Délmagyar logó

2017. 07. 29. szombat - Márta, Flóra 19°C | 30°C Még több cikk.

Iskola mellett cigiznek a diákok

Hódmezővásárhely - Háborítatlanul dohányoznak tanítás előtt és után iskoláik közelében a vásárhelyi tinédzserek. Az iskola hatóköre ugyanis nem terjed ki az utcára, azaz senki sem tilthatja meg a 18 évnél fiatalabbaknak, hogy rágyújtsanak.
Hiába indította el tavaly 10 éves népegészségügyi programját a város, hiába az elrettentő felirat a cigis dobozokon, a 18 év alattiak ráadásul nem vásárolhat(ná)nak cigarettát, a vásárhelyi középiskolák közelében semmi sem változott. Tanítás előtt és után csoportokba verődve fújják a füstöt. Persze figyelnek arra, hogy ne közvetlenül a suli ajtajában gyújtsanak rá. Az Eötvös tanulói a szomszédos templomkertben, a bethlenesek a közeli szervizút padjainál, a kalmárosok a Szeremlei utcán pöfékelnek, a Németh László gimisei pedig a bejárat melletti tízemeletestől takarva cigiznek.

– Én már akkor rágyújtok, amikor leszállok a buszról, és éppen elszívom, mire az iskola közelébe érek – árulta el Ferenc.

A gimnazista hozzátette: aztán alig várja, hogy véget érjen az utolsó óra. A suliban nem szabad rágyújtani, a vécében pedig – mondta – nincs hozzá kedve.

Dohányzók az Eötvös-szakközépiskola közelében. Azt mondják, szüleik tudtával bagóznak. Fotó: Tésik Attila
Dohányzók az Eötvös-szakközépiskola közelében. Azt mondják, szüleik tudtával bagóznak.
Fotó: Tésik Attila

Az általunk megkérdezett diákok elárulták: a cigit kis üzletben vagy trafikban veszik, ott ugyanis nem vagy csak nagyon ritkán kérnek tőlük személyit. Sokan pedig a nagyobb testvérektől, esetleg szüleiktől kapják.

– Sokat, naponta tízet is elszívok – mondta Zsuzsa –, és bizony a tanítás vége felé már nagyon hiányzik. Ezért, bár szigorúan ellenőrzik az ügyeletes tanárok, elbújok néhány slukk erejéig, ahogy sokan teszik.

A megkérdezett diákok egy része azt is elmondta: nem hisz a cigarettás dobozokon olvasható, a dohányzás káros hatásait taglaló feliratoknak, vagy úgy gondolja, hogy eltúlozzák azokat. Ráadásul úgy gondolják, hogy aki dohányzik, azt a többiek már felnőttszámba veszik.

Hiába látja a tanár

A középiskolák tehetetlenek. Mint azt érdeklődésünkre több intézményben is elmondták: hiába áll ügyeletes tanár az iskolák bejáratánál, a kapun kívül semmit sem tehet.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. duri 2009. szeptember 29. 19:50
    „Aki cigizni akar, cigizzen. Aki meg nem akar, annak nem kötelező. Lehet tiltani, annál inkább ez fog menni. Én a szülőket is hibásnak tartom, bár persze nem csak az ő hibájuk. De látom a környezetemben, hogy van ez. "Cigizel? Igen. És anyádéknak nem tűnik fel, hogy tiszta bagó szagod van, miután még a szünetekben is szívod, tehát azért még a parfüm sem segít a nap végére? Anyámék leszarják." Na most akkor miről beszélünk? Elég sok családban van ez így azt hiszem: a szülőnek nincs ideje foglalkozni a gyerekkel, a mai tinik sem igénylik annyira, hogy foglalkozzanak vele, rá van hagyva, kap pénzt, azt csinál, amit akar, néha egy- egy ejnye bejnye, de és? Nekem a szüleim sosem mondták, hogy ne cigizzek. Nem örültek volna neki, de minek is tiltották volna, tudták, hogy akkor biztos rászokom. De azt megmondták, hogy pénzt nem kapok rá. És végül is sosem szoktam rá. Pedig szinte mindenki cigizik a társaságomban. De nehogy már ettől legyek egy társaság tagja, meg ettől szeressenek. Szerintem mindenkinek, egy 14, egy 17, egy akárhány évesnek is magának kell tudnia, hogy mi a jó neki, mi nem, mit hisz el a dobozok szövegéből, mit nem. Persze, tényleg jobb lenne, ha kevesebb ennyire fiatal dohányos lenne, de most mindenki mellé álljunk oda és mondjuk el neki századjára is, hogy ez bizony káros, bla bla bla. Majd ő eldönti. Egyszer talán rájön. De ha neki ez a jó, akkor meg csinálja. És szerintem ehhez nem sok köze van az iskolának is. Ahhoz van, hogy szünetben, iskolaidőben kijárnak cigizni az utcára, holott nem szabad, hisz az iskola a felelős értük, de akkor intézzék el, hogy ne tudjon kimenni az a gyerek. De az, hogy egyébként iskola előtt meg után dohányzik-e? Nem hiszem, hogy ez az iskola dolga.”
  • 42. Beth 2009. szeptember 27. 20:37
    „Cikkcakk!

