Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 7°C | 14°C Még több cikk.

Szemben a forgalommal?

Csongrád megye - Balesetveszélyes, ezért nem támogatja a helyi szaktanácsadó testület, hogy forgalommal szemben is kerékpározzanak egyirányú utcákban Vásárhelyen. Szegeden még vizsgálják, meg lehet-e engedni azt, ami az új KRESZ-ben szerepel. Városonként eltérő szabályok alakulhatnak ki.
Továbbra sem kerekezhetnek be forgalommal szemben az egyirányú utcába a vásárhelyi biciklisek. Ezt azért fontos leszögezni, mert a január elsejével módosított KRESZ szerint már nemcsak a kerékpársávval ellátott egyirányú úton lehetne mindkét oldalon közlekedni, hanem olyan helyen is, ahol a behajtani tilos tábla alá kihelyezik a „kivéve kerékpáros" kiegészítő táblát. A kiegészítő tábla kihelyezése viszont az önkormányzat döntésén múlik.

– Balesetveszélyes lenne, ha a biciklisek a forgalommal szemben is mehetnének, ennyi – indokolta elutasító javaslatukat Kalocsai Géza, a vásárhelyi közgyűlés közlekedési és közbiztonsági szaktanácsadó testületének elnöke. Első körben ők tárgyalták a módosítás lehetőségét. A végső szót a képviselők mondják ki. Kalocsai nem hiszi, hogy ésszerűtlen döntést hoznának. Szerinte hiba lenne kihelyezni a kiegészítő táblákat.

Vásárhelyen csak a Szent Antal utcában lehet forgalommal szemben biciklizni. Fotó: Segesvári Csaba
Vásárhelyen csak a Szent Antal utcában lehet forgalommal szemben biciklizni.
Fotó: Segesvári Csaba

– A város egyirányú utcáinak többsége szűk ahhoz, hogy mindkét oldalon biztonságosan kerekezzenek rajtuk. A balesetek elkerülése végett elsőbbségadási táblát is ki kellene helyezni – sorolta az ellenérveket Kalocsai Géza. Nem mellékes, hogy egy tábla 25–30 ezer forintba kerül.
Vásárhelyen 16 egyirányú utca található – tudtuk meg Torzsa Endrétől, a városi rendőrkapitányság közlekedési osztályának vezetőjétől. A főhadnagy is tagja a szaktanácsadó testületnek. Azt mondta: a módosítással 20–25 utcába kellene kitenni az elsőbbségadás kötelező táblát, ennek hiányában a jobbkéz-szabály szerint közlekednének, ami egyébként sem egyértelmű minden autósnak. Vásárhelyen a kerékpárosok a tiltás ellenére is próbálkoznak a forgalommal szemben biciklizni, pedig helyszíni bírságként akár 20 ezer forintra is büntethetik őket.

Nem valószínű, hogy a vásárhelyi Lánc utcában kétirányú lesz a kerékpáros forgalom. Fotó: Segesvári Csaba
Nem valószínű, hogy a vásárhelyi Lánc utcában kétirányú lesz a kerékpáros forgalom.
Fotó: Segesvári Csaba

Szegeden viszont nem zárkóznak el a módosítástól. Oláh Miklós, a polgármesteri hivatal közlekedési referense elmondta: a közeljövőben felülvizsgálati tanulmány készül mintegy 30 – főként belvárosi – egyirányú utcáról. Felmérik, miként biztosítható a forgalommal szemben haladó kerékpáros közlekedés. A tervezés során az önkormányzat arra törekszik, hogy biztosítsa a belváros biciklis átjárhatóságát. Figyelembe veszik a Magyar Kerékpárosklub szegedi alapszervezetének véleményét is. Hozzátette: mindez része lenne a kerékpáros közlekedés már elkezdett fejlesztésének.

