Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Biztonsági arzenál az új Ford Focus-ban

Atyait, anyait beletett az új Focus-ba a Ford, szülő képtelen úgy vigyázni gyermekére, ahogy ezt az új Focus biztonsági arzenálja teszi a benne ülővel.

Ahogy azt már megszokhattuk, többféle karosszériaváltozattal érkezett a legújabb Focus, szerkesztőségünkben az ötajtós vendégeskedett. Vonalvezetése harmonikus, semmi szélsőség, extravagancia, látszik rajta, hogy a világ minden táján forgalmazni akarja a Ford, s ennyiféle ízlésnek csak egy alaposan átgondolt koncepcióval lehet megfelelni. Ezzel együtt szemből kifejezetten markáns, nem akar belesimulni a hétköznapi autózásba. Egységes benyomást kelt, nekem egyedül a hátsó lámpa előremutató „nyúlványával" nem sikerült megbarátkoznom. Minden más a helyén van: ívek, élek, görbületek, arányok...


Belül is minden nagyon rendben, de ez a legmagasabb, Titanium felszereltségnél már természetes is. A Fiestában már látott és bevált bátor, pillangót formázó középkonzol-megoldás itt is kifejezetten fiatalosan hat, jól kezelhető és funkcionális.

A műszerfal óraegyüttese nagyon elegáns, s ezen túl temérdek információ egyidejű megjelenítésére képes. Nekem szimpatikus az osztott képernyős megoldás, ami egyszerre négyféle információt is mutathat a fedélzeti számítógépből, de természetesen egyenként is felhozhatók az adatok.

A kényelem jegyében minden kezelőfunkciót felvitt a kormányra az új Focus, itt ok nélkül tényleg nem kell a kormányról levennie a kezét a vezetőnek. Elsőre talán kicsit soknak is tűnik, de rövid úton megszokható. Kiderül ugyanis, hogy minden értünk, a vezetőért van. Egyebek között a távolságkövető tempomat is, ami szintén a kormányról kezelhető, nagyon egyszerűen és hasznosan.

Ez a sebességtartó automatika ugyan klasszikusan nem a kézi váltóval a legkényelmesebb, esetünkben azonban így is hibátlanul muzsikált az öt fokozatban állítható érzékenység, ami ráadásul kuplungolásra és sebességváltásra sem „veszíti el" az adatokat. A 145-re állított tempomatnál a legnagyobb, a több kilométeres sztrádaelterelésnél a legkisebb fokozatot használtuk. Ez utóbbi esetben egy kamion mögé „szorulva" 90-es tempót beállítva kis túlzással egy laza smink is belefér a hölgyvezetőnél. Az elöl haladó autótól tisztességes, pontosabban az általunk beállított távolságot tartja a Focus, a sávtartó automatika pedig kulturáltan, de jól érzékelhetően figyelmezteti a vezetőt, hogy kitérni próbál a sávjából, így óvja meg a szalagkorláttól, vagy az elterelő bójáktól.

A Focus is kínálja már az elsőként a Volvóban megismert alacsony sebességű koccanást megelőző rendszert. Az érzékelő folyamatosan méri a jármű előtti 12 méteres tartományt, ha az autó sebessége 30 km/h alatt van, s amennyiben az előtte haladó jármű hirtelen lelassul vagy megáll, a rendszer automatikusan lefékezi az autót, így segítve a koccanás megelőzését. Ezt a gyakorlatban nem próbáltuk ki. A mindig aktív, de a panelen keresztül kikapcsolható rendszer erőteljes gyorsítással vagy intenzív kormányzással természetesen menet közben is felülírható.
Több autó is járt már szerkesztőségünkben, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, ám aktív sávtartási segítséggel ez az első. „Amennyiben a vezető nem reagál a sávelhagyási figyelmeztetésre, akkor a sávtartási segítség kormányzási nyomatékot fejt ki, így visszavezeti az autót a sávjába." Így szól a hivatalos vevőtájékoztatás, ám nézzük, mit jelent ez a gyakorlatban. Amikor Ifkovics Zoltán, a Ford Hovány szegedi első embere távvezérléssel kihangosított telefonon, menet közben segített megismerni a rendszert, nem sikerült azonnal produkálni az aktivitást. Ha a vezető pedálokat nyomkod, kapcsolgat, kormányoz, tehát éber, az autó nem akarja átvenni az irányítást. Ám ha némi nyugalom, álmos helyzet után nagyon kis szögben készülünk metszeni a terelővonalat, a rendszer alig érzékelhetően a sávjába tartja, illetve visszatereli oda a Focust. Ez olyan érzés, mintha az egyik első kerékből néhány tized bar nyomás elillanna, és nagyon lassan elkezdene valamelyik irányba húzni az autó. Itt persze a jó irányba teszi, a kormány is felkeményedik egy kicsit, de nem veszi ki a kezünkből az irányítást: a rendszer határozott kormányzással természetesen felülbírálható.

Egy másik olyan funkció, amivel még nem találkoztam, az az automatikus reflektorállítás, ami a városi területeken kívül működik. A távolsági fényszórók automatikusan tompítottra váltanak, ha 800 méteren belül jármű közeledik, vagy 400-nál jobban megközelítjük az előttünk haladót. Ezek gyári számok, a gyakorlatban ennél kisebbekkel teszteltük a Focus-t. Ami a lényeg, felkapcsol, amikor lehet és visszaveszi, ha sok neki a fény . Mindössze egyszer villantott ránk valaki, de egy másodpercen belül tudta is a dolgát a Focus, és tompítottra váltott.

