Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Na végre! Tiszta az M43-as!

Maroslele - Feljelentették a gondatlan kamionost, akinek a járműve 5 kilométer hosszan beszennyezte az M43-as autópályát. Az SZTE Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék vezetője szerint csak mechanikai úton lehet a kiömlött szilikont eltávolítani. Végre újra tiszta a pályatest!
Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook-oldala, nem csak makóiaknak.

Sikerült eltávolítani a ragacsot, megszűnt a sávlezárás és a sebességkorlátozás. Az autópályára mostantól a maroslelei felhajtónál is mindkét irányba felhajthatnak a járművek.

Korábban írtuk:

Ötödik napja zárva az M43-as autópálya Szeged felé vezető sávja a maroslelei és a Rákóczi telepi lehajtó között. Megírtuk: csütörtök éjjel egy szilikonalapú anyag ömlött ki egy teherautóból 5 kilométer hosszan az M43-ason.

– Sajnos kevés az információ erről a történetről. Több nap is eltelt, és még mindig nem használható a maroslelei felhajtó. Érdekes, hogy ennyi idő alatt nem tudják a gondot megoldani, de továbbra sem ad senki semmi információt, miért halad ilyen lassan az egész – kérdezte maroslelei olvasónk az autópálya-lezárás kapcsán.

– Ha a belső sávot 1 nap alatt megtudták oldani, akkor a lehajtói részt miért nem tudják 5 nap alatt letakarítani? – érdeklődött. Hozzátette, a környékbeliek csak jelentős kerülővel érik el Szegedet, ami a mai üzemanyagárak mellett több mint kellemetlen.

A sztrádán hétfő délelőtt egy homokot szállító teherautó és egy söprőgép próbálkozott az élelmiszer- és gyógyszeriparban is használatos szilikon eltávolításával. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai homokot lapátoltak a közel egy méter szélesen kifolyt, fekete színű anyagra, majd azt egy másik munkagéppel megpróbálták felseperni. – Ha víz éri, zselészerű lesz, és nagyon csúszik – hallottuk. A kiömlött anyag egyfajta szilikonvegyület, a pontos fajtáját még nem sikerült meghatározni. A péntek hajnalban kivonult katasztrófavédelmi szakemberek megállapították, hogy az anyag környezetre nem veszélyes. – Az eltakarításban nem tudunk segíteni, szakértő bevonásával lehet a problémát elhárítani – mondta Arany-Tóth Attila, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője.

A maroslelei lehajtónál időben jelzik, hogy erre jelenleg nem közelíthető meg a sztráda. Fotó: Segesvár Csaba
A maroslelei lehajtónál időben jelzik, hogy erre jelenleg nem közelíthető meg a sztráda.
Fotó: Segesvári Csaba

– Mechanikai úton célszerű az autópályára kifolyt szilikont eltávolítani – közölte érdeklődésünkre Kiss Tamás egyetemi tanár, az MTA doktora. A Szegedi Tudományegyetem Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszékének vezetője elmondta, a szilikon egy rendkívül ellenálló anyag, amelyet szerves oldószerrel is csak nagyon nehezen lehetne kezelni. Ennek viszont jelentősek a környezeti kockázatai. – A felső réteget le kell kaparni. Úgy vélem, ez egyfajta szilikongél lehetett – vélekedett Kiss Tamás. Hozzátette, az anyag az aszfaltba szivároghatott, ezért sem lehet onnan biztonságosan kioldani. – Az oldószerek a teljes aszfaltréteget beszennyezhetik – mondta a tanszékvezető.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) kommunikációs vezetője elmondta, munkatársai az egész hétvégén dolgoztak az M43-as megtisztításán. – A terelés kiépítésével a belső sávban zavartalan a forgalom. Jelenleg homokszórással próbálják megtörni a szennyezett réteget – mondta Róna Márta. Hozzátette, a károkozás miatt az ÁAK Zrt. ismeretlen tettes ellen tett feljelentést.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. birkasouce 2013. szeptember 27. 21:43
    „"megtudták oldani" - igekötő kapcsolása az igéhez. Általános iskola negyedik osztályban tanítják, azt hiszem. Ki kellene járni.