Csongrád, Szentes, Makó

Veszélyesnek tartja a kétirányú biciklis forgalmat Bodor János, a csongrádi önkormányzati utakat kezelő városgondnokság vezetője. A képviselő-testület még nem foglalkozott a témával – közölte Berkes István jegyző, aki magánemberként szintén nem támogatná a módosítást. Csongrádon 5 egyirányú utca található, s szerinte egyik sem jelentős forgalmú. Szentesen sem született még döntés, de készítettek felülvizsgálati tervet a Kossuth Lajos utca rekonstrukciójához kapcsolódóan. Makón pedig várhatóan a februári testületi ülésen tárgyalnak a képviselők a témáról.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. man 2010. január 10. 16:59
    „Jelzi az ország színvonalát, hogy ezen áll a bál... pedig ez olyan egyértelmű, mint az egyszeregy...

    Autós: Bemész az egyirányú utcába? Igen. Kint van a tábla hogy jöhet szembe a biciklis? Igen. Akkor mi van? Ha szembe jön, nem ütöd el, az van...

    Kerékpáros: Bemész forgalommal szemben az egyirányú utcába? Igen.
    1.: Szembe jön egy autó és nem fértek el egymás mellett? Lehúzódsz és kész, az autós is ezt fogja tenni.
    2.: Szembe jön egy autó és elfértek egymás mellett?? Micsodaaaaa ilyen is leheeeet? Nem akar senki nekimenni a másiknak? Hát ez már nem is magyarország...”
  • 38. ifj. Nagy Gábor 2010. január 10. 16:15
    „37. sagan 2010.01.10. 16:11
    "36. hozzászólás varadipal 2010.01.10. 15:49

    A kerékpárosok számára szemből megnyitott utca viszont nem egyirányú utca,hanem kétirányú."

    Sajnos ez így tulajdonképpen nem igaz! (c) dr. Torgyán

    Mivel az elején kintvan az égnek mutató nyíl, az bizony "Egyirányú forgalmú út".

    Ha nem lenne kint és a másik irányból kint lenne egy olyan kétosztatú tábla, ami mindent kizár a kerékpáros kivételével, akkor valóban nem lenne egyirányú.

    A két eset között akad különbség, például az úttest bal oldalán az egyik esetben lehet várakozni, a másik esetben meg nem.”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2010. január 10. 16:11
    „30. aranka2 2010.01.10. 04:53
    "Normális helyeken, ahol az ember is számít valamit a gyalogos és a kerékpáros közlekedést tartják az egyik, a gépjárműveket a másik kategóriának."

    Ez régen talán igaz volt, ma már nem így van, erre számtalan külföldi és hazai példát, kutatást lehet hozni.

    36. varadipal 2010.01.10. 15:49
    "Az egyirányú útnak éppen az a lényege, hogy a bizalmi elv alapján egyáltalán nem kell szembeforgalomra számitani."

    Egyrészt az egyirányú út a legtöbbször azért egyirányú, mert két autó nem fér el egymás mellett, nem pedig azért, mert az autóval szemben egy kerékpáros ne férne el.

    Másrészt mivel a kiegészítő táblát mindkét irányban elhelyezik, ezért teljesen egyértelműen lehet számítani a szembeforgalomra.”
  • 36. sagan 2010. január 10. 16:11
    „36. hozzászólás varadipal 2010.01.10. 15:49

    A kerékpárosok számára szemből megnyitott utca viszont nem egyirányú utca,hanem kétirányú. Azaz számítani kell a szembe forgalomra, csak annyiból speciális,hogy nem autók,hanem csak kerékpárosok jönnek szembe.
    A szentségtörő német változatban ilyen:
    http://www.delmagyar.hu/forum-kepek/214/B2132479.jpg
    Ez egy kerékpáros utca,ahová egyik irányból engedélyezik a személygépkocsi behajtást. Mivel ki van táblázva a kerékpárosnak számítani kell az autóforgalomra és úgy kell közlekednie.
    A bizalmi elv tehát nem sérül,mert egy kétirányú utcába hajtasz be a számodra engedélyezett irányból.”
  • 35. varadipal 2010. január 10. 15:49
    „Én engedélyezném a kerékpározást az autópályán is a forgalommal szemben.Főleg a tranzitutszakaszokon.
    Ha már lúd, legyen kövér!!
    Az egyirányú útnak éppen az a lényege, hogy a bizalmi elv alapján egyáltalán nem kell szembeforgalomra számitani. A nagyokos jogalkotó meggyengíti a bizalmi elvet a hülye intézkedésével.Csoda, hogy ilyen vacak közlekedési morál alakul ki, mikor a jogszabály maga is fejetlen?”
  • 34. CsImre 2010. január 10. 11:49
    „29. efje:

    Tiszamittudoménhol egy kislányt életveszélyes sérülésekkel vittek kórházba, mert az iskola előtti járdán vezetett bicikliútonelütötte egy biciklis.

