Délmagyar logó

2016. 09. 28. szerda - Vencel 9°C | 22°C

Magyar érettségi 2009: Mikszáth, Spiró, Petőfi, Vörösmarty

A magyar nyelv és irodalom írásbelikkel kezdődött el hétfő reggel 8 órakor az idei érettségi időszak.
A vizsga középszinten 240 percig tartott. A vizsgázóknak két feladatlapot kell megoldaniuk; a szövegértési részre 60, a szövegalkotási részre 180 perc állt rendelkezésükre. A szövegértési feladat alapja többnyire egy-egy ismeretterjesztő cikk, publicisztika vagy esszé: a diákoknak a szöveggel kapcsolatban feltett kérdésekre kell válaszolniuk, vagy az előre megadott válaszok közül a megfelelőt bejelölniük. A vizsga másik részében három - különböző műfajú - téma közül választanak egyet az érettségizők, az arról szóló fogalmazás terjedelme 500-1500 szó lehet.
Tekintse meg a még:
A feladatok

A 60 perces szövegértés teszt Mikszáth Kálmán Jókai Mór és kora című írásának epilógusát vette alapul - közölte a Figyelőnet. A diákoknak a szöveggel kapcsolatban feltett kérdésekre kell válaszolniuk. A vizsga másik részében három - különböző műfajú - téma közül választhattak egyet az érettségizők, az arról szóló fogalmazás terjedelme 500-1500 szó lehet.

A magyar írásbelikkel kezdődött el hétfő reggel 8 órakor az idei érettségi időszak. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Idén Spiró György az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről kifejtett véleménye mellett vagy ellen lehetett érvelniük a diákoknak, választhatták Lázár Ervin Csapda című novellájának értelmezését, vagy Petőfi és Vörösmarty bordalának (Vörösmarty Mihály Keserű pohár és Petőfi Sándor Ivás Közben című költeményének) összehasonlítását - írja az Figyelőnet. Az emelt szintű vizsga első része három szövegalkotási feladatból áll, amely egy-egy adott műfajú, önálló fogalmazás megírását jelenti. A vizsga másik részében egy nyelvi, irodalmi, műveltségi tesztet kell megoldani, amely egy alkotáshoz kapcsolódik.

Emelt szinten

Az emelt szintű írásbeli érettségi 4 órában négyféle feladatot tűzött ki a vizsgaleírásnak megfelelően. A nyelvi-irodalmi műveltségi teszt (40 pont) egy Babits-esszé részleteinek megértését, illetve azzal kapcsolatos nyelvtani és irodalmi ismereteket várt el. A műelemzési feladatban (25 pont) Tóth Árpád Erdő című verse állt. A Reflektálás egy jelenségre nevű feladat (20 pont) kiinduló szövege a "jó olvasóról" szól. Ennek mentén kellett elgondolkodni az olvasás mechanizmusán. A gyakorlati írásbeliség feladatban (15 pont) a fiatalok körében divatos plázázás témakörében kellet rövid glosszát írni.

Magyar nyelv és irodalomból középszinten 1179 helyszínen 93 ezer 650 vizsgázó, emelt szinten 43 helyszínen 1416 vizsgázó tett érettségi vizsgát. Magyar mint idegen nyelvből középszinten 47 helyszínen 88 diák, emelt szinten 4 helyszínen 35 fiatal érettségizett.

A tavaszi érettségi kedden a matematika írásbelivel folytatódik.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. flexsnake 2009. május 05. 19:58
    „Jövőre kötelező lesz:

    Ultra paraszt neomagyar,
    pofád nagy, fogad agyar.
    Vered nyálad szemed vérben,
    zászlód fent a végbélben.
    Furcsán hajlik az a kereszt,
    náci bácsi szakállt ereszt.
    :D

    Érdekes hogy mindig a jobboldalasoknak van mindennel baja. Ennyi latens homokost bakker :D”
  • 38. Peter92 2009. május 05. 17:53
    „sevenof9

