Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Tévhitek a téli vezetésről

Megérkeztek az első igazán csípős, hideg őszi hajnalok. Szakértők szerint már az őszi hűvösebb napokon is ajánlott téli abroncsokra váltani, hiszen azok nem csak havas, csúszós utakon jelentenek nagyobb biztonságot, hanem az esős és hideg időben is jobban tapadnak.
De miért előnyös még a téli gumi? A Goodyear szakértőinek segítségével lerántjuk a leplet a három leggyakoribb tévhitről.

1. tévhit: Csak jeges, havas úton csúszhat meg az autó

Az igazság: A nyári gumik tapadása az őszi hűvös időjárás kezdetén lecsökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, speciális összetételüknek köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak, és ellenállnak a változó időjárásnak. Nem csak hóban, hanem a száraz, de hideg időben is nagyobb biztonságot nyújtanak az utakon, mint a nyári abroncsok, hiszen azok a gumikeverék speciális összetétele miatt a hidegben elveszítik az optimális tapadási tulajdonságaikat.

A gumi már ne legyen gond
A gumi már ne legyen gond

2. tévhit: Sokba kerül egyszerre két készlet gumit tartani

Az igazság: Ha mindig az évszaknak megfelelő abroncsokat használ, és időben cseréli a téli és a nyári gumikat, mindkét készlet élettartama megnő! Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs akár háromszor is tovább tart, ha betartjuk a két legfontosabb tanácsot. Tudni kell, hogy a sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot, csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat. Ugyanilyen fontos, hogy az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolja – ebben számos gumiszerviz segíthet.

Egy klasszikus téli gumi
Egy klasszikus téli gumi

3. tévhit: Ha óvatosan vezetek, és nem is megyek gyorsan, nem kell törődnöm a gumikkal

Az igazság: Biztonsága, pénztárcája és kényelme érdekében is indokolt odafigyelni a gumiabroncsok állapotára, még ha csak városban használja is az autóját. Először is, az autó sebességétől függetlenül a fékút másfélszer olyan hosszú lehet, ha nem megfelelő gumiabroncsot használunk! Nem kell magyarázni, hogy ez milyen balesetveszélyes lehet. Másrészt ahogy hűl az idő, a kerekek nyomása is csökken – ha ezt nem korrigáljuk, a gumiabroncsok tapadása és ezzel párhuzamosan a fogyasztás is jelentősen romlik. Végül a helyesen beállított, az évszaknak megfelelő gumiabroncs a jobb tapadás miatt komfortosabbá teszi a vezetést téli időben is – még amikor mások elindulni is vonakodnak.

Télire téligumit
Télire téligumit

A Goodyear-ról

A Goodyear a világ egyik legnagyobb abroncsgyártó vállalata, 28 országban és több mint száz üzemben készíti a gumikat. Alkalmazottainak száma meghaladja a 80 ezret. Piacvezető gyártója a RunOnFlat abroncsoknak, melyeket számos autóra szerelnek gyárilag a BMW-től kezdve a díjnyertes Minin és a Mercedes-Benz nagy teljesítményű autóin át, az Opel és számos egyéb gyártó modelljéig.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. skorpio21 2008. november 14. 05:55
    „liteon 2008.11.13. 11:59
    Igazad van! Ezek a "hárombetűs kütyük" sokat segítenek a vezetőnek,viszoont én vallom,hogy vezetni (meg)tanulni csak ezek nélkül érdemes! Először érezze meg az autó határait ezek nélkül a nebuló,malyd utána használja ezt a tudást a "kütyükkel" kiegészítve.Nagyobb esélye lenne a mai fiataloknak,ha nem az autójukra bíznák magukat,hanem tudnák azt is,meddig (nem szabad!) LEHET nyomni a gázt!Ezt egyre kevesebben tudják! (szerintem és a statisztika szerint)”
  • 32. liteon 2008. november 13. 11:59
    „bizony még a téli gumival is nagyot lehet "esni". 1-2 felületen az is állóra fékeződik negyed fékálláson is, nemhogy még egy nyári gumi. az az alap hogy téli gumi kell. a másik ami ilyenkor nagyon jó a kipörgésgátló és az ABS. újabb,modernebb autóknál ESP, menetstabilizáló cuccok. ezekkel már van esély arra hogy irányitjuk az autót. amelyiknél semmi elektronika abba pedig a tapasztalat segíthet.”
  • 31. k 2008. november 05. 21:55
    „Mike3
    Milyen kocsid van?”
  • 30. skorpio21 2008. október 30. 05:34
    „Én emlékszem egy balesetre,ami a Tisza algyői hídjánál történt pár éve.Az újság lefotózta a több milliós BMW-t összetörve és közelről a gumikat is amiket használt.Elkeserítő volt látni,hogy a "nagy bringa " alatt totál lekopott négy gumi volt!Pár millióra tellett,de pár tíz,vagy éppen százezerre már nem!De még ez is érthető volna (részben),de akkor miért szágulgozik,ha se gumija,se a tudása nincs meg hozzá?