    Rákérdeztél egyszer is, hogy miért nem szólnak rá a gyerekekre a tanárok a csúnya beszéd miatt???

    Ha igen, kérlek írd le a választ, érdekelne.
    Ha nem, akkor pedig légyszíves legközelebb te szólj rá más gyerekére. És kérd számon a pedagógustól, hogy miért nem szólnak a gyerekekre.

    Üdv!

    Beth”
  • 41. VásárhelyiÁgi 2009. szeptember 27. 19:22
    „Egy egész oldalt tele tudnék írni a hozzászólásokhoz. 29 éve dohányzom, a gimi büfélje mellett kezdtem.
    Egyetlen ismerősöm sem halt meg a dohányzás miatt, de minden dohányzó fizet egy nagy halom adót az államnak.És még a vásárhelyi strandra sem járhatok...
    Soe tiltotam a gyerekeimnek a cigarettázást, mégsem dohányoznak. Nem a szülő a felelős mindenért.
    Fszt szívni se meg nem annak jó, aki csinálja, hanem annak, aki adja.Az önkormányzat dolgozói kaptak a mi pénzünkből segítséget a leszokáshoz, mi meg tizenéve könyörgünk , hogy kapjunk közvilágítást.
    Sajnos olyan helyen dolgozok, ahol egyszerűb kijelölni egy dohányzóhelyet.
    Segít valaki, hogy szokjak le?”
  • 40. ortoane 2009. szeptember 27. 13:51
    „Még mindig jobb, mintha kerékpárt lopnának!”
  • 39. cikicakk55 2009. szeptember 26. 21:05
    „Nem csak a cigizéssel van a baj,hanem a ronda beszéddel is,amit viszont az iskola udvaron művelnek,miközben a felügyelő tanárok egy csoportban verődve nyugodtan trécselnek.Ez viszont már az általános iskolásoknál megfigyelhető.Gyakorló anyukaként nem egyszer hallom, hogy ocsmány szavakkal ordibálva már az alsó tagozatosok kiabálnak egymással,tanári felügyelet ellett.Akkor miért is csodálkoznék azon, hogy középiskolában már cigarettáznak is.”
  • 38. prix 2009. szeptember 25. 09:19
    „Ha tehetném, döntéshozóként beleépítenék teszem azt 300 forintnyi TB-járulékot minden doboz cigi árába, ami egyenesen mehetne a dohányosok kezelésére (leszoktatás, műtétek, kemó, stb). Esetleg feltennék rákban elhunyt emberek tüdejének képét a dobozra, "A Te tüdőd is így fog kinézni 10 év múlva" felirattal. Vagy esetleg ráktól sikeresen megmentett emberek képe (műtéti heg mellkas közepétől hátközépig) "Ő szerencsés volt" felirattal. A dobozon meg csak egy 5ös betűmérettel szerepelhetne a gyártó cég neve.
    Persze tudom, álmodok, mert amíg ekkor adóbevétel származik belőle, valamint ennyi embernek adnak munkát, addig csak a tehetetlenség marad, meg a remény, hogy a fiam, ha felnő, látva a jó példát, nem fogja a kezébe venni...”
  • 37. dmdmdm 2009. szeptember 25. 08:23
    „Leeannlarue!

