Délmagyar logó

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 11°C Még több cikk.

Újra tanulnak sétálni a vásárhelyiek

Hódmezővásárhely - Az autók eltűntek, a sétálók viszont még nem lakták be az új vásárhelyi sétálóutcát. Több korzózót várnának az üzlettulajdonosok, mert forgalmuk a korábbi kétharmadára csökkent. A kutató szerint megjósolhatatlan, mikorra fogad el egy ekkora változást a közösség, de ez a folyamat nagyon izgalmas.
Nem csak Hódmezővásárhely kulturális életét „fogalmazta újra", a közlekedési és vásárlási szokásokra is várostörténeti, megyei jelentőségű hatása volt, hogy 2,7 milliárd forintból elkészült a Tornyai János Kulturális Városnegyed. Egyszerre újult meg az egész Dr. Rapcsák András út, a múzeummal, a művelődési központtal és az ortodox templommal. Jellemző változás volt a Raktár Café megjelenése a korábbi, szocreál stílusú borozó helyén. A város támogatta ezt az átalakulást, jelezve, fontosnak tartja, hogy a művelődési központhoz passzoló vendéglátóhely nyíljon. Korábban itt haladt át a 45-ös és 47-es út forgalma – most sétálóutca lett ez a rész. Az autóknak megmaradt szakaszról nézve a béke szigete. A vásárhelyiek pedig elkezdték belakni.

Újra tanulnak sétálni a vásárhelyiek. Fotó: Bakos András (galéria)

Az átadás óta eltelt négy hónap egyik meghatározó tapasztalata az, hogy az új sétálóutcán kevesebben sétálnak, mint az Andrássy úton, és az üzletek régi vásárlóinak csak egy része tért vissza. Furcsa, hogy az egymás mellett álló két régi söröző közül az egyik már bedobta a törülközőt, a másiknak az üvegére is kiragasztották: kiadó üzlethelyiség. Egyedül a kínai tulajdonban álló ruhaboltban hallottunk olyat, hogy nem éreztek változást. – Amikor tartott az építkezés, nálunk vásároltak a munkások, és ez jól jött, aznap pedig, amikor átadták a sétálóutcát, kiugróan magas forgalmunk volt, jutalmat adtam a két eladónknak – mondja a Flamand Falat tulajdonosa, Sós Árpád. – Azóta viszont kétharmada a forgalmunk a korábbinak. A művelődési központ rendezvényeinek közönségére mi nem számíthatunk: akik hangversenyre jönnek, nem vesznek kakaós csigát. Az önkormányzatnál azt mondták, fogunk mi még örülni annak, hogy ez sétálóutca lett. Drukkolok, hogy igazuk legyen.

Volt egyszer egy promenád

Hódmezővásárhelyen a Nyizsnyai és a Zrínyi utca kereszteződésétől a Kossuth térig tartott a megénekelt promenád. Nem volt klasszikus sétatér, mégis ott volt szokás sétálni, ez az akkori társadalmi érintkezés egyik formája volt. Azok az átutazók, akiket a GPS-ük az új sétálóutca átadása után is felvezetett a Kossuth térre, bosszankodtak. Jó, ha tudják, a városközpont „autótlanítása" nem most kezdődött a városban. Ötven éve a Kossuth téren még keresztben is át lehetett hajtani kocsival. Az Andrássy útnak ez a vége sem volt lezárva, mint most. A Szántó Kovács János utcára, akár balra, Szeged felé is el lehetett kanyarodni róla.

– Több időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a vásárhelyiek hozzászokjanak ehhez a változáshoz – ez Dékány Tamás véleménye. A Sárkány Sport- és Játékbolt tulajdonosa szerint már 2008 óta csökken a bevétel a válság miatt, a körülményekhez képest az ő mostani karácsonyi forgalmuk elfogadható volt. Nagyon tetszik neki az utca új arculata, az, hogy egyszerre újították föl a legtöbb házat. Kiemelte a pixelbetonos, ragyogó padokat. – Az egész világon jellemző trend, hogy kiszorítják az autókat a belváros egy részéről. Másutt is hozzászoktak ehhez valahogyan.

