Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Csak 173 lakás épült idén a megyében

Szeged - Szinte csak Szegeden épülnek új lakások, házak, az emberek nem mernek belevágni ekkora családi beruházásba. De nincs is értelme: a tökéletes állapotban lévő használt ingatlanokat jóval olcsóbban meg lehet vásárolni. A KSH gyorsjelentést adott ki a helyzetről: feleannyi lakás épült idén, mint tavaly.
– Egy kezünkön meg tudjuk számolni, hány új ház épül a városban – mondta Kakas Béla, Sándorfalva polgármestere. – Ez persze nem jelenti azt, hogy csökkenne a lakosok száma: még mindig sokan költöznek ki Szegedről, de ők használt ingatlanokat vesznek.

A polgármester a mélypont érzékeltetésére elmesélte: a 2006–2010 közötti időszak fejlesztési terveiben még szerepelt egy lakópark kialakítása a Bikakaszáló nevű területen. A sándorfalvi önkormányzat megvásárolta a telket, látványterveket is készíttetett egy elegáns kisvárosi lakóparkról, amelyben lett volna tó, liget, sportolási lehetőség. Nemrégiben elhatározták, hogy leporolják a terveket, és a 2014-től 2020-ig tartó időszakra betervezik a lakóparkot.

Ritka látvány Szegeden: társasházi építkezés a Sándor utcában. Fotó: Karnok Csaba
Ritka látvány Szegeden: társasházi építkezés a Sándor utcában.
Fotó: Karnok Csaba

– A teljes ingatlanpiac forgalmának csupán 2-3 százalékát teszi ki az új építésű ingatlanok adásvétele – nyilatkozta kérdéseinkre válaszolva Rutai Gábor, a Duna House PR- és elemzési vezetője. – Ez nem is csoda, hiszen az új építésű lakások legnagyobb konkurense a használt lakás, amely még kiváló állapotban is fél vagy háromnegyed áron megvehető. Ha ezt a szakadékot az új építésű lakások áfájának elengedésével át lehetne hidalni, új lendületet kaphatna nemcsak a piac, de az építőipar is. Jelenleg azonban a zömmel készpénzes lakásvásárlók sokkal megfontoltabban, tudatosabban igyekeznek vásárolni, erre pedig kiválóan alkalmasak a használt lakások.

Szeged: osztva kettővel

A KSH 2012 első háromnegyed évét hasonlította össze 2013 első 9 hónapjával. Eszerint Csongrád megyében tavaly 351 lakást építettek, idén már csak 185-öt. Szegeden a 2012-es 306 új otthonnak nem sokkal több mint a felét, 164-et húztak fel. Vásárhelyen, a másik megyei jogú városban a tavalyi 10 helyett 5 lakás, ház épült, a többi városban pedig a 2012-es szám negyede: 16 helyett mindössze 4.

Emberemlékezet óta nem épült ilyen kevés lakás: ez derült ki a KSH 2013 első 9 hónapjáról készült gyorsjelentéséből. Az egész országban csak 4077 új lakás épült, 37 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, 2012 hasonló időszakában. A kiadott építési engedélyek száma is több mint 30 százalékkal esett vissza egy év alatt.

A zuhanás valamennyi régióra jellemző, leszámítva a fővárost. A megyei jogú városokban az országos átlaghoz hasonló, 35 százalékos volt a lakásépítés visszaesése, a többi városban és a községekben az egy évvel korábbinak közel fele a használatba vett lakások száma – írja a KSH.

– A folyamatos csökkenést mi is csak megerősíteni tudjuk – mondta Bozsó Bence, a LIMIT Ingatlaniroda Kft. irodavezetője. – Új társasházak az elmúlt években sem nagyon épültek már, az utóbbi 5 évben legfeljebb egy tucat nagyobb lakásszámú társasház készült el a megyében. A kisebb, 2–4 lakásos társasházaknál talán kisebb a visszaesés, de a csökkenő tendenciát ezek sem nem tudják ellensúlyozni.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. theseus 2013. november 09. 16:11
    „24. csanyiv 2013.11.09. 15:00