    A járdán valószínűleg nemüti el az autós a biciklist, csak ott, ahol az út keresztezi, ott viszont fokozott valószínűséggel!”
  • 33. atomboy 2010. január 10. 11:16
    „ejfe, aranka: Nem ertek ezzel egyet. A kerekpar jarmu, es az uton van a helye, nem a jardan. Kerekparutat csak ket varos kozott szabad epiteni, varoson belul eletveszelyes. Helyette ketoldalu egyiranyu kerekparsavokat kell alkalmazni.

    Tanulmany: http://mek.niif.hu/01200/01210/01210.pdf”
  • 32. eldorádó 2010. január 10. 10:41
    „19. hozzászólás JB007 2010.01.09. 17:34 : igazad van, de összeér a két utca, gondolom, aki jár arra érti a szitut!”
  • 31. vuk 2010. január 10. 10:30
    „28. hozzászólás Bendzsi 2010.01.10. 00:07
    Ööö. Hosszu tavu megoldasnak nem jobb, ha az allat modjara kozlekedo autost halalba buntetik+jogsielvetel? Az a megoldas, hogy a kerekparos maradjon otthon vagy menjen a jardan azert, mert par autos hulye?”
  • 30. joy 2010. január 10. 09:32
    „Tényleg, miből van az a kiegtábla, hogy 25-30 eHuF-ba kerül?
    Az ilyen "városatyai" hozzászóló megérdemel választóitól egy hatalmas valósatyai nyaklevest!”
  • 29. aranka2 2010. január 10. 04:53
    „Normális helyeken, ahol az ember is számít valamit a gyalogos és a kerékpáros közlekedést tartják az egyik, a gépjárműveket a másik kategóriának. Biciklis, meg gyalogos jobban megfér együtt, ebben efjének van igaza. A baj csak az, hogy ez pénzbe kerülne, Vásárhelyen meg a propaganda számít, nem az emberek. Lehetetlen, tökéletesen hozzánemértő módon "kialakítanak" valami szörnyűséget (pl. Andrássy u, Lázár u), azután el lehet mondani, hogy már megint mennyire az élen járunk.”
  • 28. efje 2010. január 10. 01:04
    „Az Andrássy utcában biztonsagosabb lett volna a főiskola felőli járdával összevonni a bicikliutat mivel gyalogost nem szoktak biciklisek halálra gazolni. A kínai bolt és az OTP között meg folytatódhatna azon az oldalon a hatalmas facserepek helyett. Az a szakasz egyébként a felújítására var ami nem csak az díszburkolatot kellene tartalmaznia, hanem többek közt a másik oldalon egy autónyi szélességben helyet foglaló virágágyas megszűnését, atepiteset is illene.”
  • 27. Bendzsi 2010. január 10. 00:07
    „Igaza van több hozzászólónak ,de az Andrássy utcai közlekedésről nem sokan írtak.Ott ugye, szemben kell menni biciklivel a forgalommal,ami elég balesetveszélyes.Miért nem lehet elválasztani a járműforgalomtól azt a kis részt a bicikliseknek?Sok autós állat módjára közlekedik,és sokszor csak a szerencsén múlik,h nem lessz nagyobb baj.”
  • 26. unknown 2010. január 09. 22:19
    „Felőlem úgy oldják meg, ahogy akarják...”
  • 25. sagan 2010. január 09. 21:55
    „Köszönöm a szakértő úr tartalmas indoklását. Igazán remek,hogy ilyen hozzáértő emberek dönthetnek mások életéről.