Hat üzletben jártam. Az átadás napja a porcelánboltban is emlékezetes volt: aznap szegediek, szentesiek vásároltak, a korábbi átmenővásárló-forgalom azonban később végleg eltűnt. A helyiek távolmaradását azzal magyarázzák, hogy a vásárhelyiek egyelőre nem hajlandók sétálva vásárolni: ha nem lehet autóval megállni az üzlet előtt, inkább máshová mennek. Több tulajdonos is mondta, megérti volt vevőit, ő is kocsival jár mindenhová, nincs idő nézelődni. Más megjegyezte, a vásárlási szokások miatt Európa-szerte változik a sétálóutcák szerepe, a szegedi Kárász és a budapesti Váci utcába sem azért mennek már az emberek, amiért régen. Arra kell tehát rájönni, ide miért jönnének szívesen.

* * *

A kutató szerint ez izgalmas

– Általánosságban nem lehet megmondani, mennyi idő alatt „élnek be" egy ilyen új teret – válaszolta kérdésünkre Pusztai Bertalan egyetemi docens, kultúrakutató. – Aki a teret kialakította, elképzelt valamilyen funkciót, a közösségnek is vannak igényei. E kétféle megközelítés, értelmezés megjósolhatatlan konfliktusai során alakul ki a használat szokása. Ezek nagyon izgalmas folyamatok egy kutató számára, a kívülálló laikus viszont néha nem érti, mitől válhat parázs vita tárgyává az például, odébb tegyünk-e egy szobrot, vagy sem.
Pusztai Bertalan emlékeztetett, a 90-es évektől Magyarországon a helyi önkormányzatoknak – pártállástól függetlenül – nagyon határozott elképzelésük volt egy-egy felújított tér, városközpont új, többnyire ünnepi funkciójával kapcsolatban. Ezek az elképzelések győzhetnek, de más tényezők is lehetnek erősek. Erre példa a szegedi Árkád, amely drámaian hatott nemcsak a vásárlási, de a térhasználati szokásokra is.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. 48as 2013. január 18. 13:21
    „Azt hiszem figyelembe kell venni nyugat-észak európai tapasztalatokat. Azok alapján sétáló utca akkor lesz egy utcából, ha ott megsokadodnak a szolgáltatások, majd az autó forgalmat kitíltják, és kellô szinten átalakítják a gyalogosok igényének. Ez meg történt. Sokan akkor fognak ott sétálni, ha a szolgáltatások jelentôsen megszaporodnak, de ennek most gazdasági akadályai vannak. Azért úgy 5-6 éven belül majd csak elindúl, és akkor az eggyik szolgáltatás, ügyintézés, rendelôk, vonzák oda a többit.
    Majd így alakul ki sétáló utca, amikor majd azért is mennek oda az emberek, hogy rég látott ismerôseivel esetleg találkozzanak.
    Az emberek szeretnek olyan térségbe menni, ahol egyszerre sok ügyes-bajos dolgait el tudják intézni, és közben legyen egy kis pihe is, kellemes környezetben. Menni fog ez.”
  • 26. OPP 2013. január 16. 07:16
    „Miért kell járni tanulni? Ezt magyarázza már el valaki! Mindenki tud járni, nem kisbabák az emberek.”
  • 25. xenopus 2013. január 16. 06:39
    „És még annyi, hogy ez a projekt kísértetiesen hasonlít a makói fürdő projektre.
    Csili-vili minden, csak épp a vásárló (vendég) hiányzik.”
  • 24. xenopus 2013. január 16. 06:36
    „Én is elkerülöm azt a betonrengeteget. Szerintem ez a város legjobban megfigyelt helye, mindegyik lámpa alatt kamera figyel. Hát engem ne figyeljen senki!
    A nagy épület felújításokkal kapcsolatban, nevetséges hogy egy utcafronti festést felújításnak nevezzenek!
    Példa a régi rendőrség épülete. Belül szétverve, villany gáz már régóta megszüntetve. Sorsa kétséges és bizonytalan!”
  • 23. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. január 15. 17:02
    „17. airwaves 2013.01.14. 11:20
    Hirtelen ennyi jutott az eszembe XD”
  • 22. vcxy 2013. január 15. 15:32
    „21. aquarius
    Teljes mértékben egytértek! Ezen kívül ha a gyerekeket szeretném elvinni a sétálóutcára, és elengedni, hogy rohangáljanak, nem merem, mert a bicikliutat a sétálóutcán keresztül vezették el. A biciklisek meg az elekrtomos kerékpárosok az utca teljes terjedelmében mindenen keresztül mennek, így aztán a szép új teret még arra se lehet használni, hogy a gyerekek szaladgálhassanak...”
  • 21. aquarius 2013. január 15. 10:03
    „Megtanultak sétálni? Igaz, a felnőttnek is újra kell tanulni járni az össze-vissza töredezett, vagdosott, szintkülönbséges, konkrétan balesetveszélyes járdákon! Arról nem beszélve, hogy kicsi gyerekkel, babakocsival, rokkantkocsival stb. teljesen lehetetlen sérülés, megbotlás nélkül a belvárosban gyalogosan közlekedni. A bicikliutak egy része hasonlóan veszélyes. Költünk a puccos sétálóutcára, a többit meg hagyjuk rohadni?!”
  • 20. eldorádó 2013. január 14. 16:01
    „A gomb megvan a kabáthoz: Hmvhely élhető város, a sétáló utca már kész, most már jöhet a BMW-gyár Kishomokra! :-)”
  • 19. portis 2013. január 14. 15:27
    „Cáfolnom kell hogy kihalt a sétáló utca.
    Ma reggel is egy csomó közmunkás szöszmötölt rajta. :)”
  • 18. bakosandras 2013. január 14. 12:12
    „Hétszünyű, airwaves, aláírom, hogy mindenki elsősorban a saját városát nézi, nem tekint kijjebb, de higgyék el, másutt legföljebb kicsit más a helyzet. A jogászok, tanárok, orvosok tényleg felülreprezentáltak a politikusi pályán, de ez nem csak vásárhelyre jellemző. Nem csak Lázár jogász, hanem Botka is Szegeden, és Buzás is Makón, a csongrádi Kőrösi középiskolai tanár. A palettát Szirbik színesíti, aki közgazdász és villamos üzemmérnök, Nógrádi Mórahalmon, mezőgazdász, a kisteleki Nagy Sándor, ha jól tudom, építész. Rapcsák is mérnök volt. A legérdekesebb, ebből a szempontból a kövegyi Galgóczkiné, aki a helyi kocsma tulajdonosa - és mégis, bevált, már másodszor választották meg. Szerintem a kreativitás, kapcsolatteremtő készség és a jóindulat nem diplomafüggő.”
  • 17. airwaves 2013. január 14. 11:20
    „16. Hétszűnyűkapanyányimonyók
    "Nem kellett volna eszetlen projectekbe ölni a pénzt azért, hogy 1-2 építési vállalkozó kocsit cserélhessen."
    Ha szerinted csak ezért tették, akkor azt kell mondjam, naiv vagy kissé...

