Délmagyar logó

2017. 07. 20. csütörtök - Illés 21°C | 34°C Még több cikk.

100 éve kezdődött a Bádog Böske sorozatgyártása

Makó - Február 5-én alkalmi bélyegkibocsátással emlékezik az autóipar fejlődésének különösen fontos eseményére és magyar vonatkozására a Magyar Posta. Száz évvel ezelőtt a makói Galamb József konstruktőr-főmérnök vezetésével kezdődött meg a Ford T-modell, a becenevén Tin Lizzy, azaz Bádog Böske sorozatgyártása.
Galamb József Makón született 1881. február 3-án. Miután üzemmérnöki diplomát szerzett, első munkahelye a Diósgyőri Vasgyár lett. 1903-ban a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával jutott el külföldre; Németországban a Daimler és Benz, később az Adler Automobil Company, majd az amerikai Clevelandben a Stearn's Automobile Company alkalmazottja lett.

Nem sokkal azután Detroitban találkozott Henry Forddal, s ez a találkozás alapozta meg az autógyártás történelmének legendás együttműködését. Galamb József először áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd már a gyár főkonstruktőreként – Farkas Jenővel és az amerikai Harold Wills-szel – megalkotta a híres T-modell alkatrészeinek tervét.

A bélyegképen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József portréja látható. Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművésznek a tervezéshez a fotóanyagot a József Attila Múzeum adta. A tíz bélyegképe
A bélyegképen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József portréja látható. Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművésznek a tervezéshez a fotóanyagot a József Attila Múzeum adta. A tíz bélyegképet tartalmazó bélyegkisívből húszezer példány készült a Pénzjegynyomdában.

Az egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó szerkezeti terveinek elkészítése közben egy sor műszaki újítást alkalmaztak. Galamb József találmánya volt a T-modell bolygóműves sebességváltója és a levehető hengerfejű motor is. Vezetésével éppen 100 esztendővel ezelőtt, 1913-ban áttértek a mozgó összeszerelő szalagon (futószalagon) történő sorozatgyártásra, mely azután a világ autógyártását is forradalmasította. A Ford T-modell ezért lehetett korának első népautója. Húsz év alatt 15 és fél millió példány készült belőle. (Forrás: hu.wikipedia.org)

A február 5-én megjelenő kisív 20 ezer példányban készült, ára 145 forint.

A Magyar Posta „Jeles magyarok" sorozatának február 5-én megjelenő alkalmi bélyege dr. Ujvárosi Miklós botanikusra emlékezik 100. születésnapján. A bélyegen prof. dr. Ujvárosi Miklós portréja mellett búzavirág látható, utalva arra, hogy a tudóst a szántóföldi gyomnövény-társulások szakértőjeként tartja számon a szakma. A bélyeget Székely Kálmán grafikusművész tervezte, névértéke 395 forint, 150 ezer példányban készült a Pénzjegynyomdában.

Prof. dr. Ujvárosi Miklós (Hajdúnánás, 1913. január 25.–Budapest, 1981. augusztus 15.) magyar botanikus. Mezőgazdasági növénytannal, florisztikával, herbológiával foglalkozott, ő a magyar agrobotanikai iskola megalapítója.

A Debreceni Tudományegyetem bölcsészeti karán doktorált, 1952-ben kandidátusi fokozatot is szerzett. Egyetemi oktató, 1943-tól gazdasági tanintézeti tanár, 1947-től a debreceni agrártudományi egyetemen adjunktus. Az ország valamennyi mezőgazdasági jellegű egyetemén tartott szakterületéről, a gyomokról előadásokat. A Szent István Egyetem jogelőd intézményeiben, főleg a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen rendszeresen, továbbá a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetemen is többször szerepelt meghívott előadóként. A debreceni botanikus kert vezetője, 1941–43 között a kolozsvári kert főintézője volt. 1949-től 1955-ig Pallagon, majd Martonvásáron részlegvezető. Nyugdíjba vonulásáig (1980) vezette az MTA Vácrátóti Botanikai Kutató Intézet Botanikus kertjét, 24 éven keresztül a kutatóintézet igazgató-helyettese volt.