    Cserébe egy Hofi klasszikus:
    -Beázik a csizmám.
    -Asszonyom,a csizma nem ázik be,meleg van izzad a lába.”
  • 24. ifj. Nagy Gábor 2010. január 09. 21:54
    „20. unknown 2010.01.09. 18:58
    "Igazad van Gábor, ez így van a "kivétel"-lel, a kiegészítő táblák esetében. De miért ne lehetne e kiegészítő kerékpár táblácska zöld alapszínű egy, a jobbján felfelé mutató sötétzöld nyíllal."

    Abból indultál ki, hogy legyen olcsóbb. Kifejezetten nem tartom valószínűnek, hogy a Kivéve felirat elhagyása annyival olcsóbbá tenné a táblát, amennyivel drágább lenne, hogy az egész zöldre legyen színezve!

    "Egyébként is a külföldiek nem is tudják elolvasni e magyar nyelvű kiírást."

    Magyarok se tudják külföldön elolvasni, pedig ott is vannak szöveges kiegészítők...

    22. unknown 2010.01.09. 19:10
    "Most jut eszembe a forgalmi lámpák megoldás esete, amikor a piros lámpa mellett is alkalmaznak indulást engedő zöld nyilat. Lám, az sem megtévesztő."

    A lámpa színe egyértelmű. Az, hogy találjuk ki, a kiegészítő tábla megengedő vagy tiltó kivétel (mert nincs odaírva), az nem éppen egyértelmű...”
  • 23. aranka2 2010. január 09. 20:03
    „Hogyan lehet ilyent mondani: "A balesetek elkerülése végett elsőbbségadási táblát is ki kellene helyezni - sorolta az ellenérveket Kalocsai Géza. Nem mellékes, hogy egy tábla 25-30 ezer forintba kerül."? Abszolút mellékes!
    Kalocsai Géza okosabban beszélne, ha nem csak a kocsi ablakából látna biciklit. Ostoba döntésre készülnek, elszúrt dolog ez az egész kerékpáros Vásárhely, mert nem az!”
  • 22. unknown 2010. január 09. 19:10
    „Most jut eszembe a forgalmi lámpák megoldás esete, amikor a piros lámpa mellett is alkalmaznak indulást engedő zöld nyilat. Lám, az sem megtévesztő. Tehát lehetünk egy kicsit rugalmasabbak, ésszerűbbek a kerékpár jelzés esetében is.”
  • 21. efje 2010. január 09. 19:10
    „Mindenképpen a holland példa követendő! Ösztönözni kell az embereket hogy kerékpárral közlekedjenek és minden segítséget meg kell adni ehhez. Az egyirányú utcákban engedni kell a kerékpáros forgalmat mindkét irányban, legfeljebb sebességkorlátozást lehetne bevezetni az autósoknak ezekben az utcákban.
    Javasolnám hogy Kalocsai úr menjen el hollandiaba és tanuljon az ottani rendszerből! A hollandoknál ugyanis szinte mindenütt a biciklisnek van elsőbbsége. Ugye önnek nem kell kiszállnia az autóból ha forgalmi okból megáll? A bicikliről viszont le kell pattanni és 60 fölött ez mar nem egyszerű mutatvány! Remélem érthető voltam!”
  • 20. unknown 2010. január 09. 18:58
    „Igazad van Gábor, ez így van a "kivétel"-lel, a kiegészítő táblák esetében. De miért ne lehetne e kiegészítő kerékpár táblácska zöld alapszínű egy, a jobbján felfelé mutató sötétzöld nyíllal. A behajtani tilos tábla annyira nemzetközi jelzés, hogy e kiegészítő tábla jelentőségében alulértékelhető, nem tévesztheti meg a gépjárművezetőket. Egyébként is a külföldiek nem is tudják elolvasni e magyar nyelvű kiírást. Egy kicsit eltérhetnénk ezügyben a lokális eligazodás segítése érdekében. Ha már képesek a magyar hivatalosságok pár évente állandóan módosítani a magyar Kreszt. Úgyhogy - szerintem - beleférne az általam javasolt megoldás.”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tavasszal rendezik a terepet a 47-esnél

A négysávosított 47-es főút mentén még kisebb-nagyobb földkupacok, gödrök láthatók - ezeket tavasszal számolja fel a kivitelező Mota-Engil Zrt. Tovább olvasom