    Egyébként érdekelne, mibe használják ezt az anyagot, ha nem lehet felkaparni az aszfaltról.”
  • 23. Racoon 2013. szeptember 26. 15:09
    „Múltkor néztem egy ismeretterjesztő filmet az amerikai autópálya felújításról. Vasbeton autópálya javítás. Első nap a kijelölt szakasz felbontása, második nap zsaluzás, betonvasak lerakása, harmadik nap beöntés betonnal, negyedik nap felfestés, ötödik nap átadás. Nálunk öt nap a ragacs eltávolítása.”
  • 22. adr883 2013. szeptember 25. 14:03
    „Kedves ttttt!

    Érdekes az az "elgondolás", hogy a leállósávon lassan végigmennének a terelés végéig. Azért érdekes, mert a 60-as táblánál senki sem menne 60-al,valószínűleg már az első délelőtt nekiment volna valaki a külső szalagkorlátnak. Akkor lehetett volna zárni a még megmaradt leállósávot is a korlátjavítás idejére.
    A másik hatalmas ötlet, hogy nyissák meg a felhajtót és a lezárt sávot kb 2m-en, hogy be lehessen menni a belső sávba.
    És hogy is? Aki jön az autópályán Makó felől,majd elsőbbséget ad a felhajtóknak? Vagy fordítva? Aki felhajt a pályára, nem látna semmit (ha körültekintene sem) ugyanis a kihelyezett terelő táblák elég rendesen takarnak. Ön miért nem jelentkezett például önkéntesnek a letakarításkor (szemmel láthatóan Önt zavarja legjobban a lezárás), az ilyen kreatív és építő jellegű ötletekkel rendelkező egyéneket mindenhol szívesen fogadnák biztosan. Ha úgy gondolja, az autópályán hozzá nem értők dolgoznak (túlfizetve) akkor miért nem pályáz meg egy állást a cégnél, a cégnek is jó lenne végre egy hozzáértő, és Ön sem járna rosszul a fizetéssel (ami ugye túl sok).
    Végül egy kérdés: ha ez az ország egy **** akkor miért van mindig itt?”
  • 21. szatyi 2013. szeptember 25. 11:29
    „Lehet, hogy a gyerek ezt rágja a gumicukorban? :-)”
  • 20. rebcat 2013. szeptember 25. 10:23
    „És ez a trutyi tényleg élelmiszeripari segédanyag? Mire használhatják?”
  • 19. Racoon 2013. szeptember 25. 09:11
    „Aki Maroslelénél lejött a pályáról tankolni, az vissza már nem tudott hajtani. Gratulálok!”
  • 18. Rubicon 2013. szeptember 24. 21:19
    „Ha tényleg olyan jól ragadt, tubusba kellett volna gyűjteni, s eladni.”
  • 17. szabójóska 2013. szeptember 24. 15:26
    „Néztem a katasztrófásokat. Senkinek nincs komolyabb kémiai képzettsége. Vagy tévedek? A lócitromot bezzeg felismerték.Mi lesz ha azt se?”
  • 16. vélemény 2013. szeptember 24. 14:25
    „Ez nem csak 5 napja probléma.