    Én is csak addig voltam "téligumi ellenes" még ki nem próbáltam a különbséget.Elhiheti minden ellenző óriási a különbség!!!Legalább ahoz tudnám hasonlítani,mint egy ócska, elöregedett csúcsszuper közötti különbség,ezt más többen kipróbálhatták.”
  • 29. szegedi23 2008. október 29. 20:51
    „Hát ez elég baj. Menj vissza az autósiskolába reklamálni. De komolyan! Nem beléd kötni akarok, de azért ezek olyan alap dolgok sztem, ami nélkül nem kéne vezetni, és ez nyilván nem a te hibád hogy nem tudtad, mert ha senki nem mondja, honnan találd ki... Ha értelmesen oktatnának, talán nem volna ennyi baleset, tudnák kezelni az autókat és a határaikat.”
  • 28. tápos 2008. október 29. 20:51
    „Szerintem a Dm 3 használt nyári gumit kapott a cikkért, hogy jól összezavarodjon. Most tegye fel, vagy csak tavasszal...”
  • 27. én. 2008. október 29. 20:46
    „Nem k... mindegy, hogy mennyit kapott a DM? Lényeg, hogy sok hasznos információt olvashattunk, mert sok embernek fingja nem volt ezekről a dolgokról.”
  • 26. Tahószegedi 2008. október 29. 20:38
    „Mennyit kapott ezért a DM a Goodyear-től????”
  • 25. szegedi23 2008. október 29. 20:38
    „Jah, azt elfelejtettem megkérdezni, hogy attól hogy valaki BMW-vel jár, miért volna profi?! Semmi összefüggés. Egy Ladával is lehet gyorsan menni. Vagy egy mondeoval. Lsd hmvhely.”
  • 24. Tahószegedi 2008. október 29. 20:36
    „Természetesen cseréjétek le a nyári gumit Ősszel!!

    Hát hógyneeeee, hogy a 20 fokos októberben minél hamarabb kopjon a téli.....