    "Demagóg = népámító, lázító. Demagógia = hazug ígérgetés, népámítás, lázítás" (http://www.idegen-szavak.hu/keres/demag%C3%B3g) Ebbe naz értelemben nem vagyok demagóg, hiszen nem ámítom a népet, nem vagyok népi vezető vagy hasonló sem. És nem is lázítok. Legalábbis nem áll szándékomban. Továbbá nem is ígérgetek hazug módon. Még csak nem is hazudok. Egyszerűen ez a véleményem.

    "A demagógia (a görög ????? (demos, nép) és ??????? (agogos, vezetés) szavakból) a retorika azon fajtája, amely az érzelmekre és az előítéletekre próbál hatni. A politika és a politológia egyaránt használja, általában tetszetős, részigazságokon, vagy irreális elképzeléseken alapuló politikai programok vagy kijelentések rosszalló (pejoratív) megjelölésére. Számos jelzős szerkezetben is előfordul, attól függően, hogy a politika vagy a kijelentés mely területre vonatkozik (például szociális demagógia, faji demagógia, osztálydemagógia). (...)" (http://hu.wikipedia.org/wiki/Demag%C3%B3gia) Így viszont demagóg vagyok abban az értelemben, hogy szeretnék az érzelmeken keresztül hatni. De ettől még a mondandóm igazságtartalma egy cseppet sem csorbul.”
  • 36. JB007 2009. szeptember 24. 20:46
    „Dettó mint a biztonsági öv. Magától kevesen használják, a büntetéstől való félelem miatt többen. Sajnos tényleg valakinek meg kell védeni az embereket - sokszor önmaguktól. Könnyű lenne azt mondani, hogy kit érdekel, pusztuljon a férgese, de a pusztulat előtt az egészségesek befizetéseiből fog évekig vegetálni, kezelésre járni.”
  • 35. Beth 2009. szeptember 24. 20:35
    „ugyanmár :D lebro, ez tetszik neki, része az önki(le)fejezésnek :D”
  • 34. Beth 2009. szeptember 24. 19:52
    „Ja, a másik: nem tudnak önuralmat tanúsítani semmiért!!!És ez a legnagyobb gond, szerintem.
    Hogy fog így bárminek is ellenállni? ?????”
  • 33. lebro 2009. szeptember 24. 18:36
    „körömlakk lemosót adnék neki legelőször”
  • 32. leeannlarue 2009. szeptember 24. 18:02
    „számomra inkább az undorító, ahogyan elverik erre a szutyokra a pénzüket (és a legolcsóbb, büdös, magas kátrány és nemtommi tartalmú vacakot veszik, mert az nem "hegyilevegő"), és ahogyan kifricskázzák a szabályokat. tojnak anyára-apára, a tanárokra... kéne Vásárhelyre is egy jó is dohányzást korlátozó rendelet és néhány ráérős rendőr. ha párszor már visz haza a gyerekecske csekket a büntiről, a cigi ára talán zsebben marad.
    az meg, hogy a kisebb boltok, trafikok fittyet hánynak a 18-as határra, megint egy másik, morális és üzleti etikai hányadéka a magyar kapitalizmusnak.”
  • 31. leeannlarue 2009. szeptember 24. 17:57
    „dmdmdm!

    demagóg vagy, de a cinizmusod ütős! a mi családunkban több tíz éve notóruis láncdohányosok vannak. én nem szoktam rá, a húgom igen. vagy meg tudod állni, vagy nem. szakközépben én is kipróbáltam a "menők sportját", de nem tetszett, drága is, büdös is...”
  • 30. dmdmdm 2009. szeptember 24. 08:12
    „Filctoll, te gyerek vagy még! Az nem érdekes, hogy Aggódónak igaza van, ugye (és a fidesznek is, ha ezt mondja, és az mszpnek is, ha ezt mondja, és a többinek is, ha ezt mondja), az a lényeg, hogy FIDESZ duma?

    Az a lényeg, hogy a dohányzás a társadalom rákfenéje! Hogy engedélyezett, az csak az ultraerős dohánylobbi és a mindenkor korrupt vezetőink bűne. A dohányáruk adója közel sem fedezi a dohányzás okozta betegségek, elhalálozások, munkaerő kiesésekből eredő költségeket. De nagyon messze nem! Még akkor sem, ha figyelembe vesszük a dohányzás gazdaságélénkítő hatását. Egyszerűen a társadalom nem engedheti meg magának, hogy dohányozzon. Kár, hogy ezt egyesek nem látják be.