    Tass József: Útkaparó
    Utat kaparok én, szegény napszámos. A barna
    Nagy sarat túrom én, ami itten lüttyög a széles
    Parasztcsizmák alatt. A kocsiderékig érő
    Örök kulimászt az egyik falutól a másik
    Faluig, az egyik embertől a másik emberig. ...”
  • 15. vélemény 2013. szeptember 24. 14:16
    „A ragacsról miért nincs fotó?”
  • 14. szabójóska 2013. szeptember 24. 14:01
    „Azt hiszem ennyi idő alatt bőségesen meghatározható lenne mi az anyag összetétele. Eddig komoly és megbízható kémiai szakvéleményt senki sem adott, Honnan tudják akkor,hogy élelmiszeripari segédanyag? Engem az is zavar miért fekete?”
  • 13. Kircsi 2013. szeptember 24. 13:22
    „Az autópályások belesz... jövőre átveszi a közútkezelő, lesznek itt még cifrább dolgok is. 2m hó, óriási gödrök, feleveri majd ezt is a gaz.”
  • 12. szilvásbukta 2013. szeptember 24. 10:19
    „9. dmonlájn - Nem igazán értem a cinizmusodat. Nem egy újságcikk alatti hozzászólásokból kellene szakmai megoldást ötletelni a szakembereknek, így nem is az a céljuk a kommenteknek.
    VAGY IGEN? Akkor tényleg nagy a baj.
    Talán nem várható el joggal, hogy megoldódjon egy probléma a jól képzett, és ezért alkalmazott szakemberek tudása által?
    Talán nem lenne 5 napja vezető hír az M43-asra kifolyt szlötyi, ha a hozzáértők és erre hivatottak boldogulnának azzal a bonyolult feladattal, hogy odakerült, le kell szedni. Azonnal.”
  • 11. azigazitrebitsch 2013. szeptember 24. 10:05
    „Gondolom a leállósávot használják a gépek meg az emberkék,akik próbálják felpucolni a trutyit.
    (vagy ők hova települjenek ki a nagyokosok szerint,a belső sávba ? )”
  • 10. ttttt 2013. szeptember 24. 09:48
    „Mindenki akit érint a dolog és érdekli, az hívja fel ezeket és kérdezzen már rá, hogy miért nem használható a leállósáv a felhajtóval együtt. Nem hiszem el, hogy minden embernek beugrik ez a megoldás, de a túlfizetett autópályásoknak meg nem, pedig ez a munkájuk. Csak a jobb sávot zárják le két oldalt és helyette a leállósáv legyen használható. Ezzel minden gond meg lenne oldva és nyugisan lehetne megoldást keresni. És nem is kapnák a sok negatív beszólásokat hogy teljesen értelmetlenek az ottani dolgozok, nem értenek a munkájukhoz. Ami 5. nap utáni tehetetlenségtől teljesen IGAZ lett most!”
  • 9. dmonlájn 2013. szeptember 24. 09:26
    „Imádlak Titetek, Ti élelmiszer,autópálya, vegyi és biológiai szakembereket, akik a komment huszárok velejét képezik!”
  • 8. njozsef61 2013. szeptember 24. 09:22
    „Minket kifog kárpótolni nem tudom használni az autópályát érvényes matricával,kerülő úton járok dolgozni benzin költségem meg duplájára nőt .Állítólag azért vannak nagyon túl fizettet vezetők hogy ilyenkor meg oldják a problémát mért nem teszik?
    Nem csak magas fizetést kellene felvenni hanem ilyenkor helyt állni vagy lapátot fogni.Vagy beismerni hogy semmi ért veszik fel a fizetésüket!”
  • 7. ttttt 2013. szeptember 24. 09:20
    „Na most kérdeztem utána csak hogy biztos legyek benne. Bal sáv szabad, felhajtó szabad, leállósáv szabad, csakis a jobb sáv amire kifolyt az izé. De akkor nem érthető hogy minek zárták le a felhajtót és a leállósávot is?
    Külföldön már az első nap alatt a rossz sávot bal és jobb oldalt lezárták volna, és helyette a leállósávot használták volna forgalom számára. Tehát akik a felhajtón rá hajtana a pályára az a leállósávon lassan végig tudna menni gond nélkül.
    De ezt nem értem, miért nem oldják meg így. Sokkal jobb mindent lezárni, emberekkel kitolni? Itt az eltérés MAGYARORSZÁG és külföld között, ez az ország egy nagy <moderálva>!”
  • 6. pog 2013. szeptember 24. 08:14
    „akkor most mi van ezért tartjuk fent közpénzből a méreg drága labort, személyzetet...stb...azért a magas fizetésért dolgozni is kell....”
  • 5. szilvásbukta 2013. szeptember 24. 08:08
    „Ha már sajtózzák az esetet, azt mért nem lehet hitelesen?
    4 napig 3,5 km-ről szóltak a hírek, az 5. napon már 5 km-ről. 4 napig szilícium-dioxidról, ami egy fehér por, az 5. nap ismeretlen fekete anyagról, amit nem sikerült azonosítani, de egészségre ártalmatlan.
    Mi lesz a 6. napi hírek? 10 km-en veszélyes hulladék?”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szennyeződés az M43-ason - keresi a rendőrség a járművezetőt

Az érintett útszakaszon történő közlekedés balesetveszélyessé vált, emiatt az M43-as autópálya… Tovább olvasom