu)


[namelink name="Fekete Gizi"] (Kurázsi mama és gyermekei): „Az ő Mamija szeretni való, szimpatikus kofaként jelent meg, és ugyanúgy távozik végül a színről. Szép szemének okos tekintetéből végig kiviláglik: sok mindent megtapasztalt és megértett." (tiszatajonline.hu)


[namelink name="Szabó Gabi"] (Kék róka): „A királynői alkatú Szabó Gabit jó nézni Cecile szerepében: aranyló fürtjeiből ragyogó frizurát csináltak, az elegáns kosztümökben modellszerű, sudár szépasszony a színpadon. Ugyanazon a búgó hangon játssza végig Cecile mérkőzéseit a férjével, a féltékeny férjként viselkedő házibarátjával és a potenciális szeretőjével. Metakommunikációjával is lebegteti a legfőbb kérdésre adott választ: Járt-e Cecile a Török utcában?" (DM)

 

Nadia Cerchez és Kelemen Zoltán Verdi Macbeth című operájának főszerepében. A rendező, Galgóczy Judit is a Dömötör-díj egyik jelöltje. Fotó: Schmidt Andrea

Nadia Cerchez és Kelemen Zoltán Verdi Macbeth című operájának főszerepében. A rendező, Galgóczy Judit is a Dömötör-díj egyik jelöltje. Fotó: Schmidt Andrea

 

Legjobb operaénekes:

 

[namelink name="Altorjay Tamás"] (A gyertyák csonkig égnek): „Henrik szerepét Altorjay Tamás basszista alakította. Ő kisebb meglepetést okozott azzal, hogy tavasszal elindult a versenyen, mivel itt többnyire nála jóval fiatalabbak méretik meg magukat. Jól tette, hogy elindult, mivel bejutott a döntőbe, ahol kitűnően alakította Henrik szerepét. Meleg basszusának és erős színpadi jelenlétének köszönhetően kellő súlyt tudott adni a komor, töprengő, fájdalommal teli idős Henrik figurájának." (operaportal.hu)

 

 Családi gálaest


[namelink name="Toronykőy Attila"] rendezi a társulat tagjaival, zenekarral családias hangulatúra tervezett ma esti díjátadó gálát. A műsorvezető-házigazda [namelink name="Kónya Krisztina"] és [namelink name="Andrejcsik István"] operaénekes lesz. A 19 órakor kezdődő gálaest előtt a díjátadók és a jelöltek a Novotel Hotelben találkoznak, onnan 18 órától Mercedes-konvoj szállítja őket a nagyszínházba. A kitüntetettek [namelink name="Bánvölgyi László"] szobrászművész Szent Demetert és a Dömötör-tornyot stilizálva ábrázoló, bronz és márvány kisplasztikáját, valamint díszoklevelet kapnak. A legjobb háttérmunkásnak járó díjról idén is a színház dolgozói szavaztak. Az életműdíjat a társadalmi kuratórium ítélte oda, mint ahogyan a grémium díját, az évad közönségsikerének járó új elismerést is.

 

[namelink name="Kelemen Zoltán"] (Macbeth): „...az évek óta csúcsformában éneklő Kelemen Zoltán Macbethként is bebizonyítja: pusztán rá építve is érdemes műsorra tűznie a színháznak egy remekművet. A címszerep lélektani mélységű zenei karakterábrázolását is adja azzal, hogy sokféle színárnyalattal, dinamikai váltásokkal, drámai erővel és igazi olasz bel canto-technikával énekli a szólamot. Nemcsak az áriákban, hanem a Ladyvel közös duettekben is remekel, a rossz lelkiismeret és a megalománia elhatalmasodását, a megállíthatatlan lecsúszást a lejtőn is igyekszik meggyőzően eljátszani." (DM)


[namelink name="László Boldizsár"] (Tosca): „...diadalmasan kitartott, fényes Vittoriája is jelezte: a tenorista más hangi alapról indulva fogalmazta meg Cavaradossi szólamát, mint lírai tenor kollégája. Több drámaisággal, nagyobb hangerővel, szenvedélyesebben énekelt, a szerelmes festőt latin temperamentummal keltette életre, ettől a szerelmes duettek is értelmet nyertek." (DM)