    A RMG tanulójaként felháborítanak soraid. Én, személyszerint, azért járok ebbe az intézménybe, hogy MINDEN lényeges dolgot megtanuljak, legyen az reál vagy humán tantárgy. Bár el kell ismernem, hogy kevésbbé kötődök a fizikához vagy a biológiához, mint az angolhoz vagy a spanyolhoz, de úgy vélem, hogy minden oktatott tantárgynak meg kell tanulnunk legalább az alapjait. Bármennyire is tetszene sokaknak az ötlet, az oktatási intézményeket nem lehet aszerint elválasztani, hogy tanulói mely tantárgyakat tanulnák szívesebben. Természetesen a magyar nyelvtan néha engem is untat, de azt azért beláthatod, hogy, ha más tantárgyat nem is, de ezt az egyet legalább alapszinten el kell sajátítanod. Mellesleg ezért alkalmaz a Radnóti olyan kivételes tanárokat, mint Vida Róbert. Mellette a néha unalmas órák is érdekesnek hathatnak.
    Igazad van, a reál tantárgyaknak megvan az az előnye, hogy számokkal leírhatóak, kísérletekkel bebizonyíthatóak. De a nyelvet, amelyen véleményeidet írod, letudnád írni számokkal? Betudnád bizonyítani egy kísérlettel, hogyan jött létre ez a különösen nehéz nyelv? Kétlem. Mindemellett mégis ismerned kell, alkalmaznod kell, fejlesztened kell.

    De kérdem én, miért jelentkeztél a fent megnevezett intézménybe?

    Nem azért, hogy minél többet tudj?
    Nem azért, hogy megfelelő műveltséget szerezz?

    Kérdem én, mi volt az ok?”
  • 37. sevenof9 2009. május 05. 14:32
    „informatika szte modra - meg annyit: gyakorlati vizsgan kikapcsoltak a gepet es fejbol kellett nyomni,hogy edit/font/font size,de valtozatossagkepp magyarul - igaz en soha nem tanultam meg,vizualisan megjegyeztem,de nem makkantottam be. angolul nagyjabol tudtam a rohadt menuket, igy nem buktam meg. Mekkora gyokerseg ez mar? Egyetem? Ovoda,max.”
  • 36. sevenof9 2009. május 05. 14:29
    „re: palimadar

    mire az informatikat tanitani kezdtek (jelentem,nekunk meg az egyetemen is bitek es bytok voltak a fo temak es nem az objektum-orientalt programozas,pl Origin C++ vagy LabView - ez azert jellemzi a nagy progmat tanszeket,akinek epp a tanszekvezetoje tartotta az informatikaorat),akkora mi mar reg kijartuk az elet iskolajaban a commodoret es rohogve szovegszerkesztettunk es exceleztunk. ennyit az informatikarol. a rmgben is volt ora,de ertelme sommi. hal istennek fakultativ volt.

    hat nemigazan tudom,mi volt az irodalom- es nyelvatoran az ANYAG,mert nem figyeltem oda a 3. honap utan,mikor az Odusszeiat vettuk. Mondom 3 honapig! Lehet,hogy bunko vagyok, de nem vagyok hajlando egynemely sotet irodalomtanar omlengeseit hallgatni a kedvenc koltoikrol.

    Az pedig,hog ya 20. szazad szurrealizmusa egynemely stimulansoknak koszonheto es ezaltal a MUVESZETUK befogadasa is valamifelekepp modosult tudatallapotot feltetelez,nem vagyok hajlando elfogadni. Miert kellene nekem egy drogos vizioit elemezni? Mivel visz engem ez elorebb? Max nehany libero szadeszes politilkus agymenesit ertenem meg jobban,de azokbol amugy sem kerek.”
  • 35. cselac 2009. május 05. 09:10
    „Ez nem válasz és nem reakció...látod, pont ezért van szükség érvelésre...”
  • 34. sevenof9 2009. május 05. 03:37
    „cselac: a humanista muveltseg es a szuk kor altal kinevezett nagy MUVESZEK hatartalan muveszete (a 20. szazad elejen pedig tudottan az lsd es a kokain generalta eme nagyszeru viziokat-mint kesobb a rock is a heroinon nott fel) nem osszekeverendo.”
  • 33. palimadar 2009. május 05. 00:16
    „Figyelj sevenof9!

    Az, hogy valaha ilyesmiről nem volt szó az iskolában irodalom vagy nyelvtan órán, semmit nem jelent. Akkoriban informatikáról sem tanult a többség. Gondolom azt nem kérdőjelezed meg azon az alapon, hogy akkor sem volt.

    Az itt támadott rész az, aminek értelme is van. Vitára mindig és mindenütt sor kerülhet az életben. Nem mindegy, hogy tudsz-e érvelni, gondolataidat logikusan rakosgatod egymás mellé vagy sem. Az érvelés technikáját igenis ezen tárgy keretén belül lehet leginkább megtanítani. Nem most vagyok diák, de valahogy nyilván számonkérik a maiaktól ezt is.”
  • 32. szentlucifer 2009. május 04. 23:51
    „Sevenof 9 hozzászólása kitűnően illusztrálja, mennyire gondok vannak a műveltséggel. Magyar mondatban olyan fölösleges anglomán kifejezést használni, mint a bullshit, jelzi a nyelvi igénytelenséget, ez pedig egyenesen visszautal az érettségi problémájára.