    Örülök, hogy tetszett a kommentem :)
    Egyébként annak, aki építkezik, egyáltalán nem irreleváns a dolog, ezt elhiheted.
    Aki meg nem, annak úgyis mindegy. A cikk szerint sincs értelme. Régebbi ingatlanban is lehet élni, nem csak ettől függ a boldogság. Építkezni és gyermeket vállalni egyébként nem feltétlen az országnak kell, hanem magadnak, ha akarsz.”
  • 24. csanyiv 2013. november 09. 15:00
    „A legjobb, hogy Theseus ismer olyat, aki most építkezik! Ez a mondat vetekszik azzal, hogy én meg ismerek becsületes és a választói érdekét hűen szolgáló politikust. Sőt, egyszer még egy lottónyertessel is találkoztam, és volt a családban megbízható, öreg Citroën, amire sosem kellett költeni. Nade, hogy ezt példának adjam el! Teljesen irreleváns. Magyarország és főleg a közigazgatás sehogyan, borzalmasan teljesít, az agyonkozmetikázott munkanélküliségi adatok fényében különösen arcpirító a 0 egész sehánytized százalékos GDP-növekedést a gazdasági fordulat évének eladni. Persze máshol, ahol van hatékonyabb, termelékenyebb gazdaság, ott is hitelből finanszíroznak sokféle beruházást. Csak ott nem lehetetlenítik el előbb a befektetési kedvet, a hitelpiacot mindenféle szavazatoptimalizáló törvényekkel. Az az ország, ahol egy <moderálva>-új alkotmányt fél évig sem tudnak nem bolygatni, mégis mit várhat az állampolgáraitól munkakedv, adózási morál, kockázat- vagy gyermekvállalás terén?”
  • 23. havranek 2013. november 08. 20:59
    „Az "átkosban" volt olyan év ,hogy több mint 1500 lakás épült csak Hódmezővásárhelyen . Pedig akkor Magyarország nem is teljesített jobban !
    Ma reggel a TV híradóban láttam miniszterelnök urunkat aki azt mondta Magyarország kiválóan fejlődik csak az emberek még nem érzik . Mit mondjak igaza van legalább a mondat felét illetően tényleg sokan nem érezzük .”
  • 22. Agáta 2013. november 08. 18:28
    „Olyan magas a hitelkamat és olyan bizonytalan, hogy holnap van-e a dolgozó rétegnek állása, hogy e miatt nem mernek az emberek - joggal - bele vágni a lakásvásárlásba. Mellesleg az újak zöme tényleg kókány munka. Valaki mondta, hogy vett új lakást, és most kiadja, ő meg a családjával bérel egy régit. Ugyanis olyan vékonyak a falak, hogy a szomszédból minden áthallatszik, ami nagyon zavaró.”
  • 21. dodoni 2013. november 08. 16:37
    „Mikor leszünk végre hajlandók párhuzamot vonni népünk fogyása és a zuhanó gazdasági teljesítmények - így az egyre kevesebb épülő, mert szükségtelen lakás - között?”
  • 20. macs 2013. november 08. 16:09
    „Nem értelek benneteket, miért építsek passzív házat, vegyek energiatakarékos berendezéseket, ami lényegesen drágább, mint a hagyományos, hiszen a rezsi immár 21,1%-kal csökkent. :-D”
  • 19. csmano 2013. november 08. 13:51
    „Csak türelem, még egy két év, és biztosan emelkedni fog (elég egy olyan év amikor egy ház épül, és következő évben már kettő ház is 100% emelkedés) :)”
  • 18. csiperó 2013. november 08. 13:21
    „3.as. Majdnem igazad van, kb u.annyi újítani is, csak sajna a telek ára dobja rá a különbséget. Az pedig 3-10M között változik. Azzal együtt már több, mint ha vennél egy lepukkantat újítási céllal.Passzív ház, jó lenne. De amíg nem támogatják kellően magát a megújuló alternatívákat, addig a passzívot sem fogják. Meg ugye kevés tervező van még, aki hivatalosan passzívat tervezhet.Sajnos:(”
  • 17. belaba 2013. november 08. 12:55
    „Épp most néztem egy "költözős" műsort, egy család Floridában vásárolt egy 200 nm-es, igen jó állapotú családi házat 180 e. US-ért (kb. 36 mFt).
    Ez persze, nem hivatalos statisztika, de nem lehetek messze a valóságtól, ha azt mondom, nincs komoly eltérés a Mo.-i és az átlagos nyugat európai lakás/ház árak között. Nyilván vannak kivételek, de most a nagyságrend a lényeg.
    Mondjuk, hogy az építőanyag, gépészet stb. ugyannyi mint máshol, ez gondolom az összköltség kb. fele, max. 2/3-a (ebből már eleve 27% állam bá´-é!).
    A fennmaradó rész a telekár, munka, építési és közmű engedélyek, adók, illetékek. Tehát újra állam bá´ kaszál, és feltételezhetően a kivitelező sem jár nagyon rosszul.
    Mondom, laikus számolás, de a tanulság biztosra vehető: ilyen fizetőképes kereslet mellett, ez egy rövid távú, öngyilkos magatartás mind az állam, mind a kivitelező részéről.”
  • 16. axon 2013. november 08. 12:54
    „Szerintem nagyon egyszerű.
    Azért épül kevesebb lakás, mert nincs rá kereslet. A 60-70 négyzetméteres lakásoknál röpködnek a 10-20 milliók, ráadásul a legtöbbjük kókány munka.
    Ennyi pénzért biztos nem vennék új építésű lakást, inkább a környéken vennék egy normális családi házat.”
  • 15. theseus 2013. november 08. 12:52
    „12. ugyanmé 2013.11.08. 11:09

