Második világháborús repülőgépek a szegedi légiparádén

2019.09.15. 17:26

Műrepülő világbajnokok és old timer gépek a kifutón

Minden korábbi rekordot túlszárnyalva, az ország egyik legnagyobb légiparádéjává nőtte ki magát a Szegedi repülőnapok. Három nap alatt több mint 25 ezer ember látogatott ki a rendezvényre, amit egy Boeing 737-800 Smartwings utasszállító átrepülése koronázott meg. A légiparádén a műrepülés legjobb hazai és külföldi pilótái kápráztatták el bemutatóikkal a közönséget. A földön pedig különleges repülőgépcsodák állítottak ki. A Szegedi Repülőnapok és Légiparádé családi piknikké vált, esti kertmozival és látványos kísérő rendezvényekkel telt mindhárom nap.

J. Z.

Szeged, 20190914. Repülõnap a szegedi repülõtéren. Fotó: Frank Yvette (FY), Délmagyarország

A rutinosak takarókkal és kempingszékekkel érkeztek. A fanatikus rajongók méretes fényképezőgépekkel. Ha nem volt kéznél a csodamasina, előkerült a mobiltelefon, azzal próbálták minél többen, földön és égen rögzíteni az eseményeket. Közben szakértők magyarázták a látottakat. A Szegedi Repülőnapok és Légiparádé ma már családi programmá nőtte ki magát. A harmincas-negyvenes párok kisgyerekekkel érkeztek a repülőtérre, és több babakocsit toló édesanyával is lehetett találkozni a bemutatókon. Ha a levegőbe emelkedett egy-egy gép, vagy kötelék, a közönség elnémult és tekintetét az égre szögezte, lélegzet visszafojtva követte a légi akrobatikát. Bemutatóból pedig nem volt hiány.

Minden eddiginél több repülőgép és pilóta érkezett külföldről Szegedre, és több mint 150 órát töltöttek a levegőben. Az egyik legnagyobb sztár, a német műrepülő bajnok Martin Graf volt. A civilben kardiológus orvos azzal lepte meg a közönséget, hogy egy-egy különösen nehéz fordulónál piros-fehér-zöld füstöt húzott a gépe után.

 

– A műrepülés a katonai repülés, a légi harc alapja, de a repülés csodálatos világába is bepillantást nyújt – mondta lapunknak Vári Gyula, világbajnok vadászgéppilóta, aki két géppel is tartott bemutatót. Azzal folytatta: nincs két egyforma program, mert Szegeden például az oldalszéllel kellett küzdeniük a pilótáknak. Úgy kellett manőverezniük, hogy ne sodródjanak messze a közönségtől, mindenki jól lássa a produkciót. A levegőben végrehajtott pörgések, forgások az emberi testet alaposan megterhelik. Műrepülésnél 6-7 G-s gyorsulási erő hat a pilótára, vagyis saját testsúlya hat-hétszeresével préselődik az ülésbe.

A kötelékrepülés magasiskoláját a Hajdú Apollo Fox mutatta be. A hajdúszoboszlói csapat magyar gyártmányú, ultrakönnyű gépekkel repült, ami azért igényelt nagy összpontosítást, mert ezeket a repülőket a légörvények, áramlatok sokkal jobban dobálták, mint nagyobb és erősebb társaikat. Ausztriából érkezett a Red Bull második világháborús repülőgépekből álló történelmi gyűjteménye, és ha már itt voltak, a levegőbe is emelkedtek. Ország-világ előtt bizonyították azt, hogy az öreg gép, nem vén jószág, magasan tud szárnyalni. Bár ezeket a gépeket nem műrepülésre tervezték, de mozgékonyságukkal, fordulékonyságukkal bármelyik repülővel felveszik a versenyt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!