    Elismerem, sajnos nem olyan ,,ciki" mostanában az általános reál ismeretek hiánya, mint a humán tudományoké. Manapság azonban a diákok számára már a korábbiakhoz képest jóval alacsonyabb színvonalú, középszintű érettségi teljesítése is gondot okoz. Tizennyolc évesen sokan egyszerűen képtelenek összefüggően olvasni, nemhogy szöveget érteni, s mindez, ha tetszik, ha nem, jó részben a kilencvenes évek közepe óta uralkodó liberális oktatás felelőssége. Amikor a mindennapok szintjén felnőtt emberek képtelenek egy hivatalos levelet legalább a lényeget illetően felfogni, egy komolyabb újságcikket elolvasni (nem a bulvárra gondolok) avagy egy ügyfélszolgálaton három-négy értelmes mondatban a problémájukat megfogalmazni, ott komoly gondok vannak, és bizony az érettséginek itt van többek közt jelentősége. Hasznos és kell is, hogy mindenki értse meg a fizika törvényszerűségeit, de ugyanúgy nélkülözhetlen egy bizonyos humán tudás is. Sajnos a média agymosása, gondolkodásról való leszoktatása és az iskolai oktatás-oktatók megvetése (ha jobban tetszik, megverése) megtette az elmúlt tíz évben a hatását. Sevenof 9 szíves figyelmébe ajánlom, hogy itt nem csupán egy ,,vérbajos szellemi visszamaradott" költeményeiről van szó (lehet szeretni vagy utálni Adyt, mindenkinek szíve joga), hanem az évek múltával egyre elkeserítőbb szellemi színvonalról, arról, hogy lassan a tahóság számít dicsőségnek. Persze lehet, hogy többet tudnak egyesek K.Anna bugyiügyei közül idézni, mint a nyugatos költők verseiből (hiába, a preferenciák!).

    Magyarán szólva: egyszerűen kínosan ,,sötét van" az országban. Kérdés, kinek jut eszébe valamikor fényt is gyújtani.”
  • 31. cselac 2009. május 04. 22:51
    „Kérdés: aki nem tud helyesen írni, annak hozzászólása nem válik-e nevetségessé az őt olvasók számára? Álljon fel az a természettudós, aki szerint humanista műveltség nélkül egy lépést is előrehaladt volna a világ.

    Bicskanyitogató, tudatlan és ritka röhejes, vicceskedni akaró hozzászólás.

    Egyébként ez az emelt szintű mizéria ugyanolyan agyament dolog, mint a "bologna".”
  • 30. sevenof9 2009. május 04. 22:22
    „kerdes: miert kell egy magyar erettsegin ervelni valami mellett? retorika is beletartozik a tantargyba? alljon fol,aki 4 ev alatt ilyesmi vegzaturanak ki volt teve az oran. alljon fel,akit szoban feleltettek irodalomoran es ervelni kellett. nalunk a rmgben meg a negyedikes anyagra se jutott ido,nemhogy szobeli szamonkeresre...pedig nyelvtanorank egy se volt 4 ev alatt es az osztalyfonoki orak jo resze is rohadalommal ment el. tanultam valamit? ja,felhasznaltam kemia es fizikapeldak megoldasara,es pletyizesre,kivalo. lehettem volna a kemialaborban is vagy kinn a kosarpalyan,tobb ertelme lett volna. menjunk be,csak futsenek. ekkozben a fiatalsag termeszettudomanyos muveltsege a beka segge alatt. erdekes modon,az irodalom es tortenelem ismereatanyaganak novekedese es a mai modern tudomanyok alkalmazott resze nem egyforma aranyban no,de megse a ttk-s targyak oraszama no. logikus.

    az egesz human muveltseg eroltetese ugyahogyvan bullshit. az a tananyag amit a kor gondolkodoi erteknek hisznek,nincs abszulut skala. ez nem tudomany,ez trillalalalalala. ha osszepakolsz 1 mol hidrogent es 1 mol oxigent es begyujtod,biztos lehetsz benne,hogy 1 mol vizet kapsz. erre lehet epiteni. Homokos,drogos es verbajos szellemi visszamaradottakra nem. Teljesen mindegy,ki fedezte fel pl a villamossagot,ma megfogod a 220 ket veget,csap egyet rajtad. Ha elolvasod Ady verseit,annak is lehet ilyen hatasa:)”
  • 29. csigabiga 2009. május 04. 20:42
    „29. plaimadar

    Végre! Ott a pont.”
  • 28. palimadar 2009. május 04. 20:00
    „Nem vagyok magyartanár, de figyelem, hogy miből kiindulva kell érvelést írniuk a diákoknak.