A táblafelismerés nem mai találmány, a Focus-ba azonban ez is nagyon jól működik. Klasszikusan persze főútvonalon és sztrádán, ahol a sebességkorlátozó és egyéb tiltó táblákat, annak rendje és módja szerint, követi a feloldó tábla is, de Szeged építkezésekkel és 30-as övezetekkel szabdalt területén is jól muzsikált. Felismerte például az épülő Árkád mellett a munkások által a földre helyezett és megtámasztott táblát, s jelezte, ha megérkezünk egy 30-as övezetbe. Azt, hogy pontosan mikor old fel a városban, feloldó tábla híján nem sikerült kitapasztalni, de az új Focus rövid idő után magától „ejti" a képernyőről a táblát.

Hely hiányában ezúttal nem sorolnám, illetve mutatnám be a többi biztonsági extrát, ilyen egyebek között a vezetői figyelmeztetés, amely nem engedi elaludni a sofőrt, és több lépcsőben próbálja jobb belátásra, azaz pihenésre, vagy vezetőcserére bírni, ha érzi, hogy elbizonytalanodtak, lelassultak a mozdulatai. Van még a holttérfigyelő rendszer, amely a hátsó lökhárítóban található radarérzékelők segítségével azonosítja a vezető holtterében lévő, illetve oda érkező járműveket az autó mindkét oldalán és a külső visszapillantó tükör sarkában bekapcsol egy figyelmeztető fényjelzést.

A kényelmi extra közé sorolható a Focus automata parkolórendszere, ezt is több autó tudja már, de a Fordé is hasznos és praktikus. Aktiválva és az út szélével párhuzamosan álló autók mellett haladva jelzi, mikor elég neki a hely. A vezető hátramentbe teszi a váltót és csak a pedálokat kell kezelnie, a Ford ügyesen magától bekormányozza az autót a parkolóhelyre, a művelet közben a tapasztaltabb hölgyeknél egy gyors sminkellenőrzés, igazítás is belefér.

Az általunk próbált autóban egy 182 lóerős 1,6 literes EcoBoost motor dolgozott, közvetlen benzinbefecskendezéssel és turbófeltöltéssel. A 240/270 Nm-es nyomaték mellé kulturált járást és takarékos fogyasztást is kap a vezető. A gazdaságosságot és a szerény CO2-kibocsátást az Auto-Start-Stop rendszer és az intelligens vezérlésű akkumulátortöltés is javítja. Így jöhet ki a 6,0 liter/100 kilométeres kombinált fogyasztás, és a 139 g/km széndioxid-kibocsátás. Városban 8 liter körül eszik az új Focus, országúton minden további nélkül produkálható az 5 literhez közeli érték. A motor már 2000-es fordulatszámtól jól húz, ami javítja a gazdaságosságot, de nagyon tud menni vele az autó, ha kell: százas gyorsulása 7,9 másodperc, végsebessége 222 km/óra.


Az új Focus ezzel a motorral jól autózható, s partner ebben a könnyű kapcsolású, jó nyomatékkiosztású hatsebességes váltó is. Felfüggesztése egyszerre sportos és kényelmes, forszírozott kanyartempóban sem akar kitörni, a menetstabilizáló rendszer a bolondbiztosnál egy fokozattal több sportosságot engedélyez az autónak.

Szegmensében jellemzően dobogón van a Ford Focus, kedvelt flottaautó, az új modell sikere az ár/értékarányon is múlik. A 105 lóerős benzines motorral szerelt, számos kényelmi és biztonsági extrát tartalmazó Focus bevezető ára 3 millió 990 ezer forint, az általunk próbált, legmagasabb felszereltségű, Titanium 1.6l SCTi EcoBoost listaára valamivel 6,5 millió forint alatt marad. Tesztautó a további választott extrák okán 7 millió 618 ezer forintba kerül, de itt már tényleg nem volt vakgomb...

Olvasóink írták

  • 4. Googyi 2011. június 14. 12:04
    „Nekem tetszik ez az autó, jobban mint egy Toyota. Nekem azok elég lélektelen autók.
    Viszont annyi biztos, hogy ez nagyon túl van árazva, egy Avensis valóban jobb ár/érték arányú.
    Ha már új autó kéne, akkor elég jó mazda 6-ost ki lehetne hozni ennyiből.”
  • 3. ivando 2011. június 13. 14:22
    „Még, ha elromlik, de majd amikor jönnek a meglepetések a garanciális, vagy azon túli javítások alkalmával. Mesélhetnék elég hosszassan...., hogy küldtek el garanciaidőn belül....a picsába....”
  • 2. tigris15 2011. június 12. 17:07
    „És milyen szép lesz ha ez a rengeteg számitógép közül egy beadja a kulcsot,ne adj isten menet közben.Erre azért egy Fordnál számitani is lehet.”
  • 1. Giga 2011. június 10. 08:19
    „Ennyi pénzért akkor sokkal de sokkal inkább egy 1.8-as Toyota Avensis Executive (7.73M forint) De, ha megelégszik valaki a szerényebb felszereltséggel, akkor 6-ból kihozható egy 1.6 SOL és a Toyota azért nem Ford kategória.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megduplázzák a román roncsautó programot

Hatvanezer, új autó vásárlásához felhasználható, roncsautók után járó értékjeggyel bővítette ki a… Tovább olvasom