Nagyon rákaptunk a webshopokra

2022.02.14. 14:30

Az e-kereskedelemben felértékelődik a digitális fogyasztóvédelem

Az elektronikus kereskedelem rekordokat dönt hazánkban, a fogyasztóvédelem állandó jelenléttel, határozott fellépéssel támogatja a vásárlókat a bosszúságok elkerülésében, a biztonságos online beszerzésekben.

K. A.

Érdemes utánanézni, honnan rendelünk. Illusztráció: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

Az Eurostat legfrissebb adatsora szerint a 2016-os 48 százalékhoz képest tavaly már a hazai internethasználók közel háromnegyede vásárolt webáruházból. Az öt év alatti 26 százalékpontos bővülés a második legmagasabb az Európai Unióban, alig marad el a csehtől. 

 

Az internetes és csomagküldő kereskedelem felpörgését látványosan igazolja a hazai statisztika is. 

 

– Az online értékesítés éves forgalma tavalyelőtt lépte túl először az ezermilliárd forintot, 2021-ben pedig jócskán 1300 milliárd forint fölé nőtt. A legutóbbi december a legerősebb havi adatot hozta 148 milliárd forinttal, a megelőző hónap 147 milliárdos csúcsát adva át ezzel a múltnak – sorolta az adatokat az Innovációs és Technológiai Minisztérium. 

Adatbázis 

Az e-kereskedelem felgyorsulásával párhuzamosan felértékelődik a digitális fogyasztóvédelem szerepe is. A kormány már régebben szigorította, 2 millióra emelte a webshopok ismételt jogsértéseire kiszabható bírságot. A szaktárca ki­­emelten kezeli a fogyasztók fokozott védelmét az online térben, 2021 nyarán élesedett a veszélyes termékeket forgalmazó honlapok hatósági blokkolásának lehetősége. 

 

A minisztérium nemzetközi szinten egyedülálló laboratóriuma eddig több mint 1100 webáruház ellenőrzésével tett a megtévesztő gyakorlatok kiszűréséért. Mielőtt egy fillért is kiadnánk a kezünkből – utalnánk a számlánkról –, érdemes fellapozni a jogsértő webáruházak adatbázisát, amelyben két évig olvashatók a mulasztáson ért kereskedők adatai, ez jelenleg több mint hatszáz határozat. 

Fogyasztói jogok 

A szaktárcán belül működő Európai Fogyasztói Központ 2021-ben több mint 2500 ügyben adott tanácsot a belföldi és határon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban. Közreműködésükkel 171 magyar vásárló uniós vállalkozásokkal szembeni panaszai rendeződtek sikeresen, akik így összesen több mint 10 millió forintot kaptak vissza. 

 

– Az ismételt jogsértések aránya a rendszeres vizsgálatok eredményeként az elmúlt években folyamatosan csökkent. A korábban 50 százalékot is meghaladó kifogásolási arány tavaly lett először egy számjegyű, 9 százalékos – mondta Keszthelyi Nikoletta. 

 

A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár hozzátette, idén májustól tovább erősödnek az online fogyasztói jogok, ekkor lépnek hatályba a tájékoztatási kötelezettséggel kapcsolatos szigorúbb rendelkezések, amelyek többek között a keresési paraméterek feltüntetésére köteleznek, és tiltják a fiktív kommenteket. 

 

Elállás 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a weboldal címének .hu végződése vagy a magyar nyelvű szövegek, termékleírások nem feltétlenül jelentik azt, hogy az üzemeltető egy hazai vállalkozás. 

 

A magyar fogyasztókat akkor is megilleti a jog, hogy a vételtől 14 napon belül indoklás nélkül elálljanak, ha más uniós tagállamban bejegyzett vállalkozás webshopjában vásároltak. A vé­­telár bankkártyás kiegyenlítése a pénzintézeteknél kérhető chargeback útján pedig biztonságos visszatérítési lehetőséget nyújt, ha nem érkezne meg a rendelt termék. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!