    12. bakosandras
    Történt már olyan Vásárhelyen, hogy azért nem települt cég a városba, mert nem kapott érte, aki elvárta volna...
    Nem az önkormányzatnak kell gyárat nyitni valóban, de soha meg nem térülő, csak veszteséget termelő kulturális beruházásokra szórni a pénzt, ellenben a város legértékesebb belvárosi telkeit elkótyavetyélni kereskedelmi multiknak sem arra utal, hogy átgondolt gazdaságpolitika lenne a torony alatt.
    Könyvtáros, zenész, sose dolgozott jogász, tanár, orvos. Nem kimondottan azok a szakmák, amelyektől elvárható lenne, hogy értsen hozzá. De ha még a szándék sincs meg...”
  • 16. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. január 14. 07:26
    „12. bakosandras 2013.01.13. 15:45
    Nem kellett volna eszetlen projectekbe ölni a pénzt azért, hogy 1-2 építési vállalkozó kocsit cserélhessen.
    Nem a dolgozni akaró pórnépet kéne szivatni építményadóval, meg hülye parkolósi rendszerrel, hanem meg kéne vizsgálni kik azok akik semmit nem tesznek abba a bizonyos kalapba, munkanélküliek, mégis vígan élnek cigicsencselésből, kacsalábon forgó kérót tartanak fenn segíjkéből.
    <moderálva>”
  • 15. CaptainChaos 2013. január 13. 20:51
    „12. bakosandras 2013.01.13. 15:45