    Az pedig külön érdekes, hogy ezek a gyerekek nem veszik komolyan az elrettentő feliratokat, holott nem túlzóak. Sőt! Kíváncsi lennék, hányan gondolkoznak el azon a dohányos gyerekek közül, hogy ha már saját magukat nem is érdekli az egészségük, de legalább a genetikailag kényszerűen károsodó utódjaiktól ne vegyék el az egészséges, hosszú élet lehetőségét. Gyerekek! A ti gyerekeiteknek ártotok!

    Mindenki maga döntse el , hogy mi a jó neki és mi nem? Persze akkor a kisgyerekek egész nap csokit zabálnának és krétával firkálnának a falra, mert nekik az a jó. Az iskolások nem járnának iskolába, hanem csak dohányozni, inni, bandázni, mert nekik az a jó. Dolgozni sem kellene, mert otthon lenni és füvet szívni jó. A Dunába lehetne lövetni bárkit, mert valakinek az a jó.”
  • 29. Nostradamus 2009. szeptember 24. 06:28
    „Baromság az egész. Majd ha nem halasztanak éhen embereket, lesz munkahely meg jövőkép a fiataloknak, majd azután féltsék őket a dohányzástól.”
  • 28. Filctoll 2009. szeptember 23. 21:52
    „aggodo: Lerágott FIDESZ duma.
    Beth: Igazad van, de ha nem engedik ki a nebulókat akkor a WC fog füstölögni.
    Én akkoris a szülőt teszem felelőssé nem az intézményt.”
  • 27. Renchy 2009. szeptember 23. 21:25
    „Ez már az én időmben is így volt és kaptam is egyszer igazgatói figyelmeztetést érte, nem a dohányzásért, hanem az iskolai rendszabály megsértéséért, mert elhagytam az iskola területét. Ez van...persze bagóztam kint :)”
  • 26. Beth 2009. szeptember 23. 20:20
    „Filctoll, rosszul tudod! Nincs joga kimenni a diáknak a szünetben az iskolából, ez nem a szabadság jogi korlátozása. Ha egy őrült elüti az iskola előtt, akkor egyből a sulit fogják elővenni, hogy miért nem akadályozta meg a gyereket abban, hogy kimenjen az utcára. Az megint más, ha kilóg engedély nélkül.”
  • 25. exchange 2009. szeptember 23. 20:09
    „Nálunk egyszer a wc-ben dohányoztak és a 1 és 2. emelet folyosóján olyan volt mint ha köd lett volna (olyan füst) de kell hogy nincs füstjelző egyből elmaradt volna a óra :)”
  • 24. aggodo 2009. szeptember 23. 19:59
    „Kedves Filctoll.
    Nincs igaza abban,hogy a szuloket kellene egyedul felesosse tenni azert,ha a gyerekuk dohanyzik.
    Az allamnak van elsosorban felelossege ebben,mert az allam fogja majd kb.10 ev elteltevel a dohanyzas miatt kialakult betegsegek,pl,tudorak,stb. gyogyitasanak a koltsegeit fedezni. vagyis az allami egeszsegugy,az adofizetok altal befizetetett adokbol.!!!.
    Ha nem tesz az allam ez ellen semmi intezkedeset es foleg nem gondoskodik a betartasarol,(pl.igazolvanykeres a dohanyuzletben) akkor iegenis jogos a vasarhelyi korhaz igenye a tobb betegagyra,mert hamarosan meg fog telni a dohanyzas okozta gyogyithatatlan betegekkel es nem lesz olcso az apolasuk.
    A szulok szinten isznak es dohanyozanak, igy hogy varja el toluk,hogy majd ok fogjak tiltani a dohanyzast a serdulo gyerekuknek,ha sajat maguk jarnak kovetendo peldaval elottuk.Azert egy kicsit jobban bele kellene gondolnia a dolgokba.”
43 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csúszik Dávid szívműtétje

Bakteriális fertőzést kapott a vásárhelyi szívbeteg Horváth Dávid, akit ezért még mindig nem műtöttek meg. Tovább olvasom