Flóra- és vegetációkutatóként, ökológusként fő kutatási témája a magyarországi szántóföldi gyomnövények voltak. Számos szakcikket, kiadványt, terjedelmes kézikönyvet publikált ebben a témában. Éppen negyven évvel ezelőtt adták ki a kutatásainak összefoglalását adó „Gyomnövények" és „Gyomirtás" című könyveket, akkor, 1973-ban az Állami Díjat is megkapta a gyomnövények elleni védekezés tudományos alapjainak kidolgozásában végzett munkásságáért. Munkájának, a gyombiológiai iskolának folytatásaként tanítványai 1984-ben megalakították a Dr. Ujvárosi Miklós Gyomismereti Társaságot. Emlékoszlopa a hajdúnánási gimnázium melletti parkbanáll;az MTA Vácrátóti Ökológiai és Botanikai Kutató Intézet kutatóházának falán emléktábla őrzi emlékét.

Olvasóink írták

  • 7. anycika 2013. január 30. 15:34
    „Kedves Django! A bélyeges kollégák nincsenek elcsúszva 5 évvel, olvasd el a bélyegkép tetején lévő írást!!! Azt gondolom ez igenis szép bélyeg. A bélyegeken legalább sok emlékezetes dologról megemlékeznek,amiről sokan lehet nem is tudnak.”
  • 6. klj-54 2013. január 29. 21:13
    „Ha már a Wilson váltó (Bolygóműves) szóba került, akkor hasonló eszközre gondoljatok:
    http://radarfigyelo.hu/wp-content/uploads/sites/2/2012/11/GTF_Geared_Turbofan-584x515.jpg”
  • 5. Django 2013. január 29. 20:05
    „100 éve kezdtek el futószalagot használ az autók gyártásában... Akkor a bélyegen nem egy futószalagnak kéne lennie ? T Model-t nem 1913ban kezdték sorozatgyártani, csak akkor kezdtek el futószalagot használni hozzá...”
  • 4. csakegyhsz 2013. január 29. 18:54
    „Különös varázsa van az egykori szerelőműhelynek a deák F. utca sarkán. Akárhányszor elmegyek előtte végigfut az agyamon, mi lett volna a makói Ford kereskedéssel, ha nem szól közbe a történelem.
    Vajon rág e még rozsda T vagy A Fordot, rejtve valahol Makón vagy környékén? Őriz e még ismeretlen emléket a város a történelem e szerencsés korszakáról?
    Legyünk nagyon büszkék, hogy Galamb József feltette Makót a világ motorizációs térképére. Bízom benne, hogy emlékét egyre méltóbban őrizzük.”
  • 3. Django 2013. január 29. 18:47
    „Jézusom ezt a butaságot. Hát falnak megyek az ilyen cikkektől!

    "Száz évvel ezelőtt a makói Galamb József konstruktőr-főmérnök vezetésével kezdődött meg a Ford T-modell sorozatgyártása" Írja a cikk.

    Könyörgöm, 1903ban még Magyarországon volt - de ezt is leírja a cikk - akkor hogy kezdhette volna el gyártani a cég ??? Arról nem is beszélve, hogy a Ford T Model gyártását HIVATALOSAN 1908ban kezdték el !!!! 5évvel vannak a bélyeges kollégák elcsúszva !!!! Ilyen is csak nálunk fordulhat elő. Jó hogy nem kezdenek el honfoglalási bélyegeket nyomni, mert most van az évfordulója !!!!! Legalább olvastak volna utána, mielőtt elkezdik terjeszteni.....”
  • 2. queenmargareth1 2013. január 29. 17:57
    „egész nap figyeltem ezt a cikket...
    nos, ha a tv2 vagy a barátok közt akárkijéről lenne szó, már 30 millió hsz lenne.
    csodálom, hogy betették ezt ide, esetleg a lapba.”
  • 1. klj-54 2013. január 29. 14:05
    „Büszkének kellene lenni erre a tényre!
    De mi magyarok csak az értéktelen celebeket propagáljuk mindenhol:(”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tárgyalást kértek a pitvarosi vádlottak

Közokirat-hamisítás miatt pénzbüntetésre ítélték Pitvaros jegyzőjét, polgármesterét, alpolgármesterét, három képviselőjét. Tovább olvasom