    Idézek, csak a te kedvedért:

    "9. theseus 2013.11.08. Én azért ismerek Szegeden is olyanokat, akiknek most épül az új háza, és olyanokat is, akik nemrég fejezték be az építkezést."

    Van aki most is építkezik, és van, aki inkább másokat hibáztat, hogy miért nem. Ahogy tetszik.
    Az tény, hogy a válság előtt sokkal több új ingatlan épült, és az is, hogy jellemzően deviza-hitelre. Ennek a következményeit ismerjük. Most inkább csak az építkezik, akinek van rá pénze - és ők tényleg nincsenek sokan.
    Egyébként nyugaton is jellemzően hitelből vásárolnak új ingatlant, mert ennyi kp-t sehol sem könnyű előteremteni, és a válság óta ezzel az egész világon gondok vannak.”
  • 14. DasBoot 2013. november 08. 12:17
    „12. ugyanmé 2013.11.08. 11:09

    Építenek társasházakat, sőt irodaházakat is passzívház koncepció szerint.

    Lukrécia. 2016-tól még csak szigorodnak az épület energetikai szabályozások, utána 2019-től áll be az úniós szint a követelményekben, de úgy tudom azok még nem passzív ház szintű értékek, hanem "csak" A+.”
  • 13. lukrecia 2013. november 08. 11:44
    „12. Tudatlansagod ne a masik megvadolasaval palastold. Nezz utana pl. Belgiumban mar jelenleg is csak passzivhazakra adnak epitesi engedelyeket.
    Egyebkent tudom mi a csokkent energifelhasznalu, mi a passziv, es mi a Aplusz kovetelmeny is. Hiszen egyik hobbim :)) Veled ellentetben vettem a "faradtsagot " es meglatogattam a Becs melletti Blaune lagune-t, ahol szemelyesen is lathatjuk kivul belul, es gepeszetileg is ezeket a hazakat. Igaz nem tervezoi szinten de mindent tudok ebben a temaban, melle lottel.”
  • 12. ugyanmé 2013. november 08. 11:09
    „9. theseus: Hozzászólásod a naivitás csúcsa. Azért nem épül semmi, mert nincs működő gazdaság, nincs az embereknek pénze. Ennek elsődleges oka bizony a kormány politikája és gazdasági analfabétizmusa.
    10. lukrécia: Szerintem fogalmad sincs mi az a passzív ház. Passzív házból nem lehet tömeges lakásépítést megvalósítani, max családi ház szintjén üzemeltethető, azzal is egyelőre a legtöbb helyen legfeljebb kísérleteznek.”
  • 11. Együgyű 2013. november 08. 11:06
    „Kedves kommentelők, nem kell mindenbe a politikát belekeverni. Bizonyára a kiváló Népnemzeti történelmi biztonságos munkalehetőségek valamint kiváló Népnemzeti történelmi jövedelmi, biztonságos kereseti lehetőségek miatt nem népesülnek, be megyénkben az üresen álló lakások valamint ez miatt nem épül megyénkben több új lakás! A fiataljaink is hibásak, mert sokan külföldre menekülnek e szép Magyar demokratikus, szabad hazából! Az itthon rekedt fiataljaink tömegei is közömbösek voltak a Népnemzeti Szent Áldozatvállaló Kormányunk, ismerkedési, szaporodási hagyományőrző rendezvényeivel! Pedig ott megalapozhatták volna, hogy megyénkben az üresen álló lakások, valamint ha megyénkben épülne sok ujj azokat utódaik benépesíthették volna! A nyugdíjasaink is hibásak, mert vélelmezhetően a múltban nem szaporodtak, sokasodtak még intenzívebben! Magyarország jobban teljesít!”