    Szerintem az eddigi 5 májusi középszintű érettségit tekintve ez volt a legjobb idézet.
    Valós problémát vet fel, tisztességgel "felkínálja" mindkét oldalt, könnyen el lehet indulni a mellette és ellene érveléssel.

    Nincsenek illúzióim, gondolom a legtöbb érettségizőnek nem volt fogalma arról, hogy ki volt Spiró. A már többször beidézett vers még kevésbé lehet ismert... de nem is baj, csak azzal a pár sorral kellett foglalkozniuk, amit láttak... és ez így van jól.”
  • 27. csigabiga 2009. május 04. 18:46
    „"Ha nektek ez okes,akkor hajra..."

    Ha nekünk ez okés? Neharagudj, de most minden feladathoz írjam oda, hogy "sajnálom, de mivel ez az ember ilyen mocskos, rossz dolgokat ´firkált´, nem írok a véleményére érvelést." Akkor már József Attiláról se írok, mert lecigányozta az érdesanyját. Adyról se írok, mert durva szavakkal illette a saját hazáját.
    Azt hogy Hitlert emlegeted, nem az érettségizők színvonalát mutatja, akik az érvelést választották. Ez egy idézet, lehet mellette és ellene érvelni.
    ,,csak, hogy más is lássa, hogy mi volt az a bizonyos spiró-idézet:"
    De könyörgöm ilyen baromságot állítani, hogy ez a vers volt benne... Ott voltál?”
  • 26. Szemif 2009. május 04. 18:34
    „Azért nem ártana elgondolkodni azon, hogy itt épp arról volt szó, hogy a tanuló egyet ért-e Spiró véleményével, ergo a feladatot úgy is értelmezhetjük, hogy egy zsidó írót kellett a földbegyalázni, ekkor meg eljutunk oda, hogy zsidóellenes az érettségink, szóval a liberálisozók, zsidózók kicsit vegyenek vissza az arcukból.”
  • 25. Creiddlyad 2009. május 04. 18:31
    „Nagyon könnyű otthonról a kortársakat pocskondiázni, de figyeljük meg, hogy is volt ez a magyar irodalom történetében. A legnagyobb íróinkat, költőinket mind ugyanígy pocskondiázták kortársaik, nézzük például Ady Endrét. Csak annyi a különbség, hogy akkor még nem volt internet.
    Spirónak pedig az érettségiben található idézetben teljesen igaza van és ha a sok szülő nem kezd el háborogni, hogy mit adnak érettségin a gyereknek, akkor a gyerek valószínűleg soha meg se tudja, mert a büdös életben nem néz utána, és ez itt a probléma. Tisztelet a kivételnek.
    Mégy egy érettségiző”
  • 24. Toth_Ibrahim 2009. május 04. 18:21
    „A szózatot is a wikiről puskázzátok... gyökér népség.”
  • 23. Toth_Ibrahim 2009. május 04. 18:19
    „Istenem.”
  • 22. tahoszegedi 2009. május 04. 17:58
    „A liberális kurva anyjukat !!!”
  • 21. tahoszegedi 2009. május 04. 17:56
    „20. hozzászólás dodó 2009.05.04. 17:28

    ez nem közokató anyag, ez egy szar,ki a faszom ez a Spiró György?”
  • 20. dodó 2009. május 04. 17:28
    „Azon kedves Olvasóink számára, kiknek Spiró György neve nem csengene ismerősen, mutatunk egy verset a művész úrtól:

    "Spiró György: Jönnek!

    Jönnek a dúlt-keblü mélymagyarok megint,
    füzfapoéták, füzfarajongók, jönnek a szarból,
    csönd van. Senki se pisszen. Alantról
    kevéske hűlt költő csontujja int.
    Ó, ha gyilkolni szabadna újra,
    csámcsogva, hersegve szívnák a vért -
    miért is? ki tudja. Trianonért? -
    mered pár utcanév pici csontujja.
    Ez olyan klima: itt folyton beborul,
    ez rendben van, de szégyen, szégyen, szégyen,
    hogy mindenki kussol, hogy mindenki fél,
    és nekünk kell jönnünk, pár csenevésznek,
    hogy bebizonyitsuk:
    nemcsak a szemetek tudnak magyarul."

    Köszönjük gyermekeink nevében!!!”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Német érettségi 2008: megoldások, ha biztosan látni akarod!

Reggel nyolckor megkezdődött a szezon megpróbáltatásainak következő felvonása. Most német feladatsor… Tovább olvasom