Nyitott ablakon át áramlik be a tudomány az iskolába

2022.04.05. 19:30

Walterné Böngyik Teréziát kitüntette a megyei iparkamara

A virtuális valóság élményével a gyerekeket a közvetlen környezetük iránti kíváncsiságra ösztönzik a vásárhelyi iskolában. Igazgatójukat, Walterné Böngyik Teréziát a megyei iparkamara Dr. Csada László-díjjal ismerte el a közelmúltban.

Tábori Szilvia

A díj annak a tanári közösségnek az érdeme, amellyel kijelöltük a közös irányt és végigvittük az elképzeléseinket – hangsúlyozta Walterné Böngyik Terézia. Fotó: CSMKIK

Majdnem 200 négyzetméteren, három helyiségben alakították ki az Időspirál Élményközpontot még 2018-ban a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola alagsori részén. A három teremben multitouch monitorok, virtuális valóság élményét nyújtó munkaállomások és ki­terjesztett valóság képzetét keltő eszközök segítik a természettudományos ismeretszerzést. Több ezer diák vett már részt különleges foglalkozásaikon vendégként, de az Időspirál digitálisan felszerelt és folyamatosan fejlesztett tereit az alaptanterv óráin is használják. A természet­ismereti órákon túl már az idegen nyelvi oktatásban is. 
 

Mint azt Walterné Böngyik Terézia igazgató lapunknak el­­mondta: a gyerekek fantáziájához illesztve a szakmai anyag elképesztő gyorsan és hatékonyan rögzül a fejekben. Játékosan, szinte észrevétlenül fejlesztik a diákok készségeit. Olyan ez, mintha egy nyitott ablakon áramlana be a tudomány. 
 

Érzékenyen a jövőért 
 

A közigazgatási területen végzett munkájáért az igazgatónőnek ítélte a Dr. Csada László-díjat a Csongrád-Csanád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. Kiemelték, hogy nagy figyelmet fordít a fenntartható fogyasztáshoz szükséges szemlélet formálására, az iskolában évtizedek óta arra koncentrálnak, hogy a környezettudatos, felelősségteljes viselkedést a gyerekek elsajátítsák. Ebben a munkában, illetve a Zöld Kapocs Oktatóközpont, valamint az Ökoiskola címek elnyerésében meghatározó szerepet vállalt és kiemelkedő teljesítményt nyújtott igazgatójuk. 
 

A környezeti nevelés nem csupán egyetlen szaktantárgy része iskolánkban, a rajztól el­kezdve az informatikán át a testnevelésóráig közvetítjük a fenntarthatóság szemléletét. Láttatva, hogy életünk, a jövőnk záloga a tudatos, érzékeny, a környezet finomságaira fogékony gyerekek felnevelése – mondta Walterné Böngyik Terézia. 
 

A valóságok határán 
 

Kollégáink visszajelzése szerint a digitális technológiával felszerelt élményközpont hatalmas segítség. Mintegy húsz százalékkal emelkedett iskolánkban a természettudományos pálya iránti érdeklődés. A kiterjesztett valóság élményével a gyerekek nyitottak, érdeklődőek, kíváncsian fordulnak közvetlen környezetük felé – magyarázta az igazgatónő. Véleménye szerint a pedagógusok feladata megtalálni azt az inspirációt, amellyel a gyerekek a tudás felé fordulnak. Mert bár a PISA-méréseken a természettudományos tantárgyakban a magyar gyerekek alacsonyan teljesítenek, megfelelő ösztönzéssel motiválhatóak. 
Az internet, a készen kapott információk világában ez nehéz feladat, de abban biztos voltam, hogy sikeresek leszünk, ha a saját nyelvükön szólítjuk meg diákjainkat – hangsúlyozta. 
 

Az űr felé repülve 
 

A SpaceBuzz program részeként hamarosan egy rakétamodell érkezik a vásárhelyi iskolába, pályázattal nyerték el a Hollandiában már 2018 óta sikeres ingyenes oktatási programot. A 10-12 évesek a legmodernebb digitális technológiával tanulnak az űrutazásról, innovációról és az ökológiáról. 
Kísérletek bizonyították, hogy a szimulált űrutazás arra inspirálja a fiatalokat, hogy más szemmel tekintsenek élőhelyükre, a Földre, annak sérülékenységére és értékeire. Ez pedig meghatározza majdani döntéseiket és tetteiket. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!