Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Megfelezik a parkolást a rutinvizsgán

Megfelezik a parkolást a rutinvizsgánGombos Tibor autósoktató magyarázza a feladatatot Kosztolányi Katának. Hátra, balra a legnehezebb beállni. Fotó: Török János
Kevesebb rutinfeladatot kell teljesíteni januártól az autóvezetés vizsgán. Az intézkedés stresszcsökkentésnek sem utolsó. Most ugyanis megizzad a mazsola, az oktatója és a vizsgabiztos is.
Januártól változik a személygépjármű-vezetői engedély tanterve és követelményrendszere. A gyakorlati vizsgán a korábbi négy feladat helyett egy parkolási és egy megfordulási manővert kell a tanuló vezetőnek bemutatnia. Amit már nem tart szükségesnek a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), az a „beállás várakozóhelyre balra, hátra, 90°-os szögben", illetve a „megfordulás saroktolatással". Jövőre a járda mellé parkolás, illetve a merőleges jobbra előre, jobbra hátra vagy balra előre manőverek közül csak egyet kell produkálni, de lesz egyívű vagy egy Y-forduló is.

Négy éve szűnt meg az autósképzések végén az addig szokásos rutinvizsga, azóta a tanulók csak forgalomban mérettetnek meg. Valós körülmények között kell bemutatniuk, hogyan tudnak parkolni vagy szabályosan megfordulni. Ezt lassan az autósok is figyelembe vehetnék, és akkor nem dudálnának rá a város főterén az ügyetlenkedő mazsolára.

Menet közben az is kiderült, hogy az 50 perces vizsgából túl sokat elvett az, hogy megtalálják a négy gyakorlat elvégzéséhez szükséges helyet. Így gyakran kevés idő maradt a tényleges vezetésre a forgalomban.
Haladnak a korral

Szeptembertől élesben üzemel az elektronikus jelentkezési rendszer a pályaalkalmassági vizsgálatokra, ez az NKH honlapjáról, az e-kapu felületen keresztül érhető el. A postánál vagy személyes ügyintézésnél gyorsabb és hatékonyabb ez a lehetőség. Előny, hogy a jelentkező maga választhatja ki a vizsgálat napját és időpontját is.

 – Aki kitalálta a balra hátra merőlegesen beállást, azt szívesen kivinném a Széchenyi térre, hogy lássa, ez mennyire nem egyszerű – mondja Kormányos Márta. Hozzátette, megtanították, de közben a belvárosban leidiótázták őket, és Rókuson, a spenótházak környékén is türelmetlenek voltak az ott lakók. – A másik kivett feladattal, a saroktolatással – vagyis egyik utcáról áttolatni egy rá merőlegesre – pedig Szegeden nem volt gond, az inkább Budapesten állította kihívás elé a tanulókat, az oktatókat és persze a vizsgáztatókat – mondja a Kormányos Autósiskola vezetője.

Gyakorlatilag szóról szóra ugyanígy vélekedik az egyik hódmezővásárhelyi autósiskola képviselője. A hátra balra megizzasztotta őket, különösen forgalmas helyen, de a saroktolatást nem érezték veszélyesnek. – Mikor álltam be utoljára hátra balra, idejét sem tudom, nem is életszerű – így már Gombos Tibor, a Rutin Autósiskola vezetője érvel a változtatás mellett. Hozzáteszi, a KRESZ szerint megfordulni akkor lehet, ha ezzel a forgalmat nem akadályozzuk, de mire elkezdi a manővert a tanuló vezető, valaki odaér. És ilyenkor a vizsgabiztos sincs könnyű helyzetben.
 
Hátra nem úgy megy, mint előre. Parkolni csak pontosan, szépen... Fotó: Török János
Hátra nem úgy megy, mint előre. Parkolni csak pontosan, szépen... Fotó: Török János


– A legfogékonyabbak, a végzős középiskolások és az egyetemisták sem tudnak ilyen stresszes helyzetben 35-40 percen túl koncentrálni, a vizsga meg 50 perces – árnyalja a képet a szakember. Hozzáteszi, hiányzik a sikerélmény ebből az „ágazatból", és ez igaz a tanulókra éppen úgy, mint az oktatókra.
Pataki Bálint, a Csillag Autósiskola vezetője is üdvözli a változást, de hangsúlyozza, hogy a vizsga ettől nem lesz könnyebb, viszont így életszerűbb és emberségesebb.

– A tanuló és az oktató is felőrlődött egy forgalmi vizsga végére, a szerencsén is múlik, hogy a kijelölt útvonalon van-e a feladatnak megfelelő üres parkolóhely – mondja. A jövőben felszabaduló időben inkább a forgalmi vezetésre lehet koncentrálni. – Az általános baleseti okok nem említik a gyorshajtás, elsőbbségi jog megsértése, ittas vezetés mellett, hogy a parkolás nem ismerete hány százalékban rontja a statisztikát – érvel a változtatás mellett Pataki Bálint.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Teherautóval ütközött egy önműködő autó Szingapúrban

Teherautóval ütközött egy önműködő autó Szingapúrban
Teherautóval ütközött egy éppen tesztelés alatt álló önműködő autó Szingapúr utcáin kedden. A… Tovább olvasom