    Hogyne tehetne az önkormányzat a munkahelyek teremtése érdekében.
    Csökkenteni kellene az iparűzési adót, a bürokráciát, és a cégeket és a lakosságot sújtó ingatlanadót sem lett volna
    szabad bevezetni. Hogy csak a legfontosabbakat említsem.”
  • 14. mivan? 2013. január 13. 19:05
    „Szerintem ez a sétálóutca nem jött be. De mit nekünk!! Csak kicsivel több, mint 4 milliárdba került. Lehet tapsolni!”
  • 13. Lázárhelyi 2013. január 13. 16:07
    „Az OTP másik oldalán meg csak bukdácsolni lehet. Ennyi pénzből nagyon kicsiny városrészt sikerült felújítani. A múzeumot akár be is lehetne csukni, úgy mint az emlékpont, csak úgy taszítja a fizetővendégeket.
    A belváros legforgalmasabb helye, talán az Andrássyn lévő használt-ruha üzlet. Ez azt hiszem sok mindent elárul.”
  • 12. bakosandras 2013. január 13. 15:45
    „Én2: igen, ezt szokták mondani minden városvezetésnek, tegyen róla, hogy élhető legyen. Tesz, ahogyan tud, mindegyik - de a legfontosabbat, munkahelyet egyik sem tud rajzolni. Legföljebb ipari parkot épít, ahol közművesít, adókedvezményt ad a letelepedőknek, vagy - mint a vásárhelyi - adókedvezményt olyanoknak, akik fölvesznek még valakit. Akadt itt a megyében egy önkormányzat, amely konkrétan munkahelyet teremtett, és fejlesztette a mezőgazdaságot. Mórahalomnak hívják azt a várost, ahol a Mórakert - amelyben az önkormányzatnak majdnem 1 milliárdja volt. A történetet a legtöbb olvasó jól ismeri. Kedves Én2: mit tegyen az önkormányzat? Fektessen be közpénzt egy olyan vállalkozásba, amely aztán vagy továbbél, vagy bebukik? Meg tetszik védeni majd akkor a városvezetést azoktól, akik hűtlen kezeléssel vádolják?”
  • 11. Én2 2013. január 13. 15:09
    „Ma du. sétáltam az Andrássy-n, egy lélekkel sem találkoztam csak a kori pályán voltak de ott se sokan. A sétáló u. meg teljesen kihalt csak a bicajosok akinek arra kell menni azokat lehet látni.
    Sajnos Vásárhely nem egy élhető város, nincs mhely, nincs pénz hiába vannak a bódék ha az embereknek üres a zsebük.Város vezetése tegyen róla, hogy élhető város legyen.”
  • 10. Qllancs 2013. január 13. 11:33
    „Megmondta lázárjani a 2013 év jobb lesz ! Ott is fognak még az emberek sétálni ..lesz még tömeg ! Nincs a városnak adóssága..csak min. és kapott jancsitól még :2 milliárd ft jutalmat is !
    Vásárhely a legélhetőbb magyar város !Mindenki dolgozik tanul, boldogok az emberek !Nem éheznek..fáznak , nincs tartozás, ott a KÁNAÁN !!!!!!
    Jön a tavasz, jön a nyár ..nyithatnak a sörözők, fagyizók, üzletek ! Dübörög a gazdaság, OTT arrafelé minden szép..és jóóó !
    v. nem ?”
  • 9. mynameis 2013. január 13. 10:16
    „Majd ha az emberek nem a megélhetés után rohannak,akkor talán lesz egy kis idő sétálni a korzón is.”
  • 8. Linka11 2013. január 13. 08:40
    „Ez mind szép !- Csak közben az átmenő forgalom a város más részein zsúfoltságot okoz.Ráadásul ki sem tudják kerülni a várost ,ha Orosháza vagy Szentes felé mennek !A Szentesi forgalom így sokkal szennyezőbb mert nem tud a
    legrövidebb úton kimenni a városból.-Vagyis-minimum egyszerre kellett volna elkerülő út és városrendezés ! Így egy kissé róka fogta csuka, lett a helyzet !-Persze népszerűség hajhászási szempontból ez egy jól bevált recept !”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szombaton kezdetét veszi a báli szezon

A hagyományokhoz híven, idén is a Bethlen Gábor Református Gimnázium diákbáljával veszi kezdetét a hódmezővásárhelyi báli szezon. Tovább olvasom