 

Legjobb opera-énekesnő:


[namelink name="Nadia Cerchez"] (Macbeth): „A produkció legnagyobb meglepetése a Lady Macbeth szerepében debütáló fiatal vendégszoprán, Nadia Cerchez, aki amellett, hogy imponáló könnyedséggel, magabiztossággal, muzikalitással énekli a hanggyilkos szólamot, remek színésznő is. Kifejezően eljátssza a férjét gúnyosan lesajnáló és saját céljai elérésére felhasználó, gátlástalanul célratörő asszonyt. Sokkoló kép, amikor a kezéhez tapadt vért kézről kézre továbbadva bűnrészessé teszi a környezetét, amikor őrületbe fordulva a halott csecsemőt magával hurcolja, amikor az előadás egyik zenei és drámai csúcspontjává avatja az alvajáró-jelenetet." (DM)


[namelink name="Kónya Krisztina"] (Tosca): „Az inkább lírai szoprán Kónya Krisztinának papírforma szerint nem Tosca a legideálisabb szerep, de olyan érzelemgazdagon, finoman énekelt, annyi női praktikával, bájjal fűszerezve hozta az igazi dívát, hogy a visszafogottabb drámai csúcspontok miatt sem volt hiányérzete a közönségnek. A nézők nagy gyönyörűségére az imát is elegánsan, poétikusan énekelte." (DM)


[namelink name="Somogyvári Tímea Zita"] (Farsangi kalamajka): „Somogyvári Tímea Zita pompásan énekel. Kifejezően, igéző tónusban, telt hangon. Kicsit túl szépen, hangadás tekintetében fölfele lóg ki a mezőnyből." (tisza-

tajonline.hu)

 

Legjobb rendező:

 

[namelink name="Galgóczy Judit"] (Macbeth) „...különös asszociációkat keltve szinte kortárs drámaként állította színpadra az operát. Már az indítás meghökkentő: a norvég betolakodókkal vívott győztes csata helyszíne zöldellő skót domboldalként tárul elénk, ahol apokaliptikus képeket láthatunk. Élettelen testek bomlanak ki nejlonfóliákból, és legurulnak a lejtőn. A védőruhát viselő %BBszellemárnyak%AB a holttesteket egyenként egy nagy, gépiesen duruzsoló futószalagra pakolják, mely – mintha hulladékként szeméttelepre szállítaná – a háttérben eltünteti őket." (DM)


 [namelink name="Hollós Gábor"] (Frankenstein): „A szegedi Frankenstein-előadás filologizál, lábjegyzetel, idéz mindenhonnan, sőt, gyerekek körkérdésválaszait is a háttérre vetíti. Bevallottan a magány problémáját szeretné körbejárni a mesterségesen teremtett emberszerűség történetén keresztül. Ám határozott véleményt a tudományosságában elbizakodott emberről mond ki. Vallásos-misztikus ítéletet hirdet. Kár. Ilyen végső kérdésekben jobb a döntést a nézőre hagyni. Az erkölcsi-bölcseleti leckét mozgalmas színházi nyelven adja tudtunkra a rendező." (Népszabadság)


[namelink name="Juronics Tamás"] (Daphnis és Chloé): „...átértelmezte Longosz pásztorjátékát, a Daphnis és Chloét: nála ketrecbe zárt vademberként jelenik meg a két %BBkitett gyermek%AB. Hajszán Kitti és Hegedűs Tamás testére geometrikus, ősi, törzsi motívumokat festettek. A színpad két szélén felállított két hatalmas ketrecben majdnem úgy ugrálnak, mint szegény csimpánzok egy rossz állatkertben." (DM)

 

Sorbán Csaba ©vejk szerepében. Fotó: Kuklis István

Sorbán Csaba Švejk szerepében. Fotó: Kuklis István

 

Legjobb látványtervező:


[namelink name="Juhász Katalin"] (Macbeth): „A 20. századot idéző jelmezek mellett a díszletet is tervező Juhász Katalin egyetlen hatalmas, szürke fallal – melybe rafináltan ajtókat is építettek – megoldotta a várban játszódó jelenetek térszervezési problémáját." (DM)