    Apátok nemi szervét, ilyen baromságokat is a DM tud lehozni 20 fokban

    Napi átlag hőmérséklet 7C fok !!!!!!! -> téli gumi

    Azt hogy esős-e vagy sem, annak a guminak tök mindegy.
    Van egy olyan jelenség, hogy aquaplaning !!!!!!!!”
  • 23. szegedi23 2008. október 29. 20:35
    „Nem is arról van szó ki profi és ki nem. Ha vezetsz napi szinten pár éve, akkor is érzed ennyire az autót. Ha nem, akkor sajnos nem vagy tehetséges versenyző és hidd el, hogy kell a téli gumi. Ennyi. Nem akadályozza meg a baleseteket, de sokkal kezelhetőbb vele az autó. Pl ha alulkormányzottá válik a hídon a lecsapodó párában, akkor megnézném a kopott nyári gumit és a jó télit. Aki azt mondja h nincs különbség, annak nem kéne kocsiba ülni.”
  • 22. JB007 2008. október 29. 20:29
    „Mikor 3-4 évente autót cserél sok ember, akkor a gumik megnőtt élettartama nem jelent gazdaságossági előnyt, nekem nem sok egymást követő autómon volt ugyanolyan méretű gumi.
    Pár éve télen, csúszós úton az algyői híd közepén egy hárombetűs autót vezető profi ölt meg egy vétlen autóst. Tudom, vannak kivételek, de azóta fenntartásaim vannak a profikkal szemben.”
  • 21. szegedi23 2008. október 29. 20:15
    „skorpio21
    végre valaki, aki tud is vezetni, nemcsak ülni az autóban. Erről beszéltem: egész máshogy viselkedik az autó. Sztem ti is próbáljátok ki... Ha annyi kilométert levezettél, akkor éreznéd a különbséget. Még az is érezhető, ha nem annyi a nyomás a gumiban amennyinek kéne, nemhogy a tapadás meg futómű...”
  • 20. skorpio21 2008. október 29. 20:03
    „Hosszú éveket vezettem le sokszor igen kopott közönséges nyári gumival.Lefagyott,havas úton is lehet haladni,csak a megállással és a kanyarodással van némi gond!Ha ezt valaki egyszer megtanulta és úgy vezet,ahogy lehet csúszós úton,annak sokat segíthet a téli gumi,de aki nem tud vezetni azt egy "szupercsoda" téligumi sem fogja megtanítani!Sőt! Sokan vannak abban a hitben,hogy a gumi majd"megmenti",pedig csodákra az sem képes.
    Négy éve használok kimondottan téligumit és igen is van különbség közöttük,a rossz nyári és a jó téli között pl. ég és föld!Az egész autó mozgása megváltozik.Csak a gumival együtt vezetéstechnikát is kell váltani.”
  • 19. kovalens 2008. október 29. 19:35
    „Az elmúlt két telet itt az Alföld déli részén talán meg lehetett úszni nyári gumival is, de akit már egyszer is mentett meg a téli abroncs, súlyos balesettől vagy autója totálkárjától, az bizony cserélgetni fogja. Ha telik neki rá, meg időben akar érkezni akkor is, ha leesik néhány centi hó. Sajnos, ez nálunk túlságosan is pénztárcafüggő, Ausztriában meg a sípályák közelébe sem engednek nyári gumival.”
  • 18. r.g. 2008. október 29. 19:20
    „Kedves Jo Bácsi!

    Osztom én is a véleményed, én is télen-nyáron ugyanazzal a gumival járok,de nem történt még semmi különös velem, sőt még az auto(ami elég jó a kategóriájába) sem csuszott meg a legnagyobb hóban. Sajnos itt ebben az országban, ahol élek, eléggé meg tudták ezzel a téli gumi őrülettel az embereket bolonditani. Itt nálunk ma leesett az első hó, de én mégis a normális gumikámmal vezetek tovább.”
  • 17. kekecke 2008. október 29. 19:15
    „Jo Bacsi megint be van tépve”
  • 16. Jo Bacsi 2008. október 29. 18:40
    „Nem hetkoznapi vezeto vagyok es mar volt vagy negyven autom es most is pont 4 darad van amit felvaltva vezetek, Tobb mint egy millio merfoldet vezettem baleset nelkul. Soha nem volt szuksegem teli es nyari gumira meg a leghavasabb utakon se es a legmelegebb nyarban sem. Minden kocsi all season gumival jon a dealertol es minden gumi dealernel all season gumit arulnak. Vegig jartam eszak es del amerikat ugyanazzal az all season gumival epp ugy mint nagyon sok millioan a vilag azon tajan ahol en lakok. Ez semmi mas mint egy extra ut a Robin Hood allami gazdalkodasban ahol buntetest szednek ha nincs es azaltal is hogy be etetik a nepet ennek szuksegere.
    Goodyearnek meg ne hodjetek mert az egy tipikus amerikai ceg ami azt mondja amit az ugyfel hallani akar. Ha az ugyfel azt akarja hallani hogy jo a kulon teli-nyarigumi akkor hulye lenne ellene beszelni mikor tobb penz jon a zsebebe. Marhasag az egesz. Authority-t idezni mikor annak az az erdeke hogy minel tobb termeke fogyjon. Na mindegy, vegyetek igyatok aludjatok vele. Amen ratok!”
  • 15. szegedi23 2008. október 29. 17:11
    „Jo Bacsi, erre mondtam, hogy a hétköznapi vezetők nem veszik észre a különbséget, pedig hidd el, van. Csak érezni kell(ene) az autót. :(”
  • 14. levelin 2008. október 29. 16:34
    „Imádok télen vezetni,ha igazi tél van.
    A mazsolák el sem indulnak,a vérprofik meg az árokban.
    :)))”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elindul a kötelező kampány

A hazai autósok mától ismerhetik meg tizenöt társaság arra vonatkozó ajánlatát, hogy milyen… Tovább olvasom