Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Mal: az iszapkatasztrófa nem a cég tevékenységének következménye volt

A vörösiszap-katasztrófa nem a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. tevékenységének következménye - jelentette ki a cég vezérigazgatója sajtótájékoztatón kedden Ajkán.
Bakonyi Zoltán közölte: Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár valótlanul állítja, hogy a Mal nem akarta folytatni a tevékenységét 2011. február 28-a után, amikor lejárt az egységes környezethasználati engedélyük. Ennek igazolására a sajtó jelen lévő képviselőinek bemutatta a zöldhatóság 2006-ban kiadott engedélyét, amely tartalmazza, hogy a következő engedélykérelmet 2010 október 30-ig kell benyújtani. A vörösiszap-katasztrófa október 4-én következett be, s annak időpontjáig ezért nem nyújtotta be az újabb kérelmet a Mal.

A vezérigazgató cáfolta az államtitkárnak azt az állítását is, miszerint az átszakadt X-es tározót túltöltötték. Bemutatta a zöldhatóságnak a Mal környezetvédelmi bírságáról szóló nyilvános határozatát: a helyszíni mérések szerint 215,5 méter tengerszint feletti magasságot vettek alapul a bírság számításához, miközben a kazetta megengedett töltési szintje 216,0 volt.

Bakonyi Zoltán hangsúlyozta, hogy a felelősség megállapítása a bíróság feladata, az államtitkár kijelentései pedig veszélyeztetik a cég működését, és hatezer ember munkahelyét. Szakértői vélemények igazolják, hogy a zagytározót körülvevő vízzáró résfal megépítése gyorsította azt a fizikai-kémiai jelenséget, amelynek köszönhetően a gát sarka alatti agyag szilárdsága csökkent, és a meggyengült talajon álló létesítmény tönkrement - mondta, hozzátéve, hogy a résfal megépítését a hatóságok írták elő a cégnek, akik nyilván szintén nem ismerték ezt a fizikai-kémiai jelenséget.

Leszögezte: a Mal hosszú távú terveit a tragédiát megelőzően elkezdett beruházások is igazolják, a cég 1,7 milliárd forintot költött a halimbai mélyművelésű bányájának bővítésére és a hidrátgyártás korszerűsítésére. A zöldhatóság 2010 szeptember 29-én ellenőrizte a halimbai bauxitbánya bővítését, a bánya 2014-16-ig biztosítja a nyersanyagellátást.

Illés Zoltán egy közelmúltban nyilvánosságra hozott szakértői véleményre hivatkozva csütörtökön azt mondta az MTI-nek: ma is fenntartja azt a gyanúját, miszerint a kiszakadt tízes tározót feltételezések szerint túltöltötték, ami miatt sokkal nagyobb nyomás nehezedett a falakra. Az államtitkár véleménye szerint a Mal tulajdonosai nagy valószínűséggel nem akarták folytatni a cég tevékenységét 2011. február 28-a után, amikor is lejárt a környezetvédelmi engedélyük, hiszen 2010. október 4-ig - a katasztrófa időpontjáig - nem kértek újabb engedélyt a cég tevékenységének folytatására. A talaj átnedvesedése és a tározó túltöltése együtt okozhatta 2010 októberében a katasztrófát, ami nem természeti jelenség, hanem a Mal tevékenységéből származik, ezért a felelős csakis a tulajdonos és az üzemeltető lehet - összegezte korábban az államtitkár.

Olvasóink írták

  • 6. babar 2011. december 28. 15:22
    „10 ember meghalt!!
    Olyan nincs, hogy valaki nem felelős? Ha nincs MAL akkor iszap sincs, meg gátszakadás!!
    Gondatlanságból elkövetett emberölés is megáll. Várjuk a vezérigazgatót a csillagba!”
  • 5. csergemerge 2011. december 27. 22:44
    „Valóban nem a cég tevékenységének a következménye.

    A katasztrófa a cég felelőtlen szennyvíziszap kezelésének ill. az ezen a területen történt bűnös mulasztásainak a következménye.”
  • 4. Tömeg 2011. december 27. 13:33
    „Kedves tótkomlósi! Ezt a kérdést ugye saját magadnak tetted fel ?”
  • 3. tótkomlósi 2011. december 27. 12:47
    „Nem nyomja az "agyadat" az a sok okosság?”
  • 2. lukrecia 2011. december 27. 11:36
    „Természeti katasztrófára is rálehet fogni , hogy nem szálltam fel a hatos villamosra. Nevezzük a nevén a dolgot.
    A nehéz iszapot rosszul osztották el a tárolóban, melynek során az egyik oldalra nagyobb nyomás került mint a másik oldalra. Ezt a bajt tetézték a túltöltéssel. Az így keletkező irgalmatlan nagy nyomásnak nem tudott ellenállni a gát és ridegtürést szenvedett. Más a félig megkötött nehéziszap oldalnyomása, és megint más a folyadék állapot oldalnyomása. Ennek a törvényszerűségnek a nem tudása, és a túltöltés emberek által okozott hibája a tényállás.”
  • 1. tótkomlósi 2011. december 27. 11:33
    „Remélem, beperlik a magyar kormányt hitelrontásért és rágalmazásért sok milliárdra!

    Van pénz úgyis ilyen kifizetésekre, hamár hülyeséget beszélni tudnak!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jégpáncél a nógrádi utakon

Ónos eső esett Nógrád megye teljes területén kedd reggel, az utakat jégpáncél borítja, késnek az autóbuszok. Tovább olvasom