  • 10. lukrecia 2013. november 08. 10:31
    „Az elektronikus epitesi naplo es a tobbi burokratikus epitesi szabaly mind mind az epites ellen szol. Az onkormanyzatoknal orszagos epitesi hatosagoknal felduzzasztott sisere had azon munkalkodik, hogyan tehessen tobb penzre szert a fennmaradasukert. Nem gyozik kitalalni a burokratikusabbnal burokratikusabb szabaloyzasokat. Ezzel eppen onmaguknak tesznek keresztbe.
    Na es itt van nemsokara 2015. Azt hiszem onnantol az EU eloirja hogy csak passziv energiatakarekos hazakat szabad epiteni. !!!! A regi lakasok szinte eladhatatlanok lesznek, ujat meg ezekbol a fizetesekbol szinte senki sem tud epiteni. Magyaran elverzik az epitoipar”
  • 9. theseus 2013. november 08. 10:02
    „Kedves kommentelők, nem kell mindenbe a politikát belekeverni. Nyilván annyi lakás-ház épül, ahányra igény van. Ebben a leszakadó, erősen csökkenő lélekszámú régióban tényleg elég kevés, máshol - Pest megyében és a Dunántúlon - viszont több. Én azért ismerek Szegeden is olyanokat, akiknek most épül az új háza, és olyanokat is, akik nemrég fejezték be az építkezést.”
  • 8. ugyanmé 2013. november 08. 09:56
    „Nyugi, ez még mindig kétszer annyi, mint a jövő évi lesz.
    Mellesleg jó dolog ez a statisztika. Ahogy Churchill bácsi mondta, csak annak a statisztikának hiszek, amit én magam hamisítok.
    Az idei év első 9 hónapjának építési statisztikái azért ilyen magasak, mert mindenki igyekezett még az elektronikus építési napló bevezetése előtt engedélyt kérni és az építéseket megkezdeni. Megkockáztatom, hogy ezt a statisztikák készítői is tudják, de így még lehet kozmetikázni az eredményeket. Így még mindig fényesebb, mint ha év végén kellene elkészíteni az egész évre vetítve. Mert hogy innentől ez az arány csak romlani fog, az hótbiztos.”
  • 7. Qllancs 2013. november 08. 09:11
    „Magyo. jobban teljesít !!! - 30 % esett vissza ! 4000 lakás..országosan !!Haldoklik az építőipar !

    orbán rezsim nem így tudja ! De viszont a stadionépítésben világ elsők vagyunk ! Míg lakásra nem jut milliárd ..addig a stadionokra aár 100 milliárdok is elmennek.Had legyen mit szétverni a szurkolóknak !”
  • 6. Bendegúz007 2013. november 08. 08:59
    „Látjátok kivéve Budapest,ha elmentek most a városba annyi újítást csinálnak hogy csak néznétek.Nagyon sokan Pestre akarnak költözni mert van munka,meg is fizetik,és egy világ városban élhetnek.”
25 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

5 százalékra csökken az élősertés és a félsertés áfája

Az adó jelenlegi 27 százalékról 5 százalékra csökkentése az élelmiszerek áfacsökkentésének első lépése. Tovább olvasom