[namelink name="Molnár Zsuzsa"] (A gyertyák csonkig égnek – Farsangi kalamajka) „...leleményesen találta ki, hogyan lehet ugyanazt az alapdíszletet fölhasználni mindkét darabhoz. Mindezt a semleges alapszínű falak biztosítják, melyeket a Márai-darabban sötétre világítanak. A vígoperára aztán kivilágosodnak és a nyomasztó családi festményeiből a Donizetti-műre színes ablakok lesznek, és a berendezés is változik, központi eleme egy nagy, piros tűzhely. A megoldás nemcsak költséghatékony, de gyors átdíszítést tesz lehetővé." (tiszatajonline.hu)


[namelink name="Sántha Borcsa"] (Kék róka) „...a fekete-fehér díszletet is biztos ízléssel rakta fel. Finom, drága, fehér bútorok, kandalló tükörrel, fekete pianínó, a háttérben pedig – mintha egy nagy panorámaablakon át látnánk – időnként két világháború közötti filmrészleteket vetítenek andalító slágerekkel." (DM)

 

Legjobb jelmeztervező:


[namelink name="Bianca Imelda Jeremias"] (Ravel-est) „A színpadi %BBárnyak%AB a magasba emelkedő vállfákra akasztják fekete %BBköpönyegeiket%AB. Ekkor tűnnek elő Bianca Imelda Jeremias jelmeztervező fekete-fehér sztreccs felsői, amelyek különleges szerepet kapnak a koreográfiában: groteszk hatást keltve egymás nyakába, fejére húzzák, nyújtják a táncosok." (DM)


 [namelink name="Sántha Borcsa"] (Kék róka): „...fekete-fehér-szürkében tartott, a múlt század első évtizedeit idéző elegáns jelmezeket tervezett..." (DM) Varjas Zsófia (Szökevény csillagok): „...beszédes, színpompás jelmezekkel tette karakteressé a figurákat. A dinnye királyt például ötletesen óriási, zöld csíkos görögdinnyének öltöztette, kalapja a meglékelt gyümölcsből kivett piros kúp fekete magokkal." (DM)

 

Szabó Gabi és Borovics Tamás a Kék rókában. Fotó: Karnok Csaba

Szabó Gabi és Borovics Tamás a Kék rókában. Fotó: Karnok Csaba

 

 

Legjobb táncos:

[namelink name="Czár Gergely"] (Ravel-est): „...remek mozgáskultúrával érzékelteti a villámcsapásszerű metamorfózist: a csókkal indul el a normákat, konvenciókat felülíró átalakulási folyamat." (DM)


[namelink name="Hajszán Kitti"] (Ravel-est): „A sündörgés addig tart, ameddig a felhevült Chloé – Hajszán Kitti – a ketrecből kinyúlva egy forró csókra el nem kapja az egyik frakkos nyárspolgárt." (DM)


[namelink name="Takács Zsófia"] (Insomnia): „...kifejezően táncolja az álmatlan Lányt, akinek az életében összefolyik a nappal az éjszakával, az ébrenlét az álommal, a valóság a képzelettel. Démonjaival küzd, próbál kapaszkodókat keresni kusza személyes és családi viszonyaiban, amelyekben kóros álmatlanságának oka is kereshető." (DM)

 

Gyermek dömötör-díj:


[namelink name="Gömöri Krisztián"] (Hoppláda): „Az arcán is nagy, zöld pöttyöt viselő Borsót a feladatot komolyan véve Gömöri Krisztián kelti életre." (DM)


[namelink name="Horák Renáta"] (Szökevény csillagok): „A Rózsalány kedves, szerethető, mintaszerű naiva lett Horák Renátának köszönhetően, aki akár Iluska is lehetne a János vitézből ugyanebben a jelmezben." (DM)


[namelink name="Taletovics Milán"] (Szökevény csillagok): „A gyerekek Taletovics Milán harmonikatörzsű Szamár-figuráján nevettek a legtöbbet." (DM)

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!