Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Tiltakozás a vasúti mellékvonalak bezárása ellen

Több szervezet is tiltakozik az ellen, hogy a kormány a jövő évi vasúti menetrendben 1.874 kilométer mellékvonalon kívánja megszüntetni a személyszállítást.
Az Index internetes hírportálon megjelent információ szerint 1.874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös - írja az Index.

A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) mindössze annyit közölt, hogy határidőre, augusztus 24-éig elkészült a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, amelyet a kormány elé terjesztenek. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza, nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra, de további részleteket nem hozott nyilvánosságra a szaktárca.

A Fidesz határozottan elutasítja a mintegy kétezer kilométernyi vasútvonal megszüntetéséről nyilvánosságra került tervet. Fónagy János, a párt szakpolitikusa hétfőn sajtótájékoztatón úgy vélekedett, hogy a vasútvonalak bezárása alapvetően ellentétes Magyarország, a magyar emberek, a magyar gazdaság érdekeivel.

A Lehet Más a Politika (LMP) párt szerint "nem agyatlan fűnyírással kell nekiállni" a MÁV - egyébként szükséges - átalakításához, hanem a helyi busz- és vonatmenetrendeket kell összehangolni, és a gerinchálózati, ütemessé tett menetrendhez igazítani. Álláspontjuk szerint az "ijesztő dilettantizmus lehetetlenné teszi, hogy a hazai vasúthálózatot egy jól működő, regionális alapon szervezett rendszerré alakítsák."

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében úgy fogalmaz, hogy a kormány a vasútbezárással ellehetetlenítené az érintett térség közlekedését, és nem változtatna a MÁV pazarló működésén. A VEKE hónapokkal ezelőtt már bemutatta a teljes országra érvényes menetrendi koncepcióját, amely a MÁV hatékonyságának javításával milliárdos megtakarításokat hozhat, vonalbezárások és járatritkítás nélkül.

Az egyesület emlékeztet arra, hogy Európában mindenütt a vasúti közlekedés folyamatos fejlesztésével, ütemes menetrenddel, a járműpark és a pályaállapotok folyamatos javításával próbálják a környezetszennyezést, a személy- és tehergépkocsi-forgalmat csökkenteni.

Szerintük a Bajnai-kormány csomagja vasútromboló, amely szembemegy a közlekedéspolitikai racionalitásokkal, a vasúton utazók érdekeivel, és minden létező uniós irányelvvel is.

Elmaradt hétfőn a Vasúti Egyeztető Bizottság (VEB) tervezett ülése, amelyen a szakszervezetek tájékoztatást vártak a minisztertől a vasút átalakításáról. A közlekedési miniszter azonban levélben értesítette a vasutas szakszervezeteket, hogy technikai okok miatt elhalasztják az ülést szeptember 3-ra.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke az MTI-nek nyilatkozva úgy értékelte: a miniszter azért kért időt, mert nincs felkészülve a tárgyalásra. A MOSZ ügyvezető alelnöke utalt arra, hogy a közösségi közlekedés átalakításáról hivatalos és nem hivatalos elképzelések keringenek a különféle csatornákon, ami miatt a társadalom érintett része - a mellékvonalakon élők, a vasutasok, köztük a mozdonyvezetők - egyre feszültebbek, és aggódnak, mert nem látják a kormány egyenes, tárgyalható szándékát. Hozzátette: a szeptemberi 3-ai tárgyalás eredményét megvárják, majd ezt követően döntenek a további lépésről, esetleg egy sztrájkbizottság megalakításáról.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) úgy értékelte, hogy a kormány cinikus ötletrohamának egyedüli célja, hogy megvalósítsa a Bajnai Gordon miniszterelnök által beharangozott 40 milliárd forintos elvonást a MÁV START Zrt. költségtérítéséből. A személyszállító cég által korábban készített vészforgatókönyv 50 milliárd forint költségtérítés elvonása esetén a személyszállító vonatok számának 50 százalékos csökkenésével számolt.

A VDSZSZ közölte: minden megtesz az érintett vonalszakaszok megmentéséért. Megjegyezte: ennél kevesebb vasútvonal érdekében is hirdettek már sztrájkot a vasutas szakszervezetek.

Olvasóink írták

  • 10. mattil 2009. augusztus 25. 15:37
    „Erről szóltam előbb:
    http://videotar.mtv.hu/Videok/2009/08/24/20/A_Fidesz_nemet_mond_a_vasutvonalak_megszuntetesere.aspx”
  • 9. mattil 2009. augusztus 25. 14:56
    „Tegnap Deszk polgármestere már nyilatkozott is valamelyik csatornának hogy a vonat lassú, koszos, büdös, ráadásul foglalja csak a helyet a faluja szélén úgyhogy ő minden erejével támogatja a vasútvonal megszüntetését. :-o”
  • 8. Szemif 2009. augusztus 25. 13:58
    „7. Ebben is van igazság, tehát tényleg az átszálló utasok eltűnnek, de van az a pont, amikor ez már nem számít, ha egy mellékvonalról 5-6 átszálló van a fővonalra, ahol mondjuk alapból van 100 utas, akkor ennek 5-6 embernek az eltűnése nem jelent nagy veszteséget a fővonalon. Pillanatnyilag a legfontosabb az lenne, hogy a 121-es megyei szakaszát (Újszeged-Mezőhegyes) és a 147-es Szentes-Kiskunfélegyházát megmentsük. Szerintem célszerű lenne ha a politikusain is ezekre koncentrálnának. Bár, ahogy Karsai Józsefet ismerem, Battonyára még akkor is fog vonat járni, ha minden más békési mellékvonalat megszüntetnek. De én továbbra is azt mondom, hogy várjuk ki, mi lesz, azt sajnos tudjuk, hogy vannak menthetetlen vonalak, kérdés, hogy tényleg azokat szüntetik-e meg.”
  • 7. achilleus 2009. augusztus 25. 13:17
    „5. hozzászólás Szemif 2009.08.25. 10:38
    A hozzászólás többi részével akár egyet is értenék, annyi kiegészítéssel, hogy egyes vonalak megszüntetése kihatással van a többire is, így akár egy 3-as kategóriás elvétele oly módon is kihathat egy 2-es kategóriásra, hogy az devalválódik. Nincs a listán például a Hódmezővásárhely-Mártély-Mindszent-Szegvár-Szentes-Kunszentmárton vonal. Ennek (de egyes szakaszainak) biztosan csökken a stratégiai jelentősége, ha a Félegyháza-Csongrád-Szentes vonal megszűnik (Talán az Orosháza -Szentes már meg is szűnt korábban?), azaz előbb-utóbb Szentes is kiesik a vasúthálózatból. (Én egyébként a Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas-Mezőtúr vonalat inkább a te 2-es kategóriádba sorolnám.)”
  • 6. achilleus 2009. augusztus 25. 13:06
    „5. hozzászólás Szemif 2009.08.25. 10:38
    10-esével tudnám sorolni, hogy állítólagosan csak "munkaanyagokból", hogyan lettek seperc alatt törvények, rendeletek. Jobb csírájában elfojtani az ilyen szemétségeket, mint, hogy utána arra hivatkozzanak, hogy már elfogadta az országgyűlés, erre lett építve a költségvetés, és ehhez hasonló dumákkal jöjjenek.”
  • 5. Szemif 2009. augusztus 25. 10:38
    „De ez még csak egy tervezet, én épp ezért nem vagyok ideges miatta, egy munkaanyag, ami kicsorgott az indexes Tevan Imréhez és tőle aztán szép sorjában az egész sajtó átvette, sőt lassan vasutassztrájk lesz miatta, ilyenkor tényleg megértem miért a média negyedik hatalmi ág. Ez kb. olyan, hogy én itthon írok egy menetrendtervet a vásárhelyi tömegközlekedés átszervezéséről, ezt elküldöm a volánnak, meg a vásárhelyi önkormányzatnak, és másnap fölteszem a netre-"kiszivárogtatom", hogy jövőre ez lesz a helyi menetrend, pedig ez csak egy javaslat a sok közül. Ezzel részben le lehet mérni a reakciókat, másrészt minden hazugságnak van valóságalapja. Ennek is van, csak azt nem tudjuk mennyi, az biztos, hogy ilyen méretű nyírást az Alföldön nem fognak bevállalni. Például a Bátaszék-Baja-Kiskunhalas vonal csak egy elgépelés miatt került bele a "tervezetbe". A mellékvonalakat négy csoportra lehet osztani:
    1. Megéri fenntartani őket (ilyen mellékvonal sajnos alig van, általában a Miskolc-Tornanádaska és a Vác-Balassagyarmatot szokták példaként felhozni)
    2. Bár gazdaságosság szempontjából nem indokolható a létük, stratégiailag, az adott régiónak fontosak, esetleges későbbi fejlesztéssel az 1. csoportba kerülhetnek. (ilyen például az Újszeged-Kétegyháza vagy a Szentes-Kiskunfélegyháza)
    3. Stagnáló vonalak, bár utasforgalmuk és teherforgalmuk sem jelentős, létük sem létfontosságú, a kiváltásuk problémás lenne, de nem lehetetlen (ilyen vonal például a Mezőhegyes-Orosháza-Mezőtűr)
    4. A ténylegesen gond nélkül megszüntethető vonalak. (ilyen például a Makó-Vásárhely vagy a Mezőhegyes-Battonya)
    A baj az, hogy a mostani tervezet nem csak a 4. kategóriát iktatná ki, hanem még az az 1-es kategóriás mellékvonalak közül is lenne nyírás.
    Én, mint alapvetően vasútpárti ember nem szeretem a mellékvonalak bezárását, de tény, hogy semmi értelme fenntartani mondjuk a Makó-Vásárhely közti személyforgalmat, ha vonatonként max 5-10 fő használja, ez sajnos még egy buszjáratnak is kevés. Amúgy továbbra is fenntartom, hogy a mostani kormányunk sem őrült meg egy ilyen irtást már csak a szavazatok miatt sem vállalhat be. a 2007-es vonalszüneteltetésnek sem lett érdemi haszna, hiszen a 14 vonalból több a mai napig járható állapotban van a tehervonatok miatt. (idén tavasszal Pápa-Csorna között volt különvonat is, ősszel pedig a Kál-Kápolna-Kisterenye vonalra szerveznek emlékvonatot)”
  • 4. achilleus 2009. augusztus 25. 09:55
    „Bocsánat Karsai József”
  • 3. achilleus 2009. augusztus 25. 09:53
    „A legsúlyosabban érintett megyéből, Karsai István battonyai országgyűlési képviselőn kívül tiltakozik a szarvasi jobbik is!:
    A Jobbik Magyarországért Mozgalom Békés megyei szervezete megdöbbenéssel értesült a kormány legújabb vidékromboló terveiről. Korábban már megbukott a balliberális kormány hasonló terve. Most pedig még elszántabbak vagyunk, és megvédjük a magyar vasutat! Az új miniszter eddigi megnyilatkozásai előrevetítették, hogy megint szárnyvonalak bezárása készül az illegitim hatalom, ezért a tegnap kiszivárgott információk nem értek bennünket váratlanul. Békés megyét különösen sújtja a vidékromboló terv, hiszen az ország egyik legszegényebb vidékét próbálják élhetetlenné és még szegényebbé tenni.
    Nem azért fizetjük adóinkat, hogy ne kapjunk cserébe semmit. A Jobbik Békés megyei szervezete soha nem látott tiltakozó akciókba kezd, amennyiben a kormány nem hagy fel azonnal vidékromboló terveivel.
    Szarvas, 2009.08.24.
    Samu Tamás Gergő,
    a Jobbik Békés megyei elnöke”
  • 2. achilleus 2009. augusztus 25. 09:48
    „Eze a linken tanulmányozható a bezárásra ítélt mellékvonalak térképe is:
    Szakszerű magyarázatokkal, anomáliákkal!!!!:
    http://kotottpalya.blog.hu/2009/08/23/decemberben_bezarnanak_majd_ketezer_kilometer_vasutat
    A vasútbezárás különösen súlyosan érinti a Dél-Alföldet, főképp Békés megyét.
    Vasúti közlekedés nélkül maradna például Csongrád is.”
  • 1. achilleus 2009. augusztus 25. 09:43
    „Ez egy olyan fontos hír - ráadásul sokoldalúan bemutatva a témát - hogy az első oldalon lenne a helye!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szijjártó: Bukarestben magasabb a bér, mint Budapesten

Szijjártó Péter szerint újabb bizonyíték született arra, hogy a kormány egy rendkívül mély gödörbe